Weergeven resultaten 1 tot 2 van 2

Onderwerp: Hemisectie - aantal vragen

  1. #1

    Standaard Hemisectie - aantal vragen

    Ik heb al 13 jaar problemen met een hele lichte, chronische ontsteking onder een kies. Rond 2000 is daar een zenuwbehandeling geweest en een kroon opgezet, en toen dat niet hielp heb ik een apex-resectie gehad. Dat is dus ook geen succes geweest.

    Door niet te veel aan die kant (op harde dingen) te kauwen, en en hete vloeistoffen te vermijden (boven de 40 graden onmiddellijk pijn) heb ik het al die tijd kunnen uitzingen. Ik ben extreem bang voor tandarts-ingrepen, dus ik vond het wel best zo. Maar sinds oktober 2013 is er een bobbeltje op het tandvlees verschenen, en foto's wijzen uit dat de ontsteking sinds 3 jaar geleden iets verergerd is.

    Mijn tandarts heeft me eind december een verwijsbrief voor een hemisectie gestuurd. De kies heeft 2 wortels, 1 van die wortels lijkt nog gezond te zijn, en de andere wordt via het tandvlees tot vlak onder de kies afgezaagd.

    Mijn vragen:
    - Krijg je in zo'n geval eerst een consult met de kaakchirurg (waarbij hij ook onderzoek kan doen) en dan een vervolgafspraak voor de daadwerkelijke ingreep, of neemt hij het advies van de tandarts klakkeloos over;
    - Kan je na zo'n ingreep alleen op fiets naar huis, of beter een taxi of stadsbus?;
    - Mag je na een hemisectie op die kant slapen, en zo nee, hoe vermijd je dat dan?;
    - Mag je onmiddellijk weer tandenpoetsen (natuurlijk niet het geopereerde gebied), of moet je het tandenpoetsen een aantal dagen helemaal overslaan?

    Als iemand een link heeft waar vooral de periode na de ingreep goed beschreven staat is het natuurlijk helemaal mooi.

    Alvast bedankt.

    Henk

  2. #2

    Standaard Re: Hemisectie - aantal vragen

    Ik beantwoord mijn eigen vragen maar even, hoewel ik inmiddels ook het een en ander al weer vergeten ben.