Weergeven resultaten 1 tot 4 van 4

Onderwerp: Wormen in sesamzaad... gevaar op parasieten?

  1. #1

    Standaard Wormen in sesamzaad... gevaar op parasieten?

    Hoi,

    Ik zit even met een vervelende vraag...
    Bij mijn muësli voegde ik steeds sesamzaad toe die ik bewaarde in een glazen pot.
    Al een hele tijd (zeker een maand) merkte ik dat sommige zaadjes bleken te hangen/zweven bovenaan en opzij binnen in de pot, vermoedde dat dit door "statische elektriciteit" kwam.
    Vandaag merkte mijn vriendin dit ook en vond wormen in de pot
    De pot en het sesamzaad vliegen uiteraard de vuilbak in, maar zelfs indien ik voordien geen worm zou opgegeten hebben is de kans groot dat deze eitjes gelegd hebben tussen het sesamzaad en ik daar dus van gegeten heb.

    Onmiddellijk dacht ik eraan om volgende week naar de dokter te gaan om dit uit te sluiten.
    Maar ondertussen vernam ik van een vriendin dat wormen die in plantaardige bronnen zitten vaak onschuldig zijn ; integendeel eerder een delicatesse en goeie bron van proteïnen
    Ze denkt ook dat het om meelwormen gaat volgens de foto.
    Ik plaats er even een foto bij, ze zijn ongeveer 1 cm lang.

    Denken jullie dat het kwaad kan?


  2. #2

    Standaard Re: Wormen in sesamzaad... gevaar op parasieten?

    Even ingezoomd ;


  3. #3

    Standaard Re: Wormen in sesamzaad... gevaar op parasieten?


    Wat voor wormen het zijn durf ik je zo niet te zeggen. Maar dat maakt niet uit. Deze wormen, hun larven en hun eitjes hebben namelijk geen enkele kans jouw maagzuur te overleven.

    Al zou je bij wijze van spreken een grote lepel met alleen maar van die wormpjes eten (als je dat psychisch zou kunnen...), en daarna een lepel larven, en daarna nog een lepel eitjes, dan nog zou er absoluut niets aan de hand zijn. Je zou wat proteïnen binnen hebben gekregen. En de wormen (en de larven) zouden een nogal pijnlijke dood sterven in jouw maagzuur. Maar verder... helemaal niets aan de hand.

    Een doktersbezoek is dan ook nergens voor nodig.

    Wat wel nodig is, is het goed reinigen van de voorraadkast waar deze muesli stond. Loop alle andere voorraden na, maak alles goed schoon, ook in alle hoekjes en tussen alle kleine kiertjes. Anders heb je kans dat deze wormpjes volgende week weer terug zijn in een pak koekjes, in een nieuw pak muesli, in de rijst, of ergens anders. Dus de kast goed schoonmaken en daarna een dag goed laten luchten zodat alle vocht uit de kast is verdwenen. Daarna de voorraden pas terugzetten, en voor de zekerheid over een paar weken controleren of er echt geen beestjes meer ergens in zitten.


  4. #4

    Standaard Re: Wormen in sesamzaad... gevaar op parasieten?

    Bedankt Flogiston, ben weer wat gerust gesteld

    De glazen pot waar het sesamzaad in zat + het zakje met de voorraad waren goed afgesloten, we hebben al nagekeken of er ergens anders iets te bespeuren viel maar gelukkig niet!
    Morgen toch best de kast helemaal leeg maken en, zoals jij aanraadt, goed uitkuisen en laten uitdrogen.
    Bedankt voor de tip .

Soortgelijke onderwerpen

  1. Reacties: 4
    Laatste Post: 08-03-12, 23:40
  2. Gevaar Marburgvirus voorbij - Blik op Nieuws
    By Nationaal Gezondheids Forum in forum Nieuwtjes over gezondheid en welzijn
    Reacties: 0
    Laatste Post: 02-08-08, 12:00
  3. Gevaar asbest valt mee - Parool
    By Nationaal Gezondheids Forum in forum Nieuwtjes over gezondheid en welzijn
    Reacties: 0
    Laatste Post: 22-05-07, 20:41
  4. Diabeten geen gevaar op de weg - Zorgkrant
    By Nationaal Gezondheids Forum in forum Diabetes / Suikerziekte Forum
    Reacties: 0
    Laatste Post: 08-11-06, 10:40
  5. Diabeten geen gevaar op de weg - Zorgkrant
    By Nationaal Gezondheids Forum in forum Nieuwtjes over gezondheid en welzijn
    Reacties: 0
    Laatste Post: 08-11-06, 10:40