Weergeven resultaten 1 tot 13 van 13

Onderwerp: Tandpijn - Artikel

Forum Admin
    Premium ++ Account
    Agnes574's Avatar

Exclamation Tandpijn - Artikel

Tandpijn

Wat kan u doen bij tandpijn?
    Acute tand- of kiespijn wordt meestal veroorzaakt door tandbederf (cariës) waardoor de tandzenuw wordt geprikkeld. Het kan ook gaan om een ontsteking van het tandvlees of van het zenuw- of wortelkanaal.
    Kiespijn kan ook worden veroorzaakt door een abces van de tand of een beschadiging aan de kaak, mond of tand. Soms kan kiespijn een bijverschijnsel zijn van een andere aandoening, zoals oorontsteking of een ontsteking van de neusbijholten (sinusitis).
    Kinderen kunnen behoorlijk last hebben van het doorkomen van tanden en kiezen. Door met uw vinger over het tandvlees van de baby te wrijven, kunt u misschien de irritatie verminderen. In de apotheek zijn ook speciale zalven of druppels die de pijn kunnen verlichten. Ook als de verstandskiezen doorkomen, kan tandpijn optreden.

Veel mensen ervaren tandpijn als een van de ergste pijnen, vooral omdat de pijn vaak zeurend aanwezig is of gepaard gaat met felle stekende pijnscheuten. Soms is er stekende pijn bij dichtbijten of tikken op het element. Ook warmte of kou kan felle stekende scheuten veroorzaken. Als de pijn zó fel is, gaat het vrijwel zeker om een tandzenuw die geïrriteerd wordt.
    Ga bij kiespijn altijd naar de tandarts . Wacht niet tot het vanzelf overgaat. Indien u een abces vermoedt, moet u zo snel mogelijk een arts raadplegen.
    In afwachting van een bezoek aan de tandarts, kan u zelf het volgende doen:
    • Neem een pijnstiller zoals paracetamol (eventueel in een combinatiegeneesmiddel waaraan ook codeïne is toegevoegd) of een niet-steroïdale ontstekingsremmer zoals ibuprofen of naproxen. Respecteer nauwgezet de maximum dosis die op de bijsluiter wordt aangegeven.
    • Kauw op een kruidnagel of dep de tand met kruidnagelolie. Dat verdooft de tandzenuw tijdelijk. Met de olie moet u voorzichtig zijn, het kan het tandvlees verbranden en u mag het niet inslikken.
    • Ook deppen met alcohol kan tijdelijk enige verlichting bieden.
    • Een gekneusd teentje knoflook op de ontstoken tand houden.
    • Een koud kompres op de buitenkant van je wang vermindert zwelling.
    • Sabbel op een ijsblokje of drink slokjes koud water.
    • Spoel de mond met warm, lichtgezouten water of een zachte kruidenthee zoals kamille.
    • Gebruik flossdraad als voedseldeeltjes vastzitten.
    • De pijnlijke plek goed borstelen helpt soms.

(bron: gezondheid.be)
    De mooiste dingen in het leven kun je niet zien of aanraken,die moet je in je hart kunnen voelen...

Het beste medicijn is een hond ... heeft géén enkele bijwerking

Premium ++ Account dotito's Avatar

Question Re: Tandpijn - Artikel

awel ik ga eerlijk ik moet dringend naar de tandarts maar ik heb er schrik vanvroeger hebben ze mij als kind eens flink pijn gedaan, en in gedachten voel ik het nog steeds.wat kan je doen als je een angst hebt van de tandarts.help......

Forum Admin
    Premium ++ Account
    Agnes574's Avatar

Standaard Re: Tandpijn - Artikel

Dotito,

Ikzelf ben ook bang voor de tandarts en we zijn zéker niet de enigen!!
    Ik heb er meteen maar een artikel over geplaatst , hopelijk helpt het jou,mij en anderen
    Hier is de directe link naar het artikel:
    http://www.medicity.nl/showthread.php?p=33235#post33235

Liefs Ag Xx
    De mooiste dingen in het leven kun je niet zien of aanraken,die moet je in je hart kunnen voelen...

Het beste medicijn is een hond ... heeft géén enkele bijwerking

bedankt Agnes,voor de link zal het morgen eens doornemen.

lieve groetjes terug,D

Premium ++ Account Luuss0404's Avatar

Hey dames,

Jullie zijn zeker niet de enige! Dankzij een weekendtandarts in mijn jeugd die niet goed reageerde heb ik angst. De tandarts die ik daarna had deed precies alles zoals in het artikel van Agnes, maar die ging helaas met pensioen Mijn huidige tandarts heeft hele verkeerde info over mij, de 3 keren dat ik bij hem ben geweest dacht ik steeds dat hij het over iemand anders had en die gast ligt mij niet want hij wil niks uitleggen, ben daarna 1x bij zijn praktijk collega geweest en die was tenminste goed!
    Dus als je je niet happy voelt bij je tandarts, ga dan naar zijn/haar collega in dezelfde praktijk, vraag een verwijzing naar een 'angsttandarts' of zoek een hele andere tandarts...
    Heel veel succes dames!

Lieve groet, Luuss
    Laatst aangepast door Luuss0404 : 06-11-09 om 00:31

Premium ++ Account
    Sylvia93's Avatar

Ik ben ook altijd bang geweest voor de tandarts. En net zoals Luus hierboven beschrijft ik zit nu bij een speciale angsttandarts, en sinds jaren ga ik nu een stuk makkelijker naar de tandarts, loop geen dagen vantevoren meer te stressen etc.
    Ik werdt altijd helemaal hysterisch van bijv de verdoving alleen al, nu ik bij deze tandarts zit krijg ik eerst verdovende zalf op mn tandvlees, en voila ik voel zo goed als niks meer van de prik! Die speciale angsttandartsen nemen veel meer tijd voor je, stoppen wanneer je dat wilt, doen rustig met je leggen alles precies uit wat ze gaan doen etc. Dus voor mij is dit een hele goede uitkomst geweest, ik ga weer met een gerust gevoel naar de tandarts toe!

Groetjes Sylvia

Hey Sylvia,

waar vind ik zo angsttandarts, is die duurder dan een gewone?

Grtjes,Dotito

Premium ++ Account
    Sylvia93's Avatar

@ Dotito,

Prijsverschil is er niet echt. De prijs van een consult ligt er natuurlijk aan wat voor behandeling je gehad hebt, en de tandarts wordt ook gewoon vergoed door de verzekering (angsttandartsen ook).
    Of deze speciale angsttandartsen ook in België bestaan weet ik niet (jij komt uit België toch?) Misschien zou je eens kunnen googlen op een angsttandarts bij jou in de buurt? Of misschien weet je eigen tandarts het wel, vragen kan nooit kwaad!

Groetjes Sylvia

hey Sylvia,

ja ik woon in Belgie,zal het is navragen aan mijn tandarts.maar ik heb er nog nooit van gehoord zal het sevens eens opzoeken op internet.bedankt voor de reactie.

Lieve groetes terug,dotito,

Premium ++ Account
    Sylvia93's Avatar

@ Dotito,

Lijkt me wel slim om het na te vragen, heb zelf er ook echt geen notie van of deze speciale angsttandartsen ookal in België bestaan, of dat dit enkel in Nederland is. Geen flauw idee dus. Ben ook wel benieuwd!

Groetjes Sylvia!

hey Sylvia,

laat het wel weten als het bestaat,

grtjes,terug,

Premium ++ Account Luuss0404's Avatar

Hallo Allemaal,

Ik las het volgende:
    Prof. Luc Martens: ‘In Nederland is het begrip ‘angsttandarts’ al ingeburgerd. Zij hebben doorgaans meer psychologische bagage en beheersen uitstekend hun gedragsmodificerende technieken. Vaak zullen zulke tandartsen ook alternatieve verdovingstechnieken zoals lachgas, farmacologische sedatie of hypnose gebruiken.’ In België worden angsttandartsen nog niet erkend, al zijn er wel enkele tandartsen die zich zo profileren.
    INFO Prof. Luc Martens, Vakgroep Tandheelkunde, De Pintelaan 185, 9000 Gent,
    Tel. 09 240 40 08, [email protected]
    Misschien dat jullie deze tandarts een vraag kunnen voorleggen???

Ik kon verder geen angsttandartsen in Belgie vinden, alleen een kliniek die zegt: 'Wij zijn opgeleid in pijnmanagement - technieken en zullen uw zorgen en twijfels in overweging nemen en de beste manier vinden om ze te beantwoorden. ' www.detandarts.info

Lieve groet, Luuss

Premium ++ Account
    Sylvia93's Avatar

Hmm best vervelend dat dat nog niet in België bestaat. Wel nuttige info Luus!

Soortgelijke onderwerpen

1. Tandpijn tijdens zwangerschap
    By tatiana1985 in forum Mond en tand
    Reacties: 1
    Laatste Post: 10-10-09, 23:45