Weergeven resultaten 1 tot 1 van 1

Onderwerp: Column: Actieve voedingsdriehoek houdt je gezond en op gewicht

  1. #1
    Redactie Premium + Account FRANCOIS580's Avatar
    Lid sinds
    18-02-2011
    Locatie
    Bornem/BelgiŽ
    Posts
    630

    Standaard Column: Actieve voedingsdriehoek houdt je gezond en op gewicht

    Actieve voedingsdriehoek houdt je gezond en op gewicht

    Alleen een aangepaste voeding gecombineerd met de juiste en voldoende beweging houd je gezond, in conditie ťn op je streefgewicht. We weten het allemaal, en toch zijn er uiteindelijk maar bitter weinig die de regels en aanbevelingen van deze actieve voedingsdriehoek naleven. Hoe kan het anders dat er steeds meer landgenoten overgewicht meezeulen en deze overtollige kilo's maar niet kwijt geraken? Wat is deze actieve voedingsdriehoek en wat betekent deze voor je gezondheid?

    De actieve voedingsdriehoek wordt regelmatig aangepast aan de evoluerende eisen van de moderne diŽtiek en geeft je een beeld van wat je dagelijks zou moeten naar binnen werken om je lichaam goed te laten functioneren en zo lang mogelijk gezond en in goede conditie te blijven. Door de voedingsdriehoek te raadplegen weet je meteen ook hoeveel je dagelijks moet bewegen. De aanbevelingen van de voedingsdriehoek werden opgesteld voor doorsnee personen ouder dan zes, die dagelijks matige fysieke inspanningen leveren. Voor intensieve sporters, of diegenen die dagelijks zware fysieke inspanningen leveren bepaald de diŽtiste wat de aan te bevelen dagelijks hoeveelheid caloriŽn zijn. Sporters hebben bijvoorbeeld nood aan de opname van extra vocht, bovenop de aanbevolen hoeveelheid van anderhalve liter water per dag.

    Gezonde levensstijl
    Wil je jouw conditie zo lang mogelijk intact houden, dan is een gezonde levensstijl noodzakelijk. Dat betekent hoofdzakelijk een gezonde voeding en voldoende lichaamsbeweging. Elk voedingsmiddel levert een aantal levensnoodzakelijke voedingsstoffen. De actieve voedingsdriehoek werd daarom opgesplitst in zeven groepen, elk noodzakelijk voor een gezonde levensstijl.

    Voldoende en aangepaste lichaamsbeweging
    Naast een gezonde, evenwichtige en gevarieerde voeding, neemt voldoende lichaamsbeweging een belangrijke plaats in. En je moet daarvoor zťker geen topprestaties leveren, integendeel. Sporten op ieders ritme is hťt advies!

    Hou het bij matige inspanningen waarbij je hartfrequentie en ademhaling niet teveel stijgen. Om resultaten te boeken hoef je zeker niet dagelijks in het rood te gaan. Dertig minuten wandelen, fietsen, joggen of zwemmen is voor volwassenen al ruimschoots voldoende. Kies voor die activiteiten die in je dagschema en bij je interesses passen, op die manier hou je dit het langst vol. Wil je nu met extra lichaamsbeweging starten, ben je ouder dan 35 of heb je problemen met je gezondheid? Raadpleeg dan zeker je huisarts voor je jouw gezonde voornemens in de praktijk omzet.

    Water is onmisbaar
    Om je gezondheid op peil te houden heeft men het meestal over gezonde voeding en voldoende lichaamsbeweging, maar voldoende en de juiste dranken nuttigen is minstens even belangrijk. Water wordt door iedere diŽtiste aanbevolen, het is een belangrijk facet van een gezonde en evenwichtige voeding.Volwassenen hebben dagelijks gemiddeld 2,5 liter vocht nodig, waarvan anderhalve liter wordt geleverd door je voeding. Dat betekent meteen ook dat anderhalve liter water drinken per dag een minimum is. Je verliest immers dagelijks heelwat vocht door transpiratie. Dranken met de grootste hoeveelheid water zijn koffie, thee, en bouillon.

    Aanbevelingen diŽtiste
    Uiteraard heeft de actieve en regelmatig aangepaste voedingsdriehoek het over nog andere zaken dan gezonde voeding, gezond drinken en voldoende bewegen.

    De diŽtiste weet er alles van:
    Graanproducten: naast meervoudige.../...

    Lees verder...
    Laatst aangepast door Leontien : 07-08-12 om 18:46

Soortgelijke onderwerpen

  1. Havermout doet je gezond gewicht verliezen
    By FRANCOIS580 in forum Artikelen van Francois
    Reacties: 20
    Laatste Post: 06-07-16, 18:31
  2. Column: Het jeukende rechter bovenbeen houdt je wakker!
    By gerard1977 in forum Nieuwtjes over gezondheid en welzijn
    Reacties: 0
    Laatste Post: 11-07-12, 11:56
  3. Column: Zon: gezond zonnen, hoe doe je dat
    By FRANCOIS580 in forum Artikelen van Francois
    Reacties: 2
    Laatste Post: 15-06-12, 10:50
  4. Gezond voedsel voor je ideaal gewicht
    By FRANCOIS580 in forum Artikelen van Francois
    Reacties: 0
    Laatste Post: 29-04-12, 11:57
  5. Gezond je ideale gewicht bereiken met tarwegras
    By FRANCOIS580 in forum Artikelen van Francois
    Reacties: 0
    Laatste Post: 19-01-12, 15:29