Ik start hier een nieuwe draad omdat er twee andere draden zijn waarin detzelfde vraag wordt besproken: is homeopathie werkzaam, of is het onzin? Ik hoop met deze nieuwe draad de discussie op ťťn plek te kunnen voeren (hier dus), zodat we niet twee keer hetzelfde hoeven te schrijven.

Verder hoop ik dat we deze draad netjes kunnen houden.

Goed, dan nu de vraagstelling, ofwel het onderwerp van deze nieuwe draad:
Is homeopathie werkzaam of is het onzin?

Laten we de twee kanten bekijken: de wetenschappelijke visie, en de mening van de homeopathen.

Wetenschappelijke visie

De wetenschappelijke visie wordt verwoord door een serie van 176 grote onderzoeken:
Homeopathie is niet effectief bij verschillende ziekten. Onderzoekers stellen dat, buiten een placebo-effect, de behandeling geen waarneembare effecten teweegbrengt.

Wetenschapper Paul Glasziou, academicus aan de Bond University, bekeek 176 onderzoeken om te zien of homeopathie een geldige behandeling is, schrijft The Independent.

De onderzoeker bekeek 176 individuele studies, die waren gericht op 68 verschillende ziektes. De conclusie van de wetenschapper was dat homeopathie niet effectiever is dan een placebo.

Glasziou was opgelucht dat zijn onderzoek naar de effecten van homeopathie was afgerond. "Ik begon het onderzoek met een nieuwsgierige houding, maar ik verloor mijn interesse na het bekijken van alle studies die geen enkele waarneembare overtuigende effecten teweegbrachten."
Maar liefst 176 verschillende onderzoeken... en geen van alle kon ook maar enig effect van homeopathie ontdekken.

68 verschillende aandoeningen... homeopathie bleek tegen geen enkele van die 68 aandoeningen effect te hebben.

Mening van de homeopathen

De homeopathen zeggen: mijn patiŽnten zijn tevreden. Nadat ze een homeopathische behandeling hebben ondergaan voelen ze zich beter. Hun klachten verminderen of verdwijnen. Dit is voldoende bewijs dat homeopathie wel degelijk werkt - hoe zou het anders kunnen dat al die patiŽnten zo tevreden zijn?

Verder, zeggen de homeopathen, zijn wij gecertificeerd beoefenaars van de homeopathische methode. Dat is een garantie voor kwaliteit.

Hoe nu verder

Allereerst de vraag: is het bovenstaande een goede samenvatting van de standpunten van de wetenschap en van de homeopathie? Of zijn er aanvullingen nodig?

Ik wil proberen deze discussie fatsoenlijk te houden. Dus eerst eens kijken of het bovenstaande een goed beginpunt is. Zo niet, dan passen we het beginpunt samen aan. Zodra we het eens zijn over de verschillende standpunten, kunnen we het gesprek aangaan.

Vanzelfsprekend (voor mij althans - hopelijk ook voor de andere deelnemers) voeren we de discussie netjes, zonder persoonlijke aanvallen, en gaan we keurig in op alles wat de ander vertelt.

Ik hoop dat we tot een vruchtbaar, respectvol gesprek kunnen komen met een open, positieve houding.

Flogiston