Beste Peter,
In het kader van jouw posting "wat nu" stel ik een vraag over een pijn die ik af en toe voel. Ik heb er nog geen expert naar laten kijken, en ik weet ook niet of dit het soort klachten is waar jij vanuit jouw expertise iets over zou kunnen zeggen.
Af en toe heb ik een pijn bij mijn linker been-heup-gewricht. De pijn duurt meestal kort en treedt onverwacht op, waarna ze vrijwel direct verdwijnt. Meestal van de sterkte "onaangenaam", een enkele keer fel genoeg om "Auw!" te roepen.
De pijn treedt meestal op bij een zijwaartse of draaiende beweging van het linkerbeen ten opzichte van de heup.
Een voorbeeld is als ik gewoon rustig rechtuit loop. Dat is pijnvrij. Als ik nu plotseling rechtsaf sla (bijvoorbeeld uitwijken voor een onvoorzichtige fietser, of me ineens bedenken dat ik bijna iets was vergeten en snel nog even ergens naartoe moet), doe ik dat tijdens het lopen. Ik sta op dat moment op mijn linkerbeen. Mijn rechterbeen is naar voren aan het zwaaien, maar vanwege de richtingverandering draai ik mijn lichaam (heup, bovenlichaan en rechterbeen) ineens naar rechts terwijl ik op mijn linkerbeen steun. Op dat moment voel ik een korte stekende pijn in het linker heupgewricht.
Onder andere omstandigheden komt de pijn ook wel eens voor, maar bovenstaande is de meest kenmerkende situatie.
Verder voel ik heel af en toe dezelfde pijn maar dan in een veel lichtere maar wel langdurig zeurende vorm wanneer ik in bed lig, op mijn rechterzij. Een verandering van houding zorgt er dan voor dat de pijn direct verdwijnt. Het gebeurt gelukkig slechts zelden dat ik deze pijn voel terwijl ik in bed lig.
Verdere gegevens, voor zover van belang:
Man, 47 jaar, BMI al jaren constant rond de 21,5, goede gezondheid, uitstekende conditie, nooit gerookt, nooit ***** gebruikt, af en toe wat alcohol ("sociaal drinker"), fiets 2x10 minuten per dag, sport 2,5 tot 4 uur per week op hoog inspanningsniveau (HIIT en duurtraining). Lichte scoliose die volgens de arts absoluut geen behandeling behoeft. Rond mijn 20e behoorlijk last gehad van lage-rugpijn (ik kon mijn sokken en schoenen slechts met veel pijn en heel moeizaam aan- en uittrekken); die rugpijn is geheel verdwenen sinds ik meer ben gaan sporten, waarschijnlijk doordat ik nu een "spiercorset" heb opgebouwd maar dat weet ik niet zeker.
Ik ben benieuwd of dit het soort vragen is waar je naar op zoek bent. Indien dit probleem binnen jouw expertisegebied valt, ben ik benieuwd naar je reactie.
Flo