Hallo iedereen,

Ik ben Miko en ik heb altijd wel ondergewicht gehad al vanaf kinds af aan, maar nu is mijn BMI wel heel erg laag. De GGD heeft altijd gezegd, zolang je er geen klachten van ondervindt is het allemaal niet zo erg, want sommigen hebben een snellere stofwisseling dan anderen. Dit is heel lang aannemelijk geweest, maar nu weeg ik 52,1kg met een lengte van 1,76m, wat een BMI van 16,9 betekent; in andere woorden gevaarlijk ondergewicht. Mijn BMI is mijn hele leven nog nooit boven de 18 geweest, maar dit is het allerlaagste ooit! Sinds ik op de hoge school zit heb ik een heel wisselend rooster gekregen en ook een hoop stress waardoor ik nog minder eetlust heb dan ik al had. Ik denk dat het extreem lage BMI deels hieruit af te leiden is.

Ik weet het gevaar van extreem ondergewicht en ik ben er ook oprecht bang voor nu, dus laat die reacties alsjeblieft thuis; daar krijgt ik alleen nog maar meer stress van en wordt ik nog banger. Dat ik geen klachten heb is denk ik ook niet meer van toepassing. Ik val veel sneller flauw dan vroeger, heb een veel slechter evenwicht dan vroeger en loop nog wat moeilijker trap. Verder moet ik altijd een dextro rond 16 uur nemen om niet voor het eten suf te worden. Gelukkig fiets en loop ik nog altijd iedere dag en dat wil ik graag zo houden dus ik moet er wel iets mee.

Mijn BMI heeft me nooit te veel uit gemaakt, maar nu wel, omdat het nu in de gevarenzone zit. Alle adviezen die ik meestal krijg werken voor geen meter en waren meestal ook wel ongewenst, dus misschien dat jullie me kunnen helpen. De GGD heeft het jaren geleden wel met mij over Anorexia gehad, maar als ik echt Anorexia had gehad, had ik na 5 jaar echt wel al in het ziekenhuis gelegen. Verder eet ik ook niet raar ofzo; ik eet gewoon ships in het weekend met een biertje erbij. Wellicht is mede het probleem dat ik niet van brood houdt en andere graanproducten. Ik eet niet goed in gezelschap; dan heb ik gewoon geen honger. 'S ochtends vroeg als ik op sta is mijn maag altijd van streek en wordt ik al misselijk van een crackertje. Als ik later in de ochtend kan eten doe ik dat altijd en kan ik gewoon normaal ontbijten. Misschien heeft iemand ervaring hiermee en heeft die advies wat wellicht wel kan werken. Mijn BMI hoeft voor mij echt niet perfect; als ik maar normaal functioneer en uit de gevarenzone kom!

Ik hoop snel van jullie te horen!

Groetjes,

Strahssis