Weergeven resultaten 1 tot 32 van 32

Onderwerp: Burning Mouth Syndroom / Tong- en Mondbranden - Artikels

Exclamation Burning Mouth Syndroom / Tong- en Mondbranden - Artikels

Ik heb al een hele tijd last van een brandende tong. Volgens de huisarts en kno-arts is hier niets tegen te doen. Wie herkent dit probleem en heeft er tips om hiervan af te komen ???

Standaard

Kijk eens via Google.nl en tik : tong in. Ga v.v. naar tongbranden.
    Succes hanneke

Question Burning Mouth Syndrom

Hallo,

Wie heeft er net als ik BMS?
    Een hele zere tong die brand en kapot is met scheuren erin, dokters weten er niets aan te doen.
    Ik heb het al bijna 6 jaar

Standaard Re: Brandende Tong

Nou volgens mij heb ik het antwoord voor je! Tenminste ik heb dat een paar keer een poosje gehad en bij toeval kwam ik er achter dat vitamine B Forte! geweldig helpt !want ik kon bijna niet eten.Neem het een dag of tien 2x daags een. Groetjes Lorline
    Laatst aangepast door lorline : 05-11-07 om 17:28 Reden: toetsen niet goed aangeslagen veel fouten

Standaard Tongklachten

Hallo,

Ik heb al een een week of twee last van mijn tong. Vaak pijn, lijkt alsof ik erop gebeten heb. Pijn is inmiddels weggegaan en nu is hij gevoelloos. Alsof ik hem verbrand heb.

Iemand een idee wat dat kan zijn?

katje45
    Guest

Standaard Re: Tongklachten

Hallo Leonard,

Weet niet of je nog last hebt van je tong. Soms heb je met bepaalde snoepjes of harde broodjes dat je een soort schale tong krijgt wat heel pijnlijk is. Wondjes ed. in de mond moeten eigenlijk altijd binnen een paar dagen genezen zijn. Zo niet is het raadzaam je huisarts te raadplegen.

Question Ruwe tong

Hallo, ik heb al meer dan een half jaar last van een ruwe tong.
    Ik heb snel aanslag op de tong en het voelt een beetje alsof je je tong gebrandt hebt.
    Ik heb geprobeerd met een tongschraper schoon te houden maar dat vond de huisarts geen goed idee.
    Die weet overigens ook niet wat eraan te doen is.
    Ik poets mijn tanden erg goed en flos regelmatig.
    Heeft iemand een suggestie hoe ik er van af kom???

Banned Premium ++ Account

Standaard Re: ruwe tong

gebruik je medicijnen?

Nee, geen medicijnen.... En lachen kan ik gelukkig erg goed!!!

Voelt je tong ook raar aan? Dik of tintelend?
    De klacht die je omschrijft lijkt wel wat op een vitamine b12 tekort. Heb je dat weleens laten onderzoeken?

Op zich is het goed om één keer per dag met een tongschraper je tong schoon te maken. Maar je moet niet keihard schrapen, zodat het pijn gaat doen. Ik heb ook wat aanslag op mijn tong, maar dat betekent niks in mijn geval.
    Voor aanslag op de tong zou je ook je tandarts of mondhygieniste kunnen bezoeken.

Oke, ik heb inmiddels B50 complex van Bonusan besteld. Ik las op een andere site dat dat iemand goed geholpen had. Daar zit van alles aan b vit in, hopelijk helpt dat. Het is een lastig probleem. Ik laat het wel weten... Bedankt voor je reactie!

Dat is een goed idee om een B complex te bestellen. Het is sowieso goed voor heel veel dingen. Ik hoop dat het je van je probleem af helpt!

Premium ++ Account Luuss0404's Avatar

Exclamation Burning Mouth Syndroom / Tong- en Mondbranden - Artikel

Burning Mouth Syndroom

Synoniemen
    * Syndroom van mondbranden
    * Tongbranden
    * Glossodynie

Wat is mondbranden?
    Mondbranden is een klacht die vrij veel voorkomt, met name bij mensen tussen de veertig en zeventig jaar. Mensen die last hebben van mondbranden hebben een pijnlijk en/of branderig gevoel in de mondholte. Mondbranden kan een klacht op zich zijn, maar het kan ook een verschijnsel zijn bij een andere aandoening.

Syndroom van mondbranden
    Ook de aanduiding ‘Syndroom van mondbranden’ wordt wel eens gebruikt. Deze benaming wordt officieel alleen gebruikt wanneer er geen (zichtbare) afwijking gevonden kan worden. Als artsen spreken over ‘mondbranden’, dan is officieel wel sprake van een zichtbare slijmvliesverandering. Deze benamingen worden echter nogal eens door elkaar gebruikt. Het syndroom van mondbranden komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen, en vooral bij vrouwen die ouder zijn dan 40 jaar.

Tongbranden
    Sommige mensen hebben dit branderige, pijnlijke gevoel alleen op hun tong. Dit wordt tongbranden, of ‘glossodynie’ genoemd. De term glossodynie wordt ook wel gebruikt wanneer er geen oorzaak gevonden kan worden voor een pijnlijke of branderige tong.

Oorzaken van Mondbranden
    Er zijn veel verschillende oorzaken voor een pijnlijk en/of branderig gevoel in de mond. Bij veel patiënten is echter, ook na uitgebreid onderzoek, geen oorzaak voor de klachten te vinden. In dat geval spreken we dus van ‘syndroom van mondbranden’ of ‘glossodynie’.
    Mogelijke oorzaken mondbranden:
    * Een mondslijmvliesaandoening, bijvoorbeeld een ontsteking.
    Dit kan veroorzaakt worden door een virus, een bacterie of door de schimmel Candida.
    * Een slecht passend kunstgebit of gebitsprothese of, in zeer zeldzame gevallen, een allergie voor een gebitsprothese of vulling.
    * Een verminderde speekselproductie
    Kan worden veroorzaakt door ouderdom of door het syndroom van Sjögren.
    * Vitamine B12 tekort
    De tong voelt dan meestal ook glad aan, doordat de fijnkorrelige structuur ontbreekt.
    * Diabetes
    * Mogelijk is er een hormonale oorzaak
    De klacht komt meer voor bij vrouwen na de overgang. Dit is echter nog onduidelijk.
    * Vitamine C tekort
    Sommige onderzoeken tonen aan dat dit mondbranden/tongbranden kan veroorzaken. Aanvullend onderzoek is nodig om dit met zekerheid te kunnen vaststellen of uitsluiten.

Klachten en symptomen bij Mondbranden
    * Pijnlijk en/of branderig gevoel in de mondholte en op de tong
    Dit is de meest voorkomende klacht.
    * Jeuk, een kriebelend gevoel en steken in de mondholte
    * Rode plekken of andere veranderingen in het slijmvlies of op de tong
    * Droge mond en smaakstoornissen
    Veel patiënten geven aan dat de klachten toenemen gedurende de dag.

Diagnose van Mondbranden
    Mondbranden kan voorkomen als symptoom (klacht) bij een bepaalde aandoening, maar het kan ook als klacht op zich voorkomen. De huisarts en/of tandarts kunnen de mondholte onderzoeken. De huisarts kan bloedonderzoek laten doen. Eventueel kan de huisarts u doorverwijzen naar een KNO-arts (keel-, neus-, en oorarts) voor verder onderzoek.

Behandeling van Mondbranden
    De behandeling is afhankelijk van de oorzaak. Het is vanzelfsprekend dat zo mogelijk de achterliggende ziekte behandeld moet worden.

Geen oorzaak voor mondbranden gevonden
    In sommige gevallen is er geen duidelijke oorzaak van mondbranden. In dat geval is behandeling erg moeilijk. Veel mensen met klachten als mondbranden en tongbranden maken zich erg ongerust. Het uitsluiten van andere aandoeningen en geruststelling door de arts is daarom belangrijk. Als klacht op zich zijn zowel mondbranden als tongbranden hele onschuldige, maar vervelende klachten. De klachten kunnen maandenlang aanhouden, maar ze kunnen ook plotseling verdwijnen.

Tips en adviezen wanneer u last heeft van mondbranden
    * Stress en spanningen lijken van invloed te zijn op klachten als tongbranden
    Probeer stress te vermijden, door bijvoorbeeld te zorgen voor voldoende ontspanning, beweging en nachtrust.
    * Roken en alcohol lijken schadelijk te zijn voor het mondslijmvlies
    Stoppen met roken en matig zijn met alcoholgebruik kunnen de klachten dus mogelijk verminderen.
    * Pas op met scherpe kruiden of citrusvruchten
    Sommige mensen geven aan dat de klachten verergeren na het eten van scherpe kruiden of citrusvruchten. U kunt het beste voor u zelf uitzoeken, of uw klachten verergeren na het eten of drinken van bepaalde producten.
    Uw tandarts en/of mondhygiënist kunnen u adviseren over een goede mondhygiëne. U kunt uw weerstand op peil houden door gezond en gevarieerd te eten, voldoende te slapen en regelmatig te bewegen.

(Bron; mlds.nl Maag Lever Darm Stichting)
    Verlies nooit de moed: soms gaat de deur pas open met de laatste sleutel van de bos

Exclamation Re: Burning Mouth Syndroom / Tong- en Mondbranden - Artikel

Tong- en mondbranden
    Deze pagina heeft tot doel u informatie te geven over tongbranden (ook wel glossodynie genoemd) en mondbranden.

Wie hebben er last van?
    Tong- en mondbranden is geen zeldzaam verschijnsel. Mensen tussen de veertig en zeventig jaar hebben vaker last van tong- en mondbranden dan jongere mensen. Gebleken is dat vrouwen vaker deze klacht hebben dan mannen.

Wat zijn de verschijnselen?
    Tong- en mondbranden is een onschuldige klacht en wijst niet op kanker, noch in de mond, noch elders in het lichaam. Het is wel een vervelende klacht. Voor sommige mensen vergalt het zelfs alle plezier in het leven.
    Doorgaans nemen de klachten in de loop van de dag toe en worden ze vooral ´s avonds als ondraaglijk ervaren. Bij de meeste mensen met mondbranden zijn de klachten iedere dag aanwezig, soms gedurende vele maanden of jaren.
    Sommige mensen hebben alleen last van een branderige of pijnlijke tong. Anderen hebben het vooral aan de binnenkant van de lippen, het gehemelte en soms ook wel in de keel. Veel mensen hebben ook last van een droge mond of een afwijkende en soms geheel afwezige smaak.

Wat is de oorzaak?
    In veel gevallen is er geen oorzaak voor de klacht aan te wijzen en zijn er in de mond geen afwijkingen te zien. Het is eigenlijk nooit een ‘hormonenkwestie’ of ‘iets in het bloed’
    Er wordt wel eens gedacht dat spanningen of zorgen een rol spelen. Zo blijkt bij veel mensen het mondbranden begonnen te zijn na een onaangename gebeurtenis in hun leven. Ook ontstaan de klachten wel eens na een medische of tandheelkundige behandeling zonder dat daar een goede verklaring voor kan worden gegeven. Overgevoeligheid voor het kunstgebit of vullingen in kiezen komt zelden voor.

Is er behandeling mogelijk?
    Omdat de oorzaak onbekend is, is geen goede behandeling mogelijk. Tot nu toe is niet gebleken dat alternatieve geneeswijzen, zoals homeopathie en acupunctuur, een blijvende verbetering van de mondbrandklachten geven. Bij de meeste mensen verdwijnen de klachten weer uit zichzelf, maar dat kan soms jaren duren.
    Dring niet aan op behandelingen of onderzoeken waar uw huis-, KNO- of tandarts niet achter staat.

Wanneer spreekt een arts niet van tong- of mondbranden?
    Tong- en mondbranden komt altijd dubbelzijdig voor. Wanneer uw klacht maar aan één kant van de tong of in de mond voorkomt, is het per definitie geen tong- of mondbranden. Er is dan vrijwel altijd iets aan de hand en is het dus raadzaam het door uw huisarts te laten controleren.
    Ook aantoonbare slijmvliesveranderingen in de mond, zoals bijvoorbeeld bij spruw (schimmelinfectie), maken huisartsbezoek noodzakelijk, omdat er dan wel een oorzaak voor de klachten bestaat en deze ook mogelijk kan worden behandeld.

(Bron; kno.nl)
    Verlies nooit de moed: soms gaat de deur pas open met de laatste sleutel van de bos

Exclamation Re: Burning Mouth Syndroom / Tong- en Mondbranden - Artikel

Burning mouth syndrome
    06 december 2007 | NDN-redactie | Naar schatting 1 tot 5 procent van de volwassenen heeft last van burning mouth syndrome, ook wel mondbranden of tongbranden genoemd. Bij een duizendtal mensen zouden de problemen zo erg zijn dat ze hiervoor geregeld hun huisarts en/of tandarts raadplegen.
    Spe******ten omschrijven het fenomeen als een min of meer chronisch pijnlijk of branderig gevoel in het mond- of tongslijmvlies met vaak ook een metaalsmaak, een zoute of zelfs bloederige smaak in de mond. Veel mensen met deze klacht hebben vaak ook een droge mond en smaakverlies. De plaats en de ernst van de klachten kan sterk verschillen.
    Het puntje van de tong blijkt vaak het meest getroffen, en verder ook de tongrug, de tongranden, de lippen en het gehemelte. De meeste mensen hebben ’s morgens het minst last, maar krijgen meer klachten in de loop van de dag. Twee derde van hen kan door zijn klachten moeilijk in slaap raken of wordt er ’s nachts wakker van. Velen hebben dag na dag last van mondbranden, gedurende verschillende maanden en zelfs jaren.

Diagnose
    Er zijn tal van aandoeningen die pijn en een branderig gevoel van tong of het mondslijmvlies kunnen veroorzaken. Pas als de klachten langer dan zes maanden aanhouden zonder dat een precieze oorzaak wordt gevonden, spreekt men van burning mouth syndrome.

Lokale oorzaken
    Verschillende vaak goedaardige afwijkingen van het slijmvlies kunnen een pijnlijk of branderig gevoel geven. Deze afwijkingen zijn lang niet altijd gemakkelijk herkenbaar voor mensen en zelfs niet voor de spe******t. Het is slechts zelden dat blijkt dat deze klachten het symptoom van een kwaadaardige aandoening, of van een voorstadium daarvan zijn.
    Toch is het belangrijk dat de arts het mondslijmvlies heel grondig inspecteert om bijvoorbeeld een aandoening zoals candida (schimmelinfectie) die vaak voorkomt in de mond te kunnen uitsluiten. Een klein aantal mensen is overgevoelig voor prothesemateriaal in de mond. Soms stelt men een overgevoeligheid vast voor metalen die worden gebruikt bij de restauratie van tanden en kiezen. Bij gebruik van verschillende metaalsoorten voor tandheelkundige restauraties kunnen kleine stroompjes in de mond ontstaan, die op de duur kunnen leiden tot een pijnlijk of branderig gevoel van het slijmvlies. Ook amalgaam wordt als boosdoener gezien.

Inwendige oorzaken
    Naast lokale oorzaken kunnen ook een aantal inwendige aandoeningen problemen geven in de mond: bloedarmoede( ijzergebrek), schildklierziekten, verteringsstoornissen, vitamine B 12 en andere voedingstekorten, bloedsuikerproblemen (ideopathische hypoglycemie) en diabetes zijn hiervan de bekendste voorbeelden.
    Omdat nogal wat vrouwen van vijftig jaar en ouder mondbranden hebben, heeft men ook gezocht naar een verband met de menopauze. Duidelijke links zijn er niet gevonden, maar het is niet ondenkbaar dat de vele veranderingen in de hormoonhuishouding ook een overgevoeligheid van het mondslijmvlies kunnen veroorzaken.
    Ten slotte zijn er ook geneesmiddelen die de speekselaanmaak afremmen en op die manier een droog en zelfs geïrriteerd gevoel in de mond kunnen geven.

Neurologische oorzaken
    Als de klachten maar aan één kant van de mond voorkomen, kan worden gedacht aan een neurologische afwijking. Dit blijkt zelden het geval, maar bekend is wel het verschijnsel dat na een operatie in de mond, waarbij bepaalde zenuwtakjes worden doorgesneden, er een branderig en kriebelend gevoel blijft bestaan in het gebied dat door de betreffende zenuwtakjes werd verzorgd. Ook verdovingen (injectie vloeistoffen) in de mond en fluoride behandelingen worden genoemd als mogelijke oorzaak.

Voedselintoleranties
    Bepaalde voedingmiddelen die ook verdacht zijn bij burning mouth syndrome zijn: gluten (tarwe, rogge, gerst, haver, maar ook andere graansoorten), sinaasappel, noten, zaden, specerijen, ei, zuivel, vanille, E-nummers (additieven), vetsin, azijn, zuurkool.

Verteringsstoornissen
    Mondbrand komt vaker voor bij een zwakke vertering (zie een artikel over zwakke vertering elders op deze site). Een onderfunctie van de maag maar ook bij zwakke productie van pancreas enzymen, galproblemen geven gisting- en rottingsprocessen in de darmen waardoor dit mondbrand kan geven.

Psychische oorzaken
    In veel gevallen wordt helemaal geen lokale, inwendige of neurologische oorzaken gevonden. Mondbrand blijkt ook vaak samen te gaan met situaties van verhoogde stress en spanning, bij depressiviteit en angsten.

Commentaar NDN
    Patiënten met een auto-immune schildklierziekte laten relatief vaker een tekort aan vitamine B12 en in het bijzonder pernicieuze anemie zien Dit blijkt uit een onderzoek met 115 patiënten met auto-immune schildklierziekte en die een gemiddelde leeftijd hadden van 47 jaar. Bij 28% van de deelnemers werd een lage concentratie vitamine B12 in het bloed (133 picomol/l of lager gemeten. Daarnaast had 31% van de patiënten met een lage concentratie in het bloed pernicieuze anemie, bepaald aan de hand van de verhoogde concentratie gastrine in het bloed.
    Het aantal mensen dat lijdt aan een te trage schildklierwerking (hypothyreoïdie) wordt in Nederland geschat op 500.000. Zie over voeding & de schildklier.

(Bron; natuurdietisten.nl en natuurdietisten.nl)

Standaard Re: Burning Mouth Syndrom

Hier staat er een artikel over BMS.

Hier, hier en hier staan ervaringen.

Hallo,

Heel erg bedankt voor de informatie, helaas heb ik dat alles al geprobeert en ben er nog niet vanaf na 10 jaar maar ik blijf zoeken naar een oplossing.

Groetjes

heb je geen b12 tekort?

Hoi had ik wel ja en toen heb ik 4 mnd lang 18 prikken b12 gehad en tabletten toen was mijn b12 weer te hoog maar tong is hetzelfde gebleven, nu kreeg ik als advies van de huisarts multi vitamine slikken ik ben in alle ziekenhuizen onderzocht hiervoor, kaakchirurgen,kno, dermatologie en allergie testen, bloed onderzoeken alles en zonder enig resultaat. Ik dacht misschien aan een speeksel onderzoek ofzo? misschien dat daar wat uitkomt.

Speekselonderzoek
    Om beter inzicht te krijgen in uw mondproblematiek krijgt u na de intake een aantal vragenlijsten over onder andere de vochtigheid van uw mond, uw algehele gezondheid en het voedingspatroon.
    Voor het speekselonderzoek is het van belang dat u vanaf 1 uur voor de afspraak niet meer eet, drinkt en of snoept. Op die wijze komt uw mond optimaal tot rust, hetgeen de meting nauwkeuriger maakt.
    Het speekselonderzoek zelf bestaat uit het opvangen van een 3-tal soorten speeksel gedurende enkele minuten.
    * ongestimuleerd speeksel
    * kauwgestimuleerd speeksel
    * citroenzuur gestimuleerd speeksel
    Dit opvangen van het speeksel is volstrekt pijnloos en duurt ongeveer 15 minuten. Zowel de hoeveelheid als samenstelling van het speeksel wordt vervolgens bepaald. Aan de hand van uw gegevens en de omschreven klachten wordt vervolgens gezamenlijk gezocht naar een optimale behandelstrategie.
    (Bron: speekselcentrum.nl )

Jammer dat de b12 injecties niet geholpen hebben.
    Maar vaak gaat er ook een lange tijd overheen voordat je verbetering merkt.
    Is er later nog eens geprikt hoe je b12 was?
    Het is logisch dat je b12 gehalte omhoog schiet na injecties, maar het blijft niet hoog als het niet regelmatig aangevuld wordt.
    Vaak als je echt een tekort hebt doordat je lichaam het niet opneemt dan moet je de rest van je leven met regelmaat injecties krijgen.

Standaard Re: Brandende Tong

Pijn in de tong: onschuldig maar pijnlijk
    Een pijnlijke tong kan allerlei oorzaken hebben. Een remedie is daarom lastig te geven, maar soms kun je er zelf iets aan doen.
    Van pittig eten kan je mond flink gaan "branden". Gelukkig trekt dit gevoel snel weg. Het is moeilijk voor te stellen dat dit pijnlijke gevoel jarenlang aanhoudt. Toch zijn er mensen die met pijn in de tong kampen. Erg pijnlijk en frustrerend, want er is geen eenduidige oorzaak voor dit brandende gevoel in je mond.

Meer vrouwen dan mannen
    In Amerika heeft ongeveer 7% van de inwoners last van pijn in de tong. Vrouwen van middelbare of hoge leeftijd hebben meer last van deze aandoening dan mannen. Pijn in de tong of het burning mouth syndrome (BMS) kenmerkt zich als een brandend, droog of tintelend gevoel in je tong, lippen, tandvlees of gehemelte. Je kunt ook een bittere of metalen smaak ervaren. Dit pijnlijke gevoel kan soms maanden tot jaren aanhouden.

'Wen er maar aan'
    Het kan gebeuren dat de huisarts zegt: ‘Wen maar aan de pijn, BMS is onschuldig en er is weinig tegen te doen’. Toch is dit laatste niet helemaal waar. Het kan alleen veel tijd en moeite kosten om de juiste oorzaak en dus de juiste behandeling te ontdekken. De oorzaken van BMS zijn uiteenlopend en complex. Als je er veel last van hebt, dan kan het de tijd en moeite waard zijn om de juiste behandeling proberen te vinden.

Mogelijke oorzaken
    De meest belangrijke oorzaken van BMS zijn:
    * Schade aan smaak- of pijnzenuwen of een beknelling daarvan
    * Een allergie of reactie op bepaalde voedingsmiddelen, kruiden of kleurstoffen
    * Opkomend maagzuur
    * Hormonale schommelingen, bijvoorbeeld als gevolg van de menopauze
    * Een slecht zittend kunstgebit
    * Depressie of angststoornissen. Dat kan ook samenhangen met het voelen van constante pijn
    * Schimmelinfectie of candidose aan het mondslijmvlies
    * Een tekort aan voedingsstoffen zoals ijzer, zink, vitamine B-9, B1, B2, B6 of B-12
    * Bepaalde medicatie bijvoorbeeld tricyclische of aanverwante antidepressiva of ACE tegen een hoge bloeddruk
    * Ouderdom
    * Een hoog suikergehalte in het bloed veroorzaakt door bijvoorbeeld diabetes of een langzame schildklier
    * Gewoontes zoals tandenknarsen en tongpersen

Bloedtest, allergietest of uitstrijkje?
    Voor het kiezen van de juiste behandeling is het van groot belang de juiste oorzaak of oorzaken vast te stellen. Mogelijke testen die je moet ondergaan zijn een bloedtest of een allergietest. Ook kan er een uitstrijkje aan de binnenkant van je mond worden afgenomen. Een team van gezondheidsexperts kan dan meestal een behandeling vinden die het best bij jou aansluit. Je zult misschien langs een psychiater, tandarts, dermatoloog, kno-arts, psycholoog of logopedist moeten voor het vinden van een oplossing.

Medicatie
    Er bestaat nog geen medicijn die alle soorten oorzaken van BMS bestrijdt. Als je een tekort aan voedingsstoffen hebt, dan kunnen voedingssupplementen helpen. Heb je bijwerkingen van de antidepressiva die je slikt, dan kan je in overleg met je psycholoog of psychiater kijken naar andere soorten antidepressiva. Een slecht zittend kunstgebit kan door de tandarts opgelost worden. Ligt de oorzaak in een psychische hoek, dan zal BMS niet alleen door medicijnen verholpen kunnen worden.

Lopend onderzoek
    In Nederland is er nog niet veel bekend over BMS. In bijvoorbeeld Japan of de Verenigde Staten het onderzoek naar BMS volop in ontwikkeling. In een recent Japans onderzoek onder BMS-patiënten werd bijvoorbeeld de effectiviteit en verdraaglijkheid van het antidepressivum paroxetine onderzocht als medicatie tegen BMS. Na 12 weken ondervond 80% van de onderzochte patiënten een vermindering van pijn. Deze uitkomst suggereert dat paroxetine in de toekomst wellicht uitkomst biedt tegen BMS.

Zelf de pijn verminderen
    Je kunt zelf niet heel veel tegen het pijnlijke gevoel in je mond doen. Toch zijn er wel een aantal tips die je in acht kunt nemen. Vermijd sigaretten, kaneel, mintproducten of mondspoelingen op basis van alcohol. Op ijsblokjes zuigen of suikervrije kauwgum kauwen kan pijnverlichtend werken. Als je een kunstgebit hebt, doe deze dan ’s nachts uit. En poets met bakingsoda in plaats van met tandpasta.

Auteur: Rachel van de Pol
    Bronnen: Colgate, MayoClinic, National Institute of Dental or Craniofacial Research, OOOOE

(Bron: dokterdokter.nl)

Standaard Brandende tong

Wie weet oorzaken en/of voedingsmiddelen die verband houden met een langdurig brandende tong?

Standaard Re: Brandende tong

Ik heb al een paar maanden een brandende tong. Bij mij is de oorzaak een dubbele penicillinekuur geweest. Daar heb ik Candida (is een schimmel) in mijn mond aan over gehouden. Knalrode en brandende, pijnlijke tong. Ik heb daar een kuurtje voor gekregen (Nystatine) en nu, na een paar dagen, merk ik al een forse verbetering. Ik wou dat ik eerder naar de dokter was gegaan!
    Andere oorzaken zijn al eerder uitvoerig op dit forum besproken.
    Succes met het zoeken naar de oorzaak!

Premium Account Hella's Avatar
    Dagboek berichten
    1

Ik heb geen brandende tong, maar wel al maanden een brandend gevoel achter in mijn keel!

Heel erg als je dat hebt
    Ik heb het al 6 jaar nu
    Het begon nadat ik gestopt ben met de prozac en de tranxene
    Eerst begon het met lichte prikkeling en hoelanger ik van de pillen af was hoe erger het werd
    Ik denk dat in mijn geval mijn zenuwen beschadigd zijn door langdurig medicijngebruik.
    Ook was ik er al mee naar de ha maar die zei dat hij het niet wist
    Op dit moment ben ik bij mld arts in behandeling voor een poliep die gelukkig goedaardig blijkt maar als het allerlaatste onderzoek achter de rug is dan vraag ik hem er toch naar of hij misschien weet waardoor het komt en vertel hem dan ook mijn theorie wat ik ervan denk.
    Maar voorlopig alles beter dan weer die pillen te slikken die mij zo hebben beschadigd.
    Groetjes en sterkte met je tong
    Als een oplossing hebt gevonden hoor ik t graag
    AnMa

Forum Admin
    Premium ++ Account
    Agnes574's Avatar

Standaard Re: Burning Mouth Syndroom / Tong- en Mondbranden - Artikels

Edelsteen,

Hopelijk heb je iets aan de artikels en ervaringen die ik nu bij elkaar heb gezet voor een beter overzicht!

Sterkte!
    De mooiste dingen in het leven kun je niet zien of aanraken,die moet je in je hart kunnen voelen...

Het beste medicijn is een hond ... heeft géén enkele bijwerking

Vandaag ga ik beginnen met innemen van vit b complex forte
    Ben benieuwd of dat zal helpen
    Ik laat t nog wel weten
    anMa

Bij mij is alles begonnen toen spe******t een wrat op de tong met lazer wegbrande,branderige tong met blaasje.verschillende zalfjes en gels moeten opsmeren niets hielp,nu moet ik deanxit nemen maar durf er niet aan beginnen ,is toch een depressie medicijn of zoiets volgens bijsluiter.
    Volgens dokter is er niets ernstigs aan de hand en moet ik mij geen zorgen maken.....maar dit duurd nu al bijna 2 jaren,nu heb ik een afspraak bij tandarts

Wie heeft er hier hetzelfde probleem ,goede raad is welkom,ik ben belg en mijn behandeling is dus ook in belgie,

groetjes jacques07

Ik heb al jaren last van het Burning mouth syndroom. Ik hoop met onderstaande informatie iedereen die hier last van heeft te helpen.

Onderstaande link naar wetenschappelijk onderzoek van burning mouth met advies+ medicatie

http://www.aafp.org/afp/2002/0215/p615.html

De chorda tympani is een zenuw die aftakt van de nervus fa****** (hersenzenuw VII) in de canalis fa****** (het kanaaltje door de schedelbasis waar deze zenuw doorheen loopt), vlak voor deze zenuw de schedel verlaat. De chorda tympani vervoert de informatie van de smaakpapillen in het voorste tweederde deel van de tong, naar het smaakcentrum in het brein. deze zenuw loopt door het middenoor.
    Inhoud [verbergen]
    1 Smaak
    2 Zenuwvezels
    3 Pad
    4 Meer illustraties
    [bewerken]Smaak

Bij de smaakwaarneming zijn drie hersenzenuwen betrokken. De n. fa******, de n. glossopharyngeus en de n. vagus. Het smaaksysteem maakt gebruik van een ingewikkeld feedbacksysteem, waarbij elke zenuw de signalen van andere zenuwen onderdrukt. De chorda tympani blijkt een bijzonder sterke onderdrukkende invloed te hebben op de andere smaakzenuwen, en op de pijnvezels in het voorste deel van de tong. Beschadiging van de chorda tympani leidt daardoor tot verstoring van de activiteit van andere zenuwen, die minder geremd worden.
    [bewerken]Zenuwvezels

De chorda tympani brengt twee soorten zenuwvezels van hun oorsprong met de nervus fa****** naar de nervus lingualis die ze naar hun eindbestemming brengt. (De nervus lingualis is een tak van de nervus trigeminus en vervoert tast- en pijnprikkels van de tong).

Ik heb in oktober 2011 last gekregen van mondbranden. Om gek van te worden, maar dat hoef ik niet uit te leggen. Verschillende onderzoeken via kaakchirurg en neuroloog, scan gehad.Bloedonderzoek gehad en getest op een tekort op B-12.Alles bleek in orde te zijn!!!! Wanneer je op internet gaat zoeken lees je vaak over een tekort van B-12.Wat overigens moeilijk is om vast te stellen. Drie weken geleden heb ik vitamine B-12 gekocht en ben drie tabletten per dag gaan slikken.Na twee weken waren mijn klachten bijna verdwenen!!! Of het een samenloop van omstandigheden is weet ik niet, maar mijn klachten zijn voor 90% verdwenen.

Weet nog steeds niet zeker waarvanik dat heb
    Maar wel dat het begonnen is nadat ik na 15 jaar medicijnen prozac en tranxene gebruikt had
    Toen ik gestopt was met deze pillen is het begonnen
    Ik had ergens gelezen dat deze pillen benzodiazepinen je zenuwen kunnen beschadigen
    Weet niet of het waar is maar ik geloof dat wel
    door deze eigen ervaring dat het waar is
    Voor dat ik die had gebruikt had ik daar nooit last van gehad
    Ik heb het sinds 2005 de laatste tijd igelukkig al minder erg sinds ik vitaminen ben gaan gebruiken
    Maar helemaal over is het niet maar er valt nu beter mee te leven
    Ook heb ik n paar kiezenlaten trekken omdat ik die ervan verdacht de oorzaak te zijn maar dat had geen effect
    Kan niet mijn tong eruit laten halen maar vaak was het zo erg dat ik het heb gedacht

Dat laatste is min of meer n grapje ....natuurlijk
    Laatst aangepast door anMa : 08-11-12 om 11:24 Reden: Iets toevoegen

Soortgelijke onderwerpen

1. Cauda Equina Syndroom (CES) - Artikels
    By Nickyrik in forum Zenuwen en beendergestel
    Reacties: 37
    Laatste Post: 25-09-19, 09:28
  2. Asperger Syndroom
    By summergame in forum Algemeen
    Reacties: 5
    Laatste Post: 15-08-12, 18:07
  3. Aanslag op tong