_Dienstpostbus DVC Voorlichting <[email protected]>Verzonden: woensdag 24 mei 2006 9:48:48Aan: <[email protected]>Onderwerp: RE: gezondheid kinderen
|
|
|
Postvak INGeachte mevrouw Van Schijndel,
Er zijn momenteel geen plannnen waardoor zelfzorggeneesmiddelen alleen via de huisarts of apotheek verkrijgbaar zullen zijn. Zelfzorggeneesmidelen zijn bekende geneesmiddelen waarvan de veiligheid vaststaat en waarvan de consument zelf de toepasbaarheid kan vaststellen. Het gaat daar om geneesmiddelen zoals hoestdrank, paracetamol, diarreeremmers en laxeermiddelen. Zelfzorggeneesmiddelen zijn sinds 2001 vrij verkrijgbaar bij de drogist en apotheek. Het besluit om zelfzorgmiddelen zonder tussenkomst van de drogist of apotheker af te leveren is genomen, omdat in de samenleving het idee bestond dat deze manier van afleveren van zelfzorgmiddelen voor de consumenten geen meerwaarde opleverde. De consument kan zelf de geneesmiddelen pakken en prijzen en informatie over het product vergelijken.
Door de nieuwe Geneesmiddelenwet waarmee de Tweede Kamer onlangs akkoord is gegaan, zal de verkoop van een aantal zelfzorggeneesmiddelen helemaal vrij worden. Dan kunnen deze geneesmiddelen bijvoorbeeld ook in de supermarkt of bij het benzinestation worden gekocht. Waarschijnlijk zal dat gaan gelden voor paracetamol in kleine verpakking, een aantal diarreeremmers en (maag)zuurremmers, hoestmiddelen en enkele voetschimmelcrèmes. De Eerste Kamer moet nog instemmen met de Geneesmiddelenwet. Op de site van VWS kunt u meer informatie vinden.
Het is natuurlijk heel goed te begrijpen dat u zich zorg maakt om uw dochter en andere kinderen die vrij bepaalde producten kunnen kopen. Het is echter niet mogelijk om de verkoop te verbieden van alle producten die gevaarlijk zijn bij onjuist gebruikt. Ik hoop daarom dat u er samen met uw dochter op een andere oplossing vindt. Wanneer u bang bent dat uw dochter een eetstoornis aan het ontwikkelen is, is het wellicht verstandig om nog een met de huisarts te gaan praten.
Met vriendelijke groeten,
Willy Storm
Voorlichting VWS
070 - 3406049
Ministerie van Volkgezondheid, Welzijn en Sport
Postbus 20350
2500 EJ Den Haag
www.minvws.nl
Referentienummer: 342434
Datum e-mail: 09-05-2006
Onderwerp: gezondheid kinderen
Vraag: goedendag
Mijn naam is Miriam van Schijndel woonachtig in best NB.Ik ben een bezorgde moeder van 2 kinderen.De jongste is 14 en de oudste is 16 jaar oud.Zoals zoveel ouders maken wij ons druk om de produkte die je zomaar kan kopen bij drogisterijen.We praten nu over de laxeermiddelen die voor ongeveer 2 Euro te verkrijgen zijn.Mijn vraag is of er een wet zou kunnen komen om die produkten alleen via de huisarts te verkrijgen.
Als ik over mijn dochter (16) iets zou kunnen vertellen is dat het een ontzettend knap en gewoon meisje is.Ze is helemaal niet dik of ze is precies zoals ze moet zijn.Maar helaas is het schijn mijn meisje is verslaafd aan laxeermiddelen die je dus zo kunt kopen bij de drogist.Mijn huisarts zegt dat het geen kwaad kan maar iedereen weet dat dat niet zo is en mijn dochter zoals zoveel dochters is het bewijs.In een half jaar heeft ze minstens 6 pakjes laxeermiddelen op.Ja je valt er niet van af maar je maakt het vanbinnen wel helemaal kapot wat nu nog niet te zien of te merken is maar op latere leeftijd zullen de klachten wel gaan oplopen.
Ook praat ik hier in het meervoud als je ziet op internet bv op de site van medicity daar zie je vragen over laxeermiddelen "waar je die kunt kopen om af te vallen" ik praat nu niet over een vraag die 1 keer wordt gesteld maar over een vraag die meerderemalen wordt herhaald door meisjes van ongeveer tussen de 12-18 jaar oud. Ik vind dit ontoelaatbaar.Ook zit ik op een site van de SABN Stichting Anorexia en Boulimia Nervosa.Hier praat ik met meisjes en vrouwen die aan deze ziekte lijden of een verleden hebben met deze ziekte.Maar ook met ouders van dit soort meisjes.Ik had hun mijn dochters probleem uitgelegd en die hebben mij al gevragen om haar goed in de gaten te houden.Maar weet u het is moeilijk om haar altijd in de gaten te houden het zijn tieners.
Hopenlijk neemt u mijn klacht vraag serieus en krijg ik hier een reactie op want deze medichijnen horen niet in de schappen van een drogisterij maar alleen op doktersadvies te verkrijgen.
Mijn telefoonnummer is 0616350912 mocht u mij willen bellen
mijn adres is helmkruid 13 5684 hp Best
Vriendelijke groeten miriam een bezorgde moeder zaols vele moedersStuur een voiceclip met MSN Messenger 7.5 Klik hier
Dit bericht kan informatie bevatten die niet voor u is bestemd. Indien u niet de geadresseerde bent of dit bericht abusievelijk aan u is toegezonden, wordt u verzocht dat aan de afzender te melden en het bericht te verwijderen. De Staat aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade, van welke aard ook, die verband houdt met risico's verbonden aan het elektronisch verzenden van berichten.
This message may contain information that is not intended for you. If you are not the addressee or if this message was sent to you by mistake, you are requested to inform the sender and delete the message. The State accepts no liability for damage of any kind resulting from the risks inherent in the electronic transmission of messages.
Hallo beste mensen
Zoals jullie kunnen zien heb ik een brief gestuurd naar de "minister van volksgezondheid, welzijn en sport".En ik kreeg dit antwoord.Ik was hier erg van geschrokken.
Mochten er meer ouders of jongeren zijn die het met mij eens zijn schrijf AUB naar www.minvws.nl .Mischien dat we met meer mensen kans hebben om die rommel uit de schappen te kunnen halen zodat andere kinderen en volwassenen ervoor worden behoed om verslaaft te raken aan laxceermiddelen.
Hopenlijk sta ik niet alleen.
Groetjes Miriam