Weergeven resultaten 1 tot 3 van 3

Onderwerp: Witte lijntjes rond iris (symptomen kloppen niet met arcus senilis)

Standaard Witte lijntjes rond iris (symptomen kloppen niet met arcus senilis)

Ik heb al zo'n 7 jaar lang last van witte lijntjes net binnen de rand van de iris. Ze kunnen kort of lang zijn, links, rechts, boven of onder zitten, wat dikker of heel fijn zijn, etc. In bijna alle gevallen zijn ze zeer pijnlijk, ontstaan ze 's nachts, en zijn ze na 1 a 2 dagen weer verdwenen.

Ik ben vanzelfsprekend ooit bij een oogarts geweest (omdat ik er 2 a 3 keer per week last van had en dan mijn (computer)werk niet meer kan doen), en die constateerde arcus senilis (of cornea arcus). Maar op dat moment had ik geen lijntje.

Omdat ik daar dus niet veel mee opschoot ben ik zelf gaan experimenteren, en heb de hoofdoorzaak gevonden: wijn. Ik dronk in die periode bijna elke dag 2 glazen wijn. Sinds ik daarmee gestopt ben is het probleem bijna verdwenen. Maar ik heb net weer 8 dagen achter elkaar hevige last gehad, van steeds verschillende lijntjes, mogelijk veroorzaakt door chocolade paaseitjes.

Gezien de wijn denk ik aan een mogelijke overgevoeligheid voor sulfiet. Maar kent iemand uberhaupt dit fenomeen (van die lijntjes)? Ik heb een foto als voorbeeld op het volgende adres gezet:
    http://i1277.photobucket.com/albums/...g?t=1365877200

Bij voorbaat bedankt voor de reacties.

Henk

Premium ++ Account
    Leontien's Avatar
    Dagboek berichten
    2

Standaard Re: Witte lijntjes rond iris (symptomen kloppen niet met arcus senilis)

Hallo Henk,

Ik ken het niet, maar wat goed van je dat je zelf aan het kijken ent waar het aan kan liggen. Is het nu weer over?

Groetjes, Leontien
    Je kan de wind niet veranderen, maar hoe je zeilen staan bepaal jezelf.

Standaard Re: Witte lijntjes rond iris (symptomen kloppen niet met arcus senilis)

Beste Leontien,
    Het probleem is helaas nog niet over, hoewel ik er bijna nooit last van heb omdat ik zo langzamerhand redelijk weet welke produkten riskant zijn.

Maar mijn theorie over sulfiet (tenminste als enige factor) is een beetje in duigen gevallen. Ik krijg nl. ook lijntjes als ik ca. 3 a 4 glaasjes wodka drink (al mix ik het met een mineraaldrankje met smaak, dus daar zou het ook nog door kunnen komen). De lijntjes komen wel minder snel en zijn veel minder hevig dan bij wijn.

Over een maand ga ik voor de 2e keer een poging wagen bij een oogarts, nu bij een andere. Maar aangezien voeding 100% zeker een rol speelt, verwacht ik daar weinig van. Dit is een probleem wat over totaal verschillende disciplines in het ziekenhuis heen gaat, en dat zie ik ze nog niet 1-2-3 oplossen. Maar, wie weet...

Ik laat hier t.z.t. nog wel weten wat er uit komt.

Groetjes,
    Henk

Soortgelijke onderwerpen

1. Hart voelen kloppen in oren
    By strijbos62 in forum Algemene medische vragen
    Reacties: 11
    Laatste Post: 07-01-15, 14:34
  2. Witte afscheiding en nog niet ongesteld
    By Lizzz89 in forum Menstruatie
    Reacties: 5
    Laatste Post: 30-09-11, 12:24
  3. Ervaringen met Iris Ziekenhuizen Zuid (Molière Longchamp)
    By Nationaal Gezondheids Forum in forum Ervaringen met ziekenhuizen in België
    Reacties: 0
    Laatste Post: 24-02-09, 15:22
  4. Lijntjes
    By meiss in forum Mond en tand
    Reacties: 3
    Laatste Post: 21-03-08, 00:51
  5. Hart voelen kloppen-normaal?
    By rafaelo in forum Bloedvaten en hart
    Reacties: 5
    Laatste Post: 31-01-08, 17:24