Weergeven resultaten 1 tot 4 van 4

Onderwerp: Persoonlijk verhaal: Onze Raiza en haar kanker

  1. #1

    Question Persoonlijk verhaal: Onze Raiza en haar kanker

    Onze Raiza en haar kanker

    Over hoe het bij mijn lieveling verloopt....
    Hoe het allemaal begon....
    Begin maart begon onze hond Raiza een beetje te snurken,wij lachten hier om
    Echter snel verging ons dat lachen,als ze op haar linkerzij ging liggen was het alsof haar neus volliep
    Wij dachten aan een verkoudheid
    Na een week begon ons duidelijk te worden dat er toch meer aan de hand was en begon onze zoektocht,in het begin nog niet angstig
    We kregen een neusspray voor haar met antibiotica,ondertussen was er een foto gemaakt en een swab uit haar neus genomen
    Onze dierenarts had al meteen zoiets,als dit langer duurt moet ze naar een kno arts voor honden
    Uit de swab kwam een bacterie,eigenlijk jouchten we daar een beetje om,want dat zou met medicijnen te genezen zijn
    Dus dit was het minst erge wat het zou kunnen zijn

    Dus ze kreeg ab spuiten,2 maal van onze eigen dierenarts

    En ja,het werd iets minder
    Tot het plotseling zelfs erger werd
    Alle lof trouwens nog altijd voor onze dierenarts,want het vervolg had hij ook niet kunnen voorspellen
    Plotseling werd het zo erg dat ze zelfs rechtop moest gaan zitten,of zich moest omdraaien,want ja,op haar rechterzij had ze nergens last van

    In overleg met onze dierenarts hebben we besloten voor een 2 e opinie te gaan
    Daar werden ontstekingsremmers en nog een ab kuur gegeven

    En ja,ook dat hielp,voor eventjes

    Maar het bleef niet helpen
    Dus weer een nieuwe foto,waarop een flinke sluiering in haar neus te zien was,en weer een swab,daar kwam weer een bacterie uit,echter,een bacterie die daar absoluut niet thuis hoorde,er moest meer aan de hand zijn,dus eerst antibiotica die deze bacterie aan zou pakken
    Deze dierenarts stelde voor om naar een andere te gaan die haar neus van binnen goed kon onderzoeken,echter,het was vakantie tijd,want ja,de oorzaak moest worden aangepakt

    Dus stelde deze arts voor haar neus te spoelen,hij verwachte dat er iets inzat,een graspriet of zo,en met geluk,dat hij die kon wegspoelen

    Dat was 3 juli toen hij dit deed
    Maar bij die spoeling kwamen er dus twee stukken weefsel mee van ca 3 cm
    Die werden opgestuurd naar de patoloog
    En toen?
    Ja die uitslag hakte er in,onze raiza had een kwaadaardige tumor
    Maar door het spoelen had ze nergens meer last van
    Ze heeft een tumor die kwaadaardig is,zich echter gedraagt als een goedaardige,hij groeit heel erg traag en zaait niet uit

    Maar we moesten wel iets gaan doen
    We hadden 4 opties,niets doen,dan haalde ze het einde van het jaar niet,naar utrecht om te bestralen,3 weken lang opgenomen worden van maandag tot en met vrijdag,elke dag narcose,elke dag bestralen,maar wie onze hond kent,die weet dat dit geen optie is
    Opereren,wat de da echt afraadde,de ingreep zou te groot zijn,met wat pech zouden ze te diep moeten gaan,of chemo

    Wij hebben voor chemo gekozen
    En 16 juli was het zover,ik moest beginnen haar om de andere dag chemo te geven
    Wat gaat dat tegen je gevoel in,zeer zeker omdat ze niet veel last meer had
    Maar ik had gewoon geen andere keuze

    De chemo tabletjes sloegen in onze ogen heel erg goed aan,we hoorden helemaal niets meer,wij waren heel erg opgelucht,en belden de da heel blij op,in de hoop dat de infusen niet nodig zouden zijn

    Maar onze dierenartsen legde ons uit dat het toch verstandiger zou zijn ook de infusen te geven,wij kunnen tenslotte niet binnen in haar neus kijken,en een en een is in dit geval drie

    Ik heb er enorm tegen op gekeken,ongelofelijk
    Maar dankzij beide dierenartsen,ook degene waar we met het verhaal ooit begonnen zijn,hebben ons zeer goed begleid,ik kan altijd bellen met vragen of als ik me zorgen maak

    Goed,gisteren het eerste infuus
    Geweldig zoals we daar begleid werden
    Voor het infuus moesten we andere tabletjes geven,die ochtend zeg maar,tegen eventuele misselijkheid

    Gisteren was er niet veel an haar te merken,ja,sinds de chemo loopt ze wat kreupel,sinds de start van de tabletjes,maar het is niet extreem erg
    Vandaag moest ik de dierenarts bellen hoe het ging,en vrijdag moet ik dat weer
    Onze bikkel is vermoeider,daarbij ook nog eens de temperatuut van 30 graden
    Onze bikkel wilde niet eten,het grootste gedeelte van de dag,tot zo rond 15 uur,tot die tijd nam ze wel lekkernijtjes,maar geen voer
    En toen ineens,wij aten goulash,stond onze bikkel ernaast,dat wilde ze ook wel
    Hoewel ze dit normaal niet zou krijgen,heeft ze nu wel wat gehad,en een eetlepel over haar vlees,en hoppa,ook dat ging naar binnen
    Sinds ze gegeten heeft twinkelen haar ogen weer,loopt ze weer achter ons aan en is ze weer heerlijk alert

    Een flink compliment trouwens ook voor de dierenarts die normaal onze bikkel behandeld,hij belt regelmatig om te horen hoe het gaat,hij leeft erg mee

    We hebben 2 top dierenartsen,en ja,het is duur allemaal,maar onze bikkel is elke cent waard,en ja,beide artsen geven me het gevoel dat we samen het gevecht aangaan,dan we er niet alleen voor staan,natuurlijk kunnen ze niet zeggen hoeveel kans op genezing er is
    Maar het gevecht is nog lang niet verloren,we gaan ervoor

    Onze bikkel moet 6 infusen,eigenlijk zou het het beste zijn als er na 3 keer een mri of ct scan gemaakt kon worden,maar helaas,in zuid limburg is dat nog niet mogelijk
    Dus het zal waarschijnlijk weer een foto worden
    Want om met een hond die onder narcose is geweest van utrecht naar zuid limburg te rijden,dat is geen doen
    Of erheen rijden met een hond die nuchter moet blijven,dat is geen doen
    Laatst aangepast door Leontien : 21-11-12 om 09:50

  2. #2

    Standaard Re: Onze Raiza en haar kanker

    En nu dag 2 na haar infuus

    En nu hebben we dag 3 gehad na het infuus
    Vandaag was een slechtere dag,ze was ziek,haar buik rommelde en ze had buikkrampen
    Maar uiteindelijk ging dit ook weer over na een buscopan,ze heeft gegeten
    Ze blijft opgewekt en geniet van het leven,alhoewel,eerder van het water,mevrouw heeft gezwommen vanmorgen in de geulle,en ze is nog twee keer de vijver ingedoken
    We houden goede hoop dat ze het gaat redden,onze kanjer komt er wel


    Dag 3 na het eerste infuus
    Dit was een dag met een gouden randje,voor ons en voor onze bikkel
    Ja akkoord,vanmorgen toen we de slaapkamer af wilde komen wilde ze terug toen ze haar neus buiten de slaapkamer stak
    Maar zou niet iedereen dat willen als je van een heerlijk koele kamer met airco het leiwarme trappenhuis inloopt?
    We kwamen beneden en daar ging ze eerst eens lekker drinken,alsof er boven geen water staat,maar ja,dat staat natuurlijk wel al de hele nacht
    Daarna even met haar uit,en toen we terugkwamen ging ze meteen maar ontbijten,met smaak
    2 uurtjes later nog maar even naar de vijver geweest,daar heeft ze heerlijk ingeplonst,het genieten kon je zo van haar snoetje afscheppen
    En verassing,vrouwtje had nog kibbeling over
    Maar waarom krijg ik nu niet die hele zak kibbeling zag je haar bijna denken
    Maar ja,we waren nog een vriend tegen gekomen buiten,en daar had ze zich ook al een snee brood gaan halen
    En het blijft niet sneeuwen tenslotte
    Ze heeft heerlijk vrolijk achter me aangelopen
    Ja,ze is iets sneller moe,maar wie niet met dit weer?
    Paar uurtjes later dan nog maar eens een stukje met het baasje gaan lopen,en leuk,die kwam langs het riviertje de geulle,daar kun je zo heerlijk van boven af inspringen,voor al leuk als je nog een andere hond zo gek krijgt dat hij er ook in springt
    Toen raiza thuis kwam stond er weer vlees en een kommetje melk,want ja,ze mag niet afvallen met de chemo,voor haar ras is ze al een slanke dame met net geen 23 kilo
    Daarna gingen vrouwtje en baasje eten,en natuurlijk krijg ik dan ook nog wat,stuk brood,en stk kibbeling weer,lekker vind ze dat toch
    De hele dag is ze actief geweest,tot uiteindelijk het te warm ook voor haar werd
    Vanavond heeft ze zich nog wat brokken gegeten,die heeft ze trouwens altijd staan,en natuurlijk nog 2 lekkere kauwstaafjes
    Morgen beginnen we weer met de chemo tabletjes om de andere dag
    De dierenarts zei aan de telefoon dat ze het goed deed,geen diaree en niet braken
    Kortom een dag met een gouden randje
    Ook horen we haar neus niet meer vollopen
    Ondertussen is het geen hoop meer,maar een beetje het gevoel van,we gaan dit samen tot een goed einde brengen
    Raiza,je bent een topper
    Dinsdag weer naar de dierenarts bellen,en dan komt de derde en laatste soort medicijn erbij
    De tabletjes worden niet tegelijk met de infusen gegeven

  3. #3

    Standaard Re: Persoonlijk verhaal: Onze Raiza en haar kanker

    Goed,ondertussen zijn we dus al een hele tijd verdr,en heeft raiza een ct scan gehad
    En weten we dat een helft van haar hoofd helemaal vol zit
    De chemo heeft haar dus niet genezen
    Operatie kan niet,gezien de plek en het soort tumor
    Er rest nu nog een ding,en dat is een hele nieuwe therapie,foto dynamische therapie,hier zijn pas een aantal dieren mee behandeld
    Maar de andere optie is afscheid nemen,en omdat ze geen pijn heeft,en nog vrolijk,opgewekt en speels is willen we dit nog proberen,als laatste kans

  4. #4

    Standaard Re: Persoonlijk verhaal: Onze Raiza en haar kanker

    En het is 21 mei
    En raiza haar neusje is gespoeld,en daar kwam wel wat uit,maar niet zoveel als wij gehoopt hadden
    Haar gewicht was nu prima
    En ze loopt opvallend goed

    Nu het mindere nieuws,dat bultje op haar hoofd,dat is dus wel van de tumor,er is nog een foto van gemaakt
    We zaten er even helemaal doorheen

    En ja,we denken nu nog dat het niet over maanden of jaren gaat
    Want als dat bultje,laat het me maar zo noemen,gaat groeien en openspringen,dan is er een grote kans op dat het het einde betekent

    Maar,en dat dringt later pas tot je door,als ze dan nog in zo een goede conditie is,dan kan men van daaruit meer van de tumor wegspoelen,en dan zou dat meschiens nog kunnen genezen,ik weet het,het is een kleine kans

    Ook hopen wij zelf dat de behandeling van in gouda nog altijd doorwerkt,en er nog iets loskomt
    Ook die kans is erg klein

    Vandaag mag ik voor me zelf even diep in de put zitten,maar morgen probeer ik alles weer op te pakken
    Voor dat raiza het verdriet gaat aanvoelen
    Want ze is en blijft vrolijk en geniet nog

    Vandaag wat minder,want een narcose,daar is ze toch nog erg rustig door

    We weten nu echt wel dat we geen jaren meer zullen hebben met haar

    Vandaag bij de oncoloog maakte ik de opmerking,dat ik bij dit soort tumor op die plek het gevecht nooit meer zou aangaan
    Waarop hij antwoorde,als we dat niet gedaan hadden,was ze er niet meer geweest
    En hij had hier groot gelijk mee,maar het werd me even teveel toen dat bultje van de tumor bleek te zijn

    Emotioneel is het erg zwaar af en toe
    Maar we hebben haar wel nog bij ons

    Nog een keer naar gouda gaan,is nu geen optie meer
    We houden van ons goudstuk
    Lebbers van raiza
    En tot morgen weer

Soortgelijke onderwerpen

  1. Ons verhaal,raiza en mijn verhaal
    By witkop in forum Ontspannings-kletshoek
    Reacties: 34
    Laatste Post: 15-03-13, 16:04
  2. Wat is uw verhaal over het ziekenhuis?
    By M.Heerings in forum Ontspannings-kletshoek
    Reacties: 0
    Laatste Post: 02-11-12, 15:44
  3. Persoonlijk verhaal bij je spel
    By Petra717 in forum Ontspannings-kletshoek
    Reacties: 78
    Laatste Post: 02-01-12, 12:55
  4. Reacties: 0
    Laatste Post: 30-11-09, 13:58
  5. Stoppen met de pil, wel een verhaal
    By Eefje79 in forum Anticonceptie
    Reacties: 4
    Laatste Post: 09-12-08, 22:00