Weergeven resultaten 1 tot 2 van 2

Onderwerp: Nieuws: Lichamelijk inspanning effect op voorste gedeelte van de hersenen

  1. #1

    Premium ++ Account
    Leontien's Avatar
    Lid sinds
    12-09-2002
    Locatie
    Nijmegen
    Posts
    2.676
    Dagboek berichten
    2

    Standaard Nieuws: Lichamelijk inspanning effect op voorste gedeelte van de hersenen

    UMC St Radboud in Nijmegen is onderzoek gedaan bij ouderen tussen de 50 en 85 jaar. ze onderzochten vlekjes in de witte stof in de hersenen. Deze vlekjes verwijzen naar beschadigingen van de zenuwbundels. Daarnaast vulden deze ouderen een vragenlijst in over onder anderen opleiding, sociale positie, ziektegeschiedenis en bewegingspatroon.

    Hieruit bleek dat bij mensen die veel bewegen het een positief effect heeft op het voorste gedeelte van de hersenen. Dit gedeelte is verantwoordelijk voor keuzes maken, vooruit denken en het beheersen van impulsen.

    Artsen vermoeden al langer dat beweging beschermt tegen geheugenverlies en andere cognitieve stoornissen later in het leven, maar door dit onderzoek is nu voor het eerst aangetoond hoe dat komt, aldus het UMC St Radboud.

    Wat vind je van de uitslag van dit onderzoek?
    Je kan de wind niet veranderen, maar hoe je zeilen staan bepaal jezelf.

  2. #2
    Premium + Account
    Lid sinds
    29-09-2006
    Posts
    184

    Standaard Re: Nieuws: Lichamelijk inspanning effect op voorste gedeelte van de hersenen

    Ik merk dat bewegen voor mijn hersenen al goed is, terwijl ik in de 30 ben. Ik heb een tijdje niets gedaan. Ik voelde me steeds luier worden in mijn lijf en dus ook in mijn hersenen. Nu ik weer meer sport voel ik me fitter en kan ik beter nadenken. Het gaat niet meer door elkaar. Laat staan dus dat het oudere mensen bewegen ook goed is.

Soortgelijke onderwerpen

  1. Verzuring zonder inspanning
    By Joolien in forum Algemeen
    Reacties: 13
    Laatste Post: 09-05-12, 11:24
  2. Netelroos t.g.v. inspanning en stress
    By Toon V H in forum Huid
    Reacties: 5
    Laatste Post: 12-07-10, 10:59
  3. Buikpijn bij inspanning
    By wiggert in forum Maag, darm en spijsvertering
    Reacties: 1
    Laatste Post: 14-01-10, 20:22
  4. Pijn in borst bij inspanning
    By Lemmer in forum Borstkast, ribben en middenrif
    Reacties: 3
    Laatste Post: 08-12-08, 07:51
  5. Lichamelijk contact beinvloedt onze reacties - Artikel
    By Agnes574 in forum Welness en gezondheid
    Reacties: 0
    Laatste Post: 09-01-08, 01:44