Weergeven resultaten 1 tot 2 van 2

Onderwerp: Nieuw preventieproject alcohol gebruik jongeren

Redactie Premium + Account

Standaard Nieuw preventieproject alcohol gebruik jongeren

Nieuw preventieproject alcohol gebruik jongeren

De Gezonde school en genotsmiddelen komt met een nieuw preventieproject voor alcoholgebruik. Dit project moet gaan lopen bij kinderen uit groep 8 en hun ouders. Het project moet ervoor zorgen dat alcohol op die leeftijd al besproken wordt in het gezin en waarbij dan ook regels afgesproken kunnen worden met betrekking tot omgang met alcohol.

Tijdens het project krijgt de leerling via school 5 magazines thuisgestuurd met daarin leuke content omtrent alcohol. Daarnaast zit er een logboek bij met spelletjes en opdrachten voor de leerlingen. Het is de bedoeling om op een educatieve manier voor te lichten over de gevaren en consequenties van alcohol. Daarnaast moet het ouders helpen om kinderen op vroege leeftijd van de alcohol te houden.

Wat denk jij? Goed project met goede eigenschappen? Of zijn leerlingen van groep 8 nog helemaal niet bezig met alcohol en komt dit project veel te vroeg?

Premium ++ Account christel1's Avatar

Standaard Re: Nieuw preventieproject alcohol gebruik jongeren

Ha Mark,
    ik moest als belg eerst eens gaan googelen welke leeftijd er bij jullie bedoelt wordt met groep 8 dus.... want wij werken volgens een volledig ander systeem in B dan bij jullie natuurlijk, hier werk je met leerjaren en niet met groepen... blijkbaar is dat 11-13 jarigen....
    Van 11 jarigen heb ik mijn twijfels of ze al bezig zijn met alcohol, bij 13 jarigen zou dit wel al kunnen beginnen maar dat is toch wel heel jong... ja eens een glaajse bubbels op een feestje maar nog geen echte alcohol dus en liefst zonder alcohol. Maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen op de regel die het tegendeel bewijzen. Ik persoonlijk zou eerder de leeftijd van 14-16 jarigen op de gevaren gaan wijzen, dat is de leeftijd dat ze meestal beginnen om naar fuifjes te gaan, hier gaan de meeste jongeren uit vanaf 15-16 en dan komen ze natuurlijk in contact met alcohol maar ze beseffen nog niet ten volle de risico's van het gebruik.
    Kinderen gaan ook sneller naar alcohol grijpen als ze dit thuis ook zien, in een gezin waar er weinig of geen alcohol gedronken wordt zal een tiener ook minder de gelegenheid krijgen om alcohol te drinken of er naar te vragen.
    Ook de zogenaamde breezers of softalcoholdrankjes zijn een vergif voor die leeftijdsgroep want het drinkt zoals limonade maar er zit wel een behoorlijke dosis alcohol in en daar denken de meeste tieners niet aan.
    Natuurlijk zuipt elke jongere zich wel eens te pletter op die leeftijd maar dan is het aan de ouders om in te grijpen en de taak weer eens niet door te schuiven naar de leerkrachten-school, ik denk dat er andere zaken en betere dingens zijn waar een leraar of lerares zich moet mee bezig houden, nl lesgeven.
    Ook de media geeft hedendage een vertekend beeld van alcohol gebruik, kijk naar gelijk welke serie op tv, vroeger werd er gerookt en gedronken maar door de wet op tabaksgebruik zie je in geen enkele serie nog een peuk die opgestoken wordt maar alcohol dat wordt volgens mij volop gepromoot, zelfs in het sporten, kijk naar de Jupilerleage, dat is wel een belgisch bier maar legt dan niemand de link van sport naar drank of omgekeerd ?
    Zoals veel jongeren hier mogen de meeste van die leeftijd opblijven tot een uur of 9 's avonds en hier bij ons op vtm/vrt zijn er dan 2 programma's die veel bekeken worden, Thuis op VRT en Familie op VTM en wat zie je daar, veel drankgebruik, een aperitiefje 's middags een borrel 's avonds als ze van het werk komen ... toch lekker gezellig zeker ? Wat weten kinderen er nu van dat het geen echte drank is die de acteurs daar drinken maar wel icetea (kleur van cognacje he) of druivensap, kleur van een rood of wit wijntje...
    Voor mij hoeft de school dus weer eens geen boeman gaan spelen over alcoholgebruik, dit is de taak van de ouders en hier wordt er door de week zelfs geen alcohol gedronken, er is zelden bier in huis, ja enkel als mijn zoon weet dat er een feestje gaat zijn dan gaat hij bier halen maar anders komt dat spul hier niet in huis, spijtig als er visite komt op het onverwacht maar dan moeten ze maar frisdrank of water drinken of koffie of thee en echt de jeugd kijkt wel uit zijn doppen hoor, toch hier in B, de alcoholcontroles zijn heel streng geworden als je met de wagen rijdt en ze spreken altijd een BOB af die dan gewone frisdrank drinkt of zoiets en de andere kunnen een pintje meer drinken maar dan overdrijven ze toch ook nog niet en ik heb 2 twintigers en ken hun vrienden, weinig drinken en niet roken of blowen op een paar uitzonderingen na dan
    Leef vandaag, morgen komt wel

Soortgelijke onderwerpen

1. OPS/Alcohol/Paroxetine
    By ReneGs in forum Antidepressiva
    Reacties: 22
    Laatste Post: 23-02-19, 12:07
  2. Reacties: 6
    Laatste Post: 23-02-19, 12:03
  3. Alcohol + sipralexa
    By Ilse34 in forum Antidepressiva
    Reacties: 1
    Laatste Post: 26-07-11, 13:21