Weergeven resultaten 1 tot 7 van 7

Onderwerp: Nieuws: Amandelen wapen voor gezonde snack

  1. #1

    Premium ++ Account
    Leontien's Avatar
    Lid sinds
    12-09-2002
    Locatie
    Nijmegen
    Posts
    2.676
    Dagboek berichten
    2

    Standaard Nieuws: Amandelen wapen voor gezonde snack

    Het blijkt dat als je dagelijks 30 amandelen eet per dag als snack, de zin voor ongezonde snacks teniet wordt gedaan. Deze noten zijn rijk aan vitamine E, gezonde vetzuren, vezels en proteïnen, en temmen je hongergevoel zo vermeld het Daily Mail.

    Amerikaanse onderzoekers in Indiana hebben onderzocht wat amandelen voor effect hebben op 137 volwassenen die risico hebben op diabetes. De deelnemers werden 4 weken lang in 5 groepen ingedeeld. De controlegroep mocht niets van zaden en noten eten. Twee groepen kregen 30 amandelen te eten bij het ontbijt of lunch en twee groepen kregen de noten als tussendoortje. Verder mochten de deelnemers zelf weten wat ze aten.

    Het bleek dat niemand die de noten at, in gewicht was toegenomen. Vooral wanneer de amandelen als snack werden gegeten, hadden de deelnemers minder honger en zin in een tussendoortje. Dus zijn amandelen een goede wapen voor een tussendoortje.

    Ga jij dit uitproberen? Of eet je al veel amandelen?
    Je kan de wind niet veranderen, maar hoe je zeilen staan bepaal jezelf.

  2. #2

    Standaard Re: Nieuws: Amandelen wapen voor gezonde snack

    Dat is grappig: Ik ben net amandelen aan het eten. Ik eet sinds twee maanden bijna elke dag een hand amandelen. Ik deed dit, omdat een vriendin van mij zei dat het goed was tegen kalknagels. Tot mijn verbazing heb ik veel minder kalknagels dan voorheen. Het is niet helemaal weg. Daarnaast merkte ik zelf al dat ik op de dagen dat ik amandelen had gegeten, geen trek had in andere snacks. Dus dit nieuws bevestigd mijn ervaring.

  3. #3

    Standaard Re: Nieuws: Amandelen wapen voor gezonde snack


    Kies wel de zoete amandelen, niet de bittere!

    Bittere amandelen bevatten een variant van blauwzuur (dat is het zuur dat verwant is aan cyaankali). Je mag er maximaal 10 tot 15 van eten, als ik me goed herinner. Eet je er meer van dan krijg je klachten als spierspasmen en ademhalingsproblemen, en je kunt zelfs overlijden.

    Zoete amandelen bevatten maar weinig van deze blauwzuurvariant, dus die kun je wel veilig eten.


  4. #4

    Standaard Re: Nieuws: Amandelen wapen voor gezonde snack

    Bedoel je niet de abrikozenpitten? Deze ken ik als riskant. Van amandelen had ik het nog niet gehoord.

  5. #5

    Standaard Re: Nieuws: Amandelen wapen voor gezonde snack


    Voor abrikozenpitten geldt hetzelfde verhaal.

    Maar dus ook voor amandelen. Een heel klein beetje voor zoete amandelen, behoorlijk sterk voor bittere amandelen.

    Dat zowel amandelen als abrokozenpitten riskant kunnen zijn, is niet zo verwonderlijk: beide planten (bomen) zijn familie van elkaar.


  6. #6

    Standaard Re: Nieuws: Amandelen wapen voor gezonde snack

    Dank voor je uitleg. Inmiddels had ik er al het een en ander over gelezen op het internet. Wij hebben standaard een emmertje gemengde noten staan voor 's avonds even knabbelen. Daar zitten ook amandelen in, dus schrok ik even. Als ik echter de verpakkingen bekijk, staat op de abrikozen een waarschuwing en op de amandelen niet. De abrikozenpitten eten wij slechts 1 - 3 per dag.

  7. #7

    Standaard Re: Nieuws: Amandelen wapen voor gezonde snack


    Dat kan kloppen. Er zullen zoete amandelen in die verpakking zitten. Daarin zit slechts weinig gifstof. De concentratie blijft daardoor onder de wettelijke grens, en dan is een waarschuwing niet verplicht.


Soortgelijke onderwerpen

  1. Nieuws: Mensen zijn wel eens verward over wat gezonde voeding is
    By Leontien in forum Nieuwtjes over gezondheid en welzijn
    Reacties: 7
    Laatste Post: 04-11-13, 16:42
  2. Nieuws: Pistachios, een natuurlijke en gezonde snack
    By Leontien in forum Nieuwtjes over gezondheid en welzijn
    Reacties: 1
    Laatste Post: 21-06-13, 11:16
  3. Wapen je tegen winterkwaaltjes - Healthylives
    By Nationaal Gezondheids Forum in forum Nieuwtjes over gezondheid en welzijn
    Reacties: 0
    Laatste Post: 19-01-10, 02:34
  4. Gezonde zwangere vrouwen kunnen ook vaccinatie H1N1 krijgen - Blik op Nieuws
    By Nationaal Gezondheids Forum in forum Nieuwtjes over gezondheid en welzijn
    Reacties: 0
    Laatste Post: 18-09-09, 02:12
  5. 50% kankersterfte te voorkomen door gezonde leefstijl - Blik op Nieuws
    By Nationaal Gezondheids Forum in forum Nieuwtjes over gezondheid en welzijn
    Reacties: 0
    Laatste Post: 13-09-07, 00:04