Weergeven resultaten 1 tot 4 van 4

Onderwerp: Osteopathie - Artikel

  1. #1
    Forum Admin
    Premium ++ Account
    Agnes574's Avatar
    Lid sinds
    13-02-2007
    Locatie
    Gent
    Posts
    7.749

    Exclamation Osteopathie - Artikel

    Osteopathie, wetenschappelijke studies en voldoening van de patiënt

    Een zeer interessante studie over osteopathie en chiropraxie die het KCE (Federaal Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg) onlangs publiceerde, bezorgt ons waardevolle gegevens die interessant zijn voor alle alternatieve geneeswijzen.


    Hoe slagen we erin de gulden middenweg te vinden?

    Laten we eerst wat duiding geven over de aangaande dit onderwerp gevoerde discussie. Volgens het KCE, raadpleegde één op de drie Belgen reeds een beoefenaar van niet-conventionele geneeskunde (een osteopaat, chiropractor, homeopaat of acupuncturist). Deze verschillende methoden mogen dus niet allemaal als vreemd of excentriek worden beschouwd. De beoefenaars ervan mogen dus ook niet bekeken worden als dwazen of excentriekelingen.

    De aanhangers van wat we de conventionele, traditionele, allopathische of wetenschappelijke geneeskunde noemen, beklemtonen echter dat de wetenschappelijke studies die de doeltreffendheid van de niet-conventionele methoden zouden kunnen aantonen, niet vaak overtuigend zijn en soms zelfs bewijzen dat die methoden niet succesvol zijn.


    Wat is waar?

    Men moet zich allereerst buigen over de uitgevoerde studies.
    Zo zal men ontdekken dat osteopathie en chiropraxie doeltreffend zijn, wat trouwens door de wetenschap bewezen is, maar alleen wanneer het gaat om nek- en lagerugpijn.

    Niettegenstaande dat, worden osteopaten en chiropractoren door vele mensen geraadpleegd voor heel wat andere problemen dan nek- en lagerugpijn: vermoeidheid, astma, reflux, eindeloze weenbuien bij baby's…
    Voor al deze problemen is de doeltreffendheid van de behandeling niet bewezen.
    Anderzijds zijn de meeste bijwerkingen weinig belangrijk. Alleen manipulaties van de hals kunnen ernstige complicaties tot gevolg hebben.


    Wat moeten we hier dan van denken?

    Het antwoord schuilt misschien ook in de cijfers van het KCE. Volgens dat onderzoek zijn bijna 9 van de 10 patiënten van alternatieve therapeuten tevreden over de behandeling. Bovendien blijkt dat deze mensen vertrouwen hebben in hun therapeut.

    Zonder te vergeten dat artsen de enige personen zijn die gemachtigd zijn om een ernstige diagnose te stellen en om ziekten te behandelen, toch kan men ook zonder aarzelen beweren dat voor pijn en andere ongemakken van het dagelijkse leven, de patiënten van osteopaten en chiropractoren meestal tevreden zijn.


    Het KCE beklemtoont dat op dit ogenblik geen enkele officiële controle bestaat van de opleiding van osteopaten en chiropractoren. Bovendien zouden zeer veel patiënten veronderstellen dat de therapeuten die hen behandelen, artsen zijn, wat zeer vaak niet het geval is.


    Besluit:

    Een alternatieve therapeut raadplegen voor een probleem waarop de geneeskunde blijkbaar geen antwoord vindt, is zeker geen slecht idee. In de meeste gevallen is er ook geen gevaar aan verbonden, op voorwaarde tenminste dat men enkele voorzorgsmaatregelen neemt:

    - Hou uw arts op de hoogte van al wat uw gezondheid betreft. Raadpleeg hem als bepaalde symptomen u verontrusten, lang aanhouden of verergeren.

    - Kies alternatieve therapeuten zorgvuldig uit. Misschien kan uw arts u een naam doorgeven. Mond-tot-mondreclame is vaak ook een goede oplossing.


    (bron: e-gezondheid.be)
    De mooiste dingen in het leven kun je niet zien of aanraken,die moet je in je hart kunnen voelen...

    Het beste medicijn is een hond ... heeft géén enkele bijwerking

  2. #2

    Standaard Re: Osteopathie - Artikel

    Osteopathie en Chiropractor heb ik goede ervaringen mee...

    Wel belangrijk om te weten of deze mensen de juiste papieren hebben...als een arts mij niet voldoende kan helpen met mijn lichamelijke problemen dan raadpleeg ik een andere wijze...daar heb ik vèèl profijt gehad van Chiropractors...jaren geleden begon ik in Duitsland en nadat deze arts niet meer zijn beroep uitoefende heb ik verschillende personen gehad in Nederland...de laatste was in Staphorst, een zèèr kundige man...òòk op het gebied van huilende babys... omdat mijn broer een huilbaby had ( kwam door de bevalling) heeft het ziekenhuis hem deze man geadviseerd....later ben ik er heen gegaan voor al "mijn" klachten....ik was/ben nog niet uitbehandeld maar ik ben er een jaartje mee gestopt door allerlei andere oorzaken....wèl een geweldige ervaring om te ontdekken dat deze mensen vèèl voor je kunnen betekenen....je voelt je meer bevrijd aan je ledematen, gewrichten e.d gaan soepeler werken...ik heb er "goede" ervaringen mee, maar het is belangrijk dat je een ervaren iemand hebt die je helpt!!!!...

    Groeten......
    Laatst aangepast door Elisabeth9 : 17-02-11 om 18:26
    Liefde overwint alles, het geeft ons "de kracht" om verder te gaan!

  3. #3
    Premium ++ Account Luuss0404's Avatar
    Lid sinds
    13-05-2009
    Locatie
    Groningen
    Posts
    5.659

    Standaard Re: Osteopathie - Artikel

    Ik heb zelf positieve ervaringen met chiropractie
    De moeder van een vriend van mij heeft zelf een opleiding chiropractie gedaan, echter is zij door een ander (mede afgestudeerde) dusdanig verkeerd "gekraakt" dat ze moest revalideren om bepaalde dingen weer te kunnen doen en daardoor durft zij het zelf niet op een ander toe te passen.
    Dus zoals Elisabeth aangeeft is het belangrijk om te weten of iemand de goede papieren bezit en daarnaast is het ook zeer belangrijk hoeveel ervaring zo iemand heeft en of de patienten tevreden zijn geweest!
    Verlies nooit de moed: soms gaat de deur pas open met de laatste sleutel van de bos

  4. #4

    Standaard Re: Osteopathie - Artikel

    Luuss: och wat afschuwelijk wat deze vrouw overkwam...ik hoop dat het nu een stuk beter met haar gaat!!!! ja het belang van de patient is erg belangrijk....
    de juiste papieren moeten ze hebben en vooral "veel" ervaring...desnoods maar vragen aan de huisarts of via het ziekenhuis als iemand daar toch al komt....ik houd mij niet bezig wat een arts daar van vind....ik vindt het echter wel belangrijk in "mijn" belang dat ze weten waar ik mee bezig ben buiten hun om!!!!...ik heb beide partijen nodig....maar soms kan er nog wel eens afwerend op gereageerd worden, maar na jaren ellende en pijn "leer" je wel om voor jezelf op te komen....
    Liefde overwint alles, het geeft ons "de kracht" om verder te gaan!