Weergeven resultaten 1 tot 4 van 4

Onderwerp: Hyperventilatie, stress, spanningm slikangst en alles bij elkaar....help!! oplossing?

Standaard Hyperventilatie, stress, spanningm slikangst en alles bij elkaar....help!! oplossing?

Hallo,
    Ik wil vanaf nu aan mijn gezondheid gaan werken…. Een gezondere levensstijl ( letten op voeding, voedingssupplementen innemen, sporten en aan mijn klachten gaan werken).
    Vanaf jongs af aan al veel stress gehad, zowel in de thuissituatie als in opleiding. Ik heb een opleiding afgerond op het MBO waarna ik 2 jaar een vervolgstudie op het hbo heb gedaan. Hier continu op mijn tenen gelopen; telkens het gevoel tegen een burn-out aan te zitten. Daarbij heb ik ook veel lichamelijke klachten gehad, een aantal operaties en moeilijkheden in de omgang met mensen (angst, sociale stress etc.). Daarnaast ben ik net 4 maanden van de antidepressiva af (clomipramine). Dit heb ik 1,5 jaar geslikt en ik ben er behoorlijk ‘lui’ en moe van geworden; conditioneel gezien ben ik erg in elkaar gezakt.
    Momenteel studeer ik niet meer maar ik wil komend jaar wel weer gaan beginnen met een hbo studie. Tot die tijd wil ik aan mijzelf gaan werken om beter in mijn vel te zitten.
    Momenteel erg veel last van hyperventilatie, slikangst (vnl. tijdens het uit eten gaan in restaurants, met mensen samen eten etc.), brok in de keel, angst om een gesprek met mensen aan te gaan (continue spanning of stress ook al praat ik een op een met een ander, ik sta strak van de spanning en dit slaat ook op mijn kaak), somberheid, en nog wat andere klachten.

Momenteel ben ik een boek aan het lezen genaamd Stress zonder Stress van Prof,. Dr. JG. Defares. Hierin heeft hij het over een ‘stresspil’ die bepaalde voedingssupplementen bevat om me meer te wapenen tegen de desastreuze gevolgen van de vele vormen van stress welke zich op mijn lichaam reflecteren. Het is al een gedateerd boek maar heeft iemand advies voor mij waar te beginnen en welke supplementen ik zou kunnen slikken om het alles wat in goede banen te leiden. Ik snap dat een pilletje slikken met natuurlijke supplementen geen oplossing is maar ik zie het meer – correct me if i’m wrong – als een synergetisch geheel met een gezonde leefstijl. Ik wil ook op Yoga (voor de mentale rust) , een gezond eetpatroon aanhouden en voldoende gaan bewegen. Zoals ik me nu voel kan echt niet meer.

Het ergste vind ik nog wel de slikangst en de hyperventilatie (hangt natuurlijk samen). Ik kan bijv. ook heel moeilijk een verhaal voorlezen of betoog houden zonder rood aan te lopen van tekort aan adem. Piano spelen is ook lastig want ik heb een verkeerde ademhaling en dat gaat ten koste van een goede timing en veel meer.

Voor de somberheid heb ik me laten adviseren om Valeriaan te gaan innemen. Heeft iemand meer tips voor mij? Wat werkt goed tegen stress?

Daarbij heb ik ook veel spanningsklachten in alles wat ik doe, van het typen op een toetsenbord, vasthouden van een muis tot piano spelen krijg ik last van mijn pols. Misschien laat ik mij eens onderzoeken op RSI. Ik ben al naar de dokter geweest m.b.t. de benauwdheid en hyperventilatie maar daar kwam ook niets uit.

Standaard Re: Hyperventilatie, stress, spanningm slikangst en alles bij elkaar....help!! oploss

Mijn weerstand is ook erg slecht... ben nu al een maand verkouden.

Standaard Re: Hyperventilatie, stress, spanningm slikangst en alles bij elkaar....help!! oploss

Jammer dat ik hier niet kan bewerken.... maar dus ook een opgejaagd gevoel. Continu het gevoel dat ik iets moet doen. Ik kan het niet beschrijven.

heb je al eens gedacht om aan ontspanningsoefeningen te doen. Begin met rustig op een stoel zitten, maak het je gemakkelijk. Haal een keer diep adem door je neus, lucht vasthouden, en daarna langzaam uitblazen over je lichaam. Neem je gedachten mee naar je tenen. Dit herhaal je drie keer. Bij de derde keer dat je uitblaast sluit je je ogen. Nadat je deze hebt gesloten ga je van je hoofd tot je voeten bewust alles ontspannen. Door dit tegen je zelf hardop of inwendig te herhalen. Dus mijn hoofd, los en zwaar en ontspannen, mijn ogenleden los zwaar en ontspannen en zo tot elk stukje ontspannen is. Ben je bij je tenen. Dan ga je je hoofd leegmaken. Door tegen je zelf te zeggen. Mijn hoofd is leeg, leeg en leeg. Dit zijn affirmenten. Succes.

Soortgelijke onderwerpen

1. Familie; broer(s) en zus(sen), hoe ga je met elkaar om?
    By gossie in forum Ontspannings-kletshoek
    Reacties: 17
    Laatste Post: 11-09-14, 01:48
  2. Syndactylie / tenen aan elkaar gegroeid
    By mamaleen in forum Algemeen
    Reacties: 3
    Laatste Post: 20-08-12, 12:03
  3. Stress En Alles Eromheen
    By Jonas in forum Geestelijke gezondheid
    Reacties: 4
    Laatste Post: 01-06-12, 12:32
  4. Stress: zo overwin je stress en depressie
    By FRANCOIS580 in forum Artikelen van Francois
    Reacties: 1
    Laatste Post: 29-04-12, 13:02
  5. Meer dan een miljoen bij elkaar getrapt - BN/De Stem
    By Nationaal Gezondheids Forum in forum Nieuwtjes over gezondheid en welzijn
    Reacties: 0
    Laatste Post: 02-09-08, 09:00