Hallo, Ik ben Ted Roubos.
Ik vind het nodig om nu mijn bevindingen van mijn ziektebeeld te vermelden met als doel degenen die geveld zijn of worden door een ruggenmergontsteking een hart onder de riem te steken
Toen ik 17 jaar was (in 1964) werd bij de diagnose Myelitis Transvers geconstateerd. Ik ben nu 70 jaar. Ik werd toen ik in kritieke toestand opgenomen in het ziekenhuis eenzijdig (links) verlamd. Daags na mijn opname ben ik ook aan de rechterkant verlamd geraakt. De ontsteking was ontstaan ter hoogte van de 5e en 6e nekwervel (cervicaal). Verlamd wil in mijn geval zeggen totaal verlamd en incontinent. De levensverwachting was enkele weken na mijn opname in het ziekenhuis. Gelukkig heb ik deze crisis overleefd maar de diagnose die later werd gesteld was dat ik geheel of gedeeltelijk verlamd zou blijven. Hier nam ik geen genoegen mee. Na vele maanden in ziekenhuis te hebben gelegen en na jarenlange therapieŽn, zoals elektro stimulatie en verschillende vormen van fysiotherapeutische behandelingen heb ik de rolstoel kunnen ontstijgen en opnieuw leren lopen en het opnieuw kunnen gebruiken van mijn andere ledematen. Ik ben nooit helemaal hersteld. Ik heb mij in redelijke mate in de maatschappij kunnen bewegen, ondanks dat ik last heb van gevoelloze ledematen, een lichaam die 24 uur per dag tintelingen veroorzaken en andere fysieke ongemakken die belemmerd zouden kunnen werken op je functioneren. Naarmate ik ouder wordt beginnen de residu's van de ruggenmergontsteking weer parten te spelen. Ondanks mijn drie bachelor degrees in verschillende disciplines die ik in de loop van de tijd heb vergaard, ben ik voor 80-100% afgekeurd geweest tot aan mijn pensioen in 2010. Ondanks de moeilijke periodes heb ik nooit mijn positieve instelling verloren en heb altijd de zonnige kant van het leven gezien. Door deze positieve instelling en doorzettingsvermogen heb ik de ongemakken van deze zeldzame en vervelende aandoeding het hoofd kunnen bieden.
Ik wil hiermee zeggen dat je met een optimistische kijk op je persoonlijke situatie waarin je gedwongen wordt in staat bent veel ongemakken te overwinnen.