Weergeven resultaten 1 tot 7 van 7

Onderwerp: Kort en slecht slapen vormt risico voor het hart

  1. #1

    Premium ++ Account
    Leontien's Avatar
    Lid sinds
    12-09-2002
    Locatie
    Nijmegen
    Posts
    2.676
    Dagboek berichten
    2

    Standaard Kort en slecht slapen vormt risico voor het hart

    Mensen die kort en slecht slapen hebben een flink grotere kans op hart- en vaatziekten. Dat blijkt uit onderzoek van Wageningen Universiteit en het RIVM. De resultaten werden woensdag bekendgemaakt.

    Mensen die korter dan 6 uur slapen hebben gemiddeld al 15 procent meer kans op hart- en vaataandoeningen dan mensen die minstens 7 tot 8 uur slapen.

    Maar ook de kwaliteit van de slaap is belangrijk, zo stellen de onderzoekers. Korte slapers die uitgerust opstaan lopen hetzelfde risico op een hartinfarct of beroerte als de langere slapers. Maar korte slapers die ook nog eens slecht slapen hebben 65 procent meer kans een hart- en vaatziekte te ontwikkelen dan mensen die 7 tot 8 uur goed slapen.

    Slaap jij kort of slecht? Of slaap je juist voldoende?
    Je kan de wind niet veranderen, maar hoe je zeilen staan bepaal jezelf.

  2. #2

    Standaard Re: Kort en slecht slapen vormt risico voor het hart

    Ik slaap al minstens 10 jaar gemiddeld genomen tussen de 4 en 5 uur. Overdag ben ik niet slaperig maar wél erg vermoeid. De ochtend gaat nog redelijk maar daarna is echt de batterij leeg. Dan kan ik mezelf ook niet meer verwarmen. Er is ME/CVS en Fibromyalgi geconstateerd. Zelf denk ik nog altijd als ik langer en beter zou slapen ik me een stuk energieker zou voelen. Misschien heb ik helemaal geen ME en/of Fibro maar is het gewoon een chronisch slaaptekort.

  3. #3

    Standaard Re: Kort en slecht slapen vormt risico voor het hart

    Dat is een fijne opsteker! De belangrijkste vraag die onmiddellijk daarna gesteld moet worden is hoe je ervoor kunt zorgen dat je wel langer slaapt om die risico's te kunnen vermijden. Als moeizame slaper (na 24 jaar slaaptablettengebruik sinds een jaar tablettenvrij, maar trachtend mijn slaap weer terug te veroveren, hetgeen tot nu toe neerkomt op hooguit 4 uur (slechte) slaap per nacht) word ik niet echt blij van dit soort losse flodders, zonder dat er een structurele aanpak cq voorkoming van het probleem bij wordt geleverd!

  4. #4

    Standaard Re: Kort en slecht slapen vormt risico voor het hart

    Ik slaap gemiddeld niet meer dan 6 uur per nacht. Maar tijdens die 6 uur wordt ik ook nog enkele keren wakker. Ik neem nochtans een zwaar slaapmiddel. Ik heb fibromyalgy, Still's desease, en volgens de dokters ook nog CVS. Ik ben onlangs langsgeweest bij de cardioloog, daar mijn hartslag in rust niet beneden de 100 ging, en na een kleine inspanning zelfs naar 140 en meer ging. Ik neem nu een pilletje om de hartslag naar beneden te krijgen, maar waar stopt het?

  5. #5

    Standaard Re: Kort en slecht slapen vormt risico voor het hart

    Lees het boek "The effortless sleep method" door Sasha Stephens (te bestellen via bijvoorbeeld Amazon) en je zult zien dat je op een totaal andere manier tegen slaap zult gaan aankijken en mee om zult gaan. Mij heeft het de ogen geopend, waardoor ik als levenslange slapeloze sinds een half jaar geheel relaxt ben, ook als ik niet slaap...:-)

  6. #6

    Standaard Re: Kort en slecht slapen vormt risico voor het hart

    Heb zelf al jaren slaapproblemen.
    En sinds enige jaren heb ik oa de diagnoses:
    Fibromyalgie, Chronische Vermoeidheids Syndroom en Restless Legs Syndroom.
    De meeste nachten slaap ik iets van 3 uurtjes hoogstens.
    Op een goede nacht pak ik 6 uur slaap.
    Slaap vaak overdag ook nog even en ben eigenlijk altijd moe.
    Ben het nu na 13 jaar gewend geraakt en er redelijk mee heb leren leven.
    Maar leuk is anders.

  7. #7

    Standaard Re: Kort en slecht slapen vormt risico voor het hart

    Wat ik al in mijn eerder reactie schreef: lees het boek Sasha Stephens "The effortless sleep method", want je begaat de bekende fouten, waarvoor zij indringend en overtuigend waarschuwt. Namelijk: pas naar bed als je echt moe bent, altijd op hetzelfde tijdstip opstaan, je bed uit als je langer dan 20 minuten wakker ligt en gedurende een half uur of drie kwartier iets saais doen (koelkast schoonmaken, strijken), vooral niet op de wekker kijken, niet rekenen hoeveel je zou moeten slapen en uiteindelijk slaapt. Je gaat niet dood aan een nacht niet slapen. Overdag nooit, echt nooit slapen! Niets anders in bed doen dan slapen (en eventueel seks), geen tv, geen computer etc. Het is slechts een greep uit haar talrijke adviezen, maar er zijn er nog veel meer en ik kan je verzekeren, dat die stress met betrekking tot het slapen vrijwel geheel uit mijn leven verdwenen is (ik ben 55, dus ga maar uit van 48 jaar slaapstress!). En het gaat steeds beter. Het is geen ziekte, aan dat Restless Legs Syndrom is iets te doen (slaapklinieken kunnen je helpen, o.a. bij het Westeinde Ziekenhuis Den Haag, maar beslist ook elders in het land), maar de belangrijkste les is eigenlijk: laat dat slapen niet langer je leven beheersen, ooit kun je het, geduld, maar "get a life" zou ik je dringend willen aanraden, vergeet die moeilijke nachten en denk aan de goede en weet dus dat je het kunt!!! Succes!

Soortgelijke onderwerpen

  1. Slecht slapen
    By csi23 in forum Vermoeidheid
    Reacties: 9
    Laatste Post: 07-01-15, 15:42
  2. Slecht slapen
    By csi23 in forum Vermoeidheid
    Reacties: 21
    Laatste Post: 09-06-13, 21:01
  3. Uitspraak kort geding slecht nieuws voor patiënten en diëtisten
    By Mark in forum Nieuwtjes over gezondheid en welzijn
    Reacties: 1
    Laatste Post: 21-03-12, 18:01
  4. Slecht slapen helpt bij trauma
    By Leontien in forum Nieuwtjes over gezondheid en welzijn
    Reacties: 1
    Laatste Post: 19-01-12, 14:03
  5. Bij snelweg wonen slecht voor het hart - De Telegraaf
    By Nationaal Gezondheids Forum in forum Nieuwtjes over gezondheid en welzijn
    Reacties: 0
    Laatste Post: 24-07-07, 11:30