Weergeven resultaten 1 tot 14 van 14

Onderwerp: bloedarmoede

Standaard bloedarmoede

Hallo, even een vraagje,

Mijn moeder is de laatste tijd erg moe en heeft van de huisarts Ferrofumaraat voorgeschreven gekregen.
    Dit omdat haar Ferritine behoorlijk laag is.

Ferritine 13 (20-150)
    HB 9.9 (7.4-9.6)
    Hematocriet 0,46 (0.36-0.46)

Ik vraag me af of dit de goede aanpak is omdat haar HB en Hematocriet best wel hoog zijn en maak me een beetje zorgen, als ik op internet
    zoek krijg ik dingen als stroperig bloed.
    Is dit wel de goede aanpak, kan iemand mij hier iets meer over vertellen, gaat haar HB hierdoor niet nog meer stijgen, of wordt
    eerst de ijzervoorraad aangevuld.

Leonie

Standaard Re: bloedarmoede

Ik zie dat mijn vraag wel is bekeken, maar is er echt niemand die me een beetje op weg kan helpen of eventueel ergens anders naar kan verwijzen?

Groet,
    Leonie

De ijzervoorraad moet aangevuld worden. De uitslagen zijn niet zo heel slecht. Na een maand moet het beter zijn. Zo niet, dan verder onderzoeken: Vit. B12 bijv. Zijn er bijzondere omstandigheden? Bloedverlies? Stress? Dieet?

Bedankt AnneY voor je reactie, er zijn verder geen bijzondere omstandigheden.

De bedoeling is inderdaad dat de ijzervoorraad stijgt. Mijn zorg betreft echter haar Hb en Hematocriet. Die zijn best hoog.
    Zullen die dan ook niet verder gaan stijgen. We hebben de labwaarden opgevraagd en daarin zie je dat de Hb een stijgende lijn
    vertoont. Is dat niet een beetje tegenstrijdig?
    Of moet de ferritine nog verder zakken, voordat je dat ook in de Hb gaat zien?

De ferritine zal moeten stijgen. Je ziet dit beeld wel in hooggebergte, topsporters (EPO) en heel zwaar gebouwde mensen. Verder weet ik het niet.

@AnneY Is te hopen dat ferritine stijgt. Heb nog even labwaarden bekeken. Omdat jij B12 noemt. Deze is 199 en zakt gedurende de jaren langzaam omlaag. Maar als B12 tekort is zou toch Hb ook laag moeten zijn of begrijp ik dat verkeerd?

Ja, uiteindelijk zal het Hb dan zakken. Dan spreek je van pernicieuze anemie. Maar zover is het nog niet. Eerst de controle na de Ferro maar eens afwachten. Heeft je moeder speciale eetgewoontes? Diëten?

Ze eet maar af en toe vlees, maar meestal vegetarisch.......

Maar ze gebruikt wel melk, yoghurt, vla, eieren etc. alleen weinig vlees, vleeswaren

Groene groente, spinazie, tomatenpuree, appelstroop. Allemaal bronnen van ijzer.

Ze let verder goed op wat ze eet hoor, dus dat zal het niet zijn. Maar de bron waar ijzer en B12 goed uit wordt opgenomen is toch vlees, denk ik.
    Maar of haar tekort daarvan komt is onbekend. Dat zou pas blijken als ze zou beslissen weer vlees te gaan eten en de huisarts bereidt te vinden na verloop van tijd (hoe lang) bloed te laten prikken.
    En dan blijf ik nog zitten met mijn oorspronkelijke vraag: gaat haar Hb (die naar mijn idee best hoog is 9.9) en de hematocriet mee stijgen door de Ferrofumaraat?
    Dit vind ik nogal verontrustend.

Ja, dat gaat wel stijgen. Na 1 a 2 maanden zal de dokter het advies geven te stoppen met ijzer en zo nodig aanvullend bloedonderzoek laten doen. Hoelang gebruikt ze nu al Ferro?

Ik denk dat ze het nu een paar weken slikt. Ze heeft een labformulier liggen, waarop alleen ferritine aangekruist staat.
    En een belafspraak, weet niet precies wanneer. En een flinke voorraad van die Ferro's. Volgens mij belafspraak over een paar weken.
    Ik kan er niet teveel over vragen, ik maak me ongerust, volgens mij zij niet.

Je bent een lieve dochter. Maak je niet ongerust. Ze zal weer naar de huisarts gaan en dan verder zien.

Soortgelijke onderwerpen

1. Preventief bloedarmoede voorkomen
    By FRANCOIS580 in forum Artikelen van Francois
    Reacties: 0
    Laatste Post: 10-02-12, 15:46
  2. Bloedarmoede
    By heikokiel in forum Bloedvaten en hart
    Reacties: 1
    Laatste Post: 23-06-11, 21:25
  3. Bloedarmoede en Hoog bezinksel
    By henkrie in forum Bloedvaten en hart
    Reacties: 6