Nu het nieuwe jaar weer voor de deur staat en iedereen heeft kunnen zien wat hij/zij meer (of minder) gaat betalen voor de ziektekostenpolis, wil ik u even attenderen op het volgende.
Een Diabetes 2 patient, die onder begeleiding van spe******t en dietiste, het lichaamsgewicht weet te verlagen loopt het risico voor verrassingen te komen.
Zoals mijn vrouw, die spoot 4 x per dag insuline en sinds haar nieuwe gewicht nam zij slechts 1 pilletje van het merk Actos.
Dat ene pilletje kost (€ 75 per kwartaal) dus € 300 per jaar en wordt niet vergoed, tenzij het in combinatie met een ander middel (niet twee) dient te worden ingenomen. De verzekeraar betaalde in het verleden meer dan € 1800 per jaar aan insuline met de daarbij behorende materialen (spuiten, naalden, controle apparaten en controle strips) en bovendien nog de kosten voor de consulten voor dietiste en spe******t. Dat werd dus wel vergoed.
Afgezien van het feit dat ik deze logica niet begrijp betekent de extra €300 en het eigen risico van €150 een aanzienlijke verhoging van mijn jaar premie, bijna 50%.
Lang leve het nieuwe zorgstelsel van Hoogervorst en Balkellende.