Weergeven resultaten 1 tot 3 van 3

Onderwerp: Multivitamine

Standaard Multivitamine

Hoi iedereen,

Ik wil binnenkort gaan beginnen met multivitamine, nu ben ik even op internet op zoek geweest en kwam ik de website van vivitals tegen waar heel veel verschillende soorten multivitaminen worden aangeboden, welke multivitamine is nou eigenlijk het beste en wat is precies het verschil tussen al deze verschillende soorten?

Standaard Re: Multivitamine

De beste multivitamine is de multivitamine die je nodig hebt. Dat wil zeggen: de multivitamine die precies die vitamines bevat waaraan je een tekort hebt, en dat ook nog eens in precies die hoeveelheden die jouw tekort precies opheffen.

Het opheffen van een tekort dat je niet hebt is namelijk zinloos. Dat kost alleen maar geld en moeite.

Voor veel vitamines blijft het verder bij een zinloze aktie als je ze inneemt terwijl je geen tekort hebt. Maar er zijn ook vitamines die giftig zijn wanneer je er teveel van binnenkrijgt. Als je van die vitamines geen tekort hebt en je gaat toch aanvullen, loop je dus een risico.

Hetzelfde geldt voor de mineralen die ook vaak in multivitamines zitten. Van sommige mineralen is een overdosis onschadelijk, maar van andere kun je wel degelijk schade oplopen als je er teveel van binnenkrijgt.

Verder geldt dat vitamines en mineralen een wisselwerking hebben. Zo wordt vitamine D niet goed opgenomen als je een tekort aan calcium hebt, en andersom. Een ander voorbeeld zijn calcium en magnesium: een teveel van het ene verhindert de opname van het andere. Zo kun je botontkalking krijgen als je teveel magnesium gebruikt.

Kortom: ga niet zomaar iets slikken zonder dat je weet of je precies die combinatie in precies die verhouding nodig hebt.

Flogiston

Standaard Re: Multivitamine

Waarom wil je multivitamines slikken? Is daar een aanleiding voor? Heb je een tekort?
    Zomaar vitamines slikken heeft geen zin en kan schadelijk zijn.