Voeten (b)lijken voor veel mensen letterlijk een ondergeschoven lichaamsdeel te zijn en vaak een bron tot discussie. Wie kent niet de grap van de patiënt die de dokter komt met klachten aan één voet. De dokter vraagt ter vergelijking ook de sok van de andere voet uit te trekken. Patiënt zegt: daar heb ik niet op gerekend, die heb ik niet gewassen...
Maar ook binnen de medische wetenschap bestaat een verschil van inzicht. Bijvoorbeeld met betrekking tot het steunen van voeten. De ouderen onder ons herinneren zich nog wel de schoenen van het merk P. Heel duur, en kinderen wisten vaak niet hoe snel ze de schoenen wilden uittrekken. Toch werd dit merk jarenlang door de meeste huisartsen voorgeschreven. Nu wordt aangeraden kinderen, zeker in de eerste jaren, kleintjes zo veel mogelijk blootsvoets te laten lopen.
Steeds vaker krijg ik vragen over kindervoeten en voeten in het algemeen. Vaak nadat men al jaren aan het tobben is. Zelf behandel ik niet meer, maar mocht je vragen hierover hebben, ondanks eerder advies, dan kun je die hier kosteloos stellen.
Peter W.B.Oomens
Ook kun je mijn websites bezoeken:
drbody.nl
neuroposturology.com