Wanneer ik de vraag zo stel, roep ik nog meer vragen op. Knieklachten kunnen een gewrichtsprobleem (artritis, artrose) maar ook een spier-/peesbrobleem zijn. In dit laatste geval is mijn vraag van belang: wat beweegt t.o.v. wat?
Hierbij zijn van belang de begrippen:
- het vaste punt en
- het bewegende punt
Zelfs voor sommige behandelaars is dit een lastige materie. Aan de hand van één voorbeeld zal ik proberen dit duidelijk te maken:
zorg dat beide knieschijven (beweeglijke plaatjes voorzijde knie) zichtbaar blijven. Zoek een vaste trap en maak met één been/voet de stap naar een trede lager. Belast de voet normaal. Je zult nu voelen en (kunnen) zien dat de knieschijf omhoog beweegt. Nu het omgekeerde: sta onder aan een vaste trap en ga met één been/voet een trede hoger. Belast vervolgens dit hele been. De knieschijf beweegt naar beneden. Vasthouden aan leuning mag en raad ik zelfs aan.
Deze knieschijf nu is onderdeel van een grote, vierdelige spier aan de voorzijde van het bovenbeen. De knieschijf zorg er voor dat de pees van die spier (die boven aan het onderbeen vasthecht) makkelijk over het kniegewricht glijdt. Kun je het zover volgen, dan begrijp je ook dat de richting waarin de knieschijf beweegt, dezelfde richting is waarin de spier samentrekt. Met andere woorden: dezelfde spier kan in deze situatie wisselend in twee richtingen samentrekken, waarbij het beweeglijke deel t.o.v. het vaste punt beweegt. Dus op het moment dat je met één been/voet een traptrede hoger bent gestapt en dit vervolgens stabiliseert en volledig belast, is dát onderbeen (voet) het vaste punt en het bovenbeen én het hele verdere lichaam het beweeglijke deel.
Wat heb je aan deze kennis? Hopelijk veel, wat het is van belang of je een spier sterker moet maken dan wel moet ontspannen. Het maakt ook de diagnose voor arts en/of fysiotherapeut eenvoudiger. Hun vraag kan dan namelijk zijn: wanneer heb je meer klachten: trap o of trap af)?
Peter.
![]()