Weergeven resultaten 1 tot 2 van 2

Onderwerp: Moe in de spieren bij wakker worden

Standaard Moe in de spieren bij wakker worden

Hallo,

Ik word sinds een maand of 2 wakker met het gevoel alsof ik een marathon heb gerend. Mijn benen voelen oververmoeid aan/verzuurd zou je bijna kunnen zeggen. Heb verder ook weinig kracht in de handen. En algeheel voel ik me vermoeid.

Nou ben ik de laatste tijd flink bezig om bepaalde voeding te laten vanwege mogelijke voedselintoleranties. Op dit moment laat ik melk, ei, gluten en sinds een week geraffineerde suikers weg. Dit allemaal vanwege mijn eczeem klachten die ik had maar die nu een stuk minder zijn. Dus op dat vlak voel ik me absoluut beter.

Maar het lijkt alsof door het laten van bepaalde voeding waar deze allergenen in zitten ik wellicht bepaalde voedingsstoffen/vitamines etc. mis of iets in die richting. Of het is totaal wat anders. Hoe dan ook is het niet prettig om elke dag wakker te worden en gewoonweg niet fit te voelen.

Standaard Re: Moe in de spieren bij wakker worden

Ik denk dat je goed zit met je vermoeden dat je een tekort hebt. Als je bepaalde voedingsstoffen weglaat, kun je wel de juiste hoeveelheden (in kilo's of liters per dag) binnenkrijgen, maar het is goed mogelijk dat daar niet alle benodigde voedingsstoffen inzitten.

Eén van de eerste dingen waar ik op grond van je symptomen aan denk is een gebrek aan vitamine D. Een tekort aan vitamine D leidt precies tot de klachten die je beschrijft. Meestal beginnen die klachten in de grote skeletspieren, vaak als eerste bij de grote bovenbeenspieren. Soms voel je ook een lichte irritatie op het bovenbeen die net onder de huid lijkt te zitten.

Vitamine D maak je zelf aan wanneer zonlicht op de huid valt, maar die hoeveelheid neemt wel af met de leeftijd. Vitamine D zit ook in voeding. Dat laatste kan er nu dus voor hebben gezorgd dat je een tekort hebt.

Nu is het gehalte aan vitamine D heel eenvoudig vast te stellen via een simpele bloedprik. Ga dus naar de huisarts, leg je klachten voor, en laat hem bepalen welke waarden hij graag wil meten. Ik vermoed dat hij ook op de vitamine D komt, en daarnaast een paar andere waarden wil zien - maar dat laat ik liever aan de huisarts over dan dat ik zelf ga gokken.

Flogiston

Soortgelijke onderwerpen

1. wakker worden - 7 geweldige ochtend gewoontes
    By bbboyyy in forum Vermoeidheid
    Reacties: 0
    Laatste Post: 14-02-15, 21:06
  2. Column: Het jeukende rechter bovenbeen houdt je wakker!
    By gerard1977 in forum Nieuwtjes over gezondheid en welzijn
    Reacties: 0
    Laatste Post: 11-07-12, 11:56
  3. Altijd moe, maar ook altijd klaar wakker
    By vlindermeisje in forum Vermoeidheid
    Reacties: 16
    Laatste Post: 31-05-12, 09:03
  4. Spieren
    By mvds in forum Algemeen
    Reacties: 4
    Laatste Post: 18-12-10, 23:01
  5. Ik wil géén spieren: te veel spieren in benen