Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergeven resultaten 1 tot 50 van 153

Onderwerp: Zenuwpijn/Neuropathische pijn - Artikel

Forum Admin
    Premium ++ Account
    Agnes574's Avatar

Exclamation Zenuwpijn/Neuropathische pijn - Artikel

Neuropathische pijn of zenuwpijn

Neuropatische pijn is een vorm van chronische pijn waarvan de juiste oorzaak nog niet is achterhaald. In de definitie van de International Association for the study of Pain (IASP) wordt neuropathische pijn beperkt tot pijn door een primaire beschadiging of dysfunctie van het perifere of centrale zenuwstelsel. In het algemeen gaat het hier om een letsel of een gebrekkige werking van de zenuwen. In het zenuwstelsel treedt ergens een stoornis op in de geleiding van signalen, waarbij spontane pijnprikkels kunnen ontstaan. Een prikkel die normaal als licht pijnlijk wordt ervaren wordt ineens hevig. Ook kunnen er zenuwknobbels ontstaan in het litteken en vindt er ontregeling plaats van het sympathische (onwillekeurige) zenuwstelsel.
    Neuropathische pijn komt frequent voor. Ramingen lopen uiteen van 1 à 2 % van de algemene bevolking, tot zelfs 8% bij personen boven de 55 jaar.

Klachten
    Neuropatische pijn wisselt in intensiteit maar blijft doorgaans continu aanwezig. Vaak neemt het pijngevoel tijdens de slaap af. Vaak komen ook stemmingsstoornissen, slaapstoornissen en vermoeidheid voor.
    Soms ontstaan er verschijnselen die typisch zijn voor zenuwpijn. - brandende en soms stekende pijn (een gevoel van speldenprikken, elektrische schokken, messteken), - gevoelsstoornissen rond de pijnlijke zone, bijvoorbeeld ledematen die 'slapen' of overgevoelig zijn,
    • pijn door een gewoonlijk niet pijnlijke prikkel, bv. het schuren van kleding over de huid, een laken op de voeten... (allodynie),
    • overdreven pijnreactie op een relatief onschuldige prikkel (hyperalgesie),
    • gevoel dat men op 'kussens' loopt,
    • pijn bij koude of warmte (bv tijdens een douche)
    • Gevoel dat er mieren op en onder de huid lopen, onaangename kriebelingen.

DN4 vragenlijst voor de diagnose van neuropathische pijn
    DN4 interview

Vraag 1: Vertoont de pijn één of meerdere van de volgende karakteristieken?
    1. Branderig gevoel
    2. Pijnlijk koudegevoel
    3. Elektrische schokken

Vraag 2: Is de pijn in hetzelfde gebied geassocieerd met één of meerdere van de volgende symptomen?
    4. Kriebelingen
    5. Tintelingen
    6. Gevoelloosheid
    7. Jeuk.

Een score van 3 op 7 is zeer indicatief voor neuropatische pijn.

DN4 klinisch onderzoek

Vraag 3: is de pijn gelokaliseerd in een bepaald gebied waar het onderzoek op wijst
    8. hypo-esthesie bij aanraking
    9. hypo-esthesie bij een prik

Vraag 4: wordt de pijn veroorzaakt of versterkt door
    10. wrijven

Een score van 4 op 10 op beide vragenlijsten samen, verhoogt nog de gevoeligheid van de test.

Diagnostische tests voor neuropathische pijn

Het eenvoudigste onderzoek om neuropathische pijn vast te stellen is het opsporen van hyperalgesie en allodynie.
    Allodynie is een pijnlijke ervaring bij een niet-pijnlijke prikkel. Dat kan getest worden door met een borsteltje of een wattenstaafje over de huid te wrijven. Indien dat als pijnlijk wordt ervaren, dan is er sprake van allodynie. Dat is zeer indicatief voor neuropathische pijn.
    Hyperalgesie betekent dat men een overdreven pijnreactie krijgt op een relatief onschuldige prikkel. Dat kan men testen met een injectienaald of met een monofilament. Dat is een interessant instrumentje met een buigbare pin die op de huid wordt geplaatst. Als de pin doorbuigt, geeft dat een druk van 10 gram. Normaal is dat niet pijnlijk, bij mensen met neuropathie doet dat wel pijn. Het monofilament wordt ook gebruikt om gevoelsverlies in de voeten ten gevolge van diabetische neuropathie op te sporen.
    Wat ook zeer nuttig is voor de diagnose van neuropatische pijn is een sensorisch onderzoek met ether of aceton om een overdreven reactie op koude te meten. Om de reactie op warmte te testen, kan de huid aangeraakt worden met een proefbuisje met warm water. Meestal zullen er afwijkende sensorische reacties zijn in het gebied waar de patiënt pijn aangeeft, wat ook weer zeer indicatief is voor neuropatische pijn.

Oorzaken
    De juiste oorzaak van neuropathische pijn is nog niet bekend. Er zijn theorieën die zich toespitsen op een fout in de pijngeleiding of een afwijkende werking van bepaalde delen van het zenuwstelsel die verantwoordelijk zijn voor de pijngeleiding. Bij neuropathische pijn, gaat er ergens iets verkeerd: bij de ontvangst van de prikkel, het doorgeven aan de hersenen of de vertaling.
    Er zijn vele oorzaken van neuropathische pijn.
    • een gordelroosinfectie (postherpetische neuralgie)
    • langdurig alcoholmisbruik of blootstelling aan giftige stoffen,
    • multipele sclerose
    • chemotherapie
    • Diabetische neuropathie is een frequente verwikkeling van diabetes, met aanhoudende dysesthesieën en pijn (meestal aan de voeten en/of handen), die optreedt afhankelijk van de duur en ernst van de hyperglykemie.
    • een chirurgische ingreep of ongeval. Typisch voorbeelden zijn klieroperaties in de oksels (zoals na borstoperaties), hals of liezen. Ook na een rugoperatie, hartoperatie, en longoperaties zijn bekend. Ook bekend is de fantoompijn na amputaties.
    • Een bijzondere vorm van neuropathische pijn is het complex regionaal pijnsyndroom type 1 (ook bekend als posttraumatische dystrofie of reflex sympathische dystrofie of syndroom van Sudeck ). Hierbij is meestal één ledemaat aangedaan. De pijn ontstaat meestal na een ongeluk of operatie. Vaak gaat dit gepaard met kleur- en temperatuurverandering, zwelling en verandering in de doorvoeding (trofische veranderingen). Ook is er vaak overmatig veel zweten van de arm of been.
    • trigeminus neuralgie is een bijzondere vorm van aangezichtspijn die ontstaat door druk op het ganglion van Gasser.
    • Beklemde zenuwen van de hand (carpaletunnelsyndroom) of voet (tarsaletunnelsyndroom)

(bron: gezondheid.be)
    De mooiste dingen in het leven kun je niet zien of aanraken,die moet je in je hart kunnen voelen...

Het beste medicijn is een hond ... heeft géén enkele bijwerking

Premium Account

Standaard Re: Zenuwpijn/Neuropathische pijn-Artikel

ik heb nu al 9 jaar zenuwpijn afentoe ben ik gewoon de wanhoop nabij en heb ik er ff geen zin in in die pijn 24 uur per dag 9 jaar al, ze zeiden in het begin dat kan niet u beeld het u maar in, bent u depresief, ben je graag bij een dokter, enz enz toen van de ene op de andere dag het gebied 4 keer zo groot was gingen alle bellen rinkelen het zit nu over mijn hele achterkant van mijn lichaam zelfs de tanden doen mee
    ik ben niet zielig ik kan er best mee leven maar ik heb van die dagen dat het me ff te veel is

katje45
    Guest

Citaat Origineel gepost door anitta Bekijk Post
    ik heb nu al 9 jaar zenuwpijn afentoe ben ik gewoon de wanhoop nabij en heb ik er ff geen zin in in die pijn 24 uur per dag 9 jaar al, ze zeiden in het begin dat kan niet u beeld het u maar in, bent u depresief, ben je graag bij een dokter, enz enz toen van de ene op de andere dag het gebied 4 keer zo groot was gingen alle bellen rinkelen het zit nu over mijn hele achterkant van mijn lichaam zelfs de tanden doen mee
    ik ben niet zielig ik kan er best mee leven maar ik heb van die dagen dat het me ff te veel is
    Hallo Anitta,
    Kan je geen Gabapentine ( Neurontin) of Pregabaline ( Lyrica) aan je arts vragen. Dat is er speciaal voor neuropatische en zenuwpijn.
    Misschien dat het dan allemaal dragelijker voor je wordt.

Premium Account

Citaat Origineel gepost door katje45 Bekijk Post
    Hallo Anitta,
    Kan je geen Gabapentine ( Neurontin) of Pregabaline ( Lyrica) aan je arts vragen. Dat is er speciaal voor neuropatische en zenuwpijn.
    Misschien dat het dan allemaal dragelijker voor je wordt.
    heb ik al ik neem 600 mg lyrica per dag die gabapentine kan ik niet verdragen ik wordt en heel erg misselijk van
    nu ben ik weer op de lyrica ik neem dit nu al 4 jaar en het heeft bijne geen werking meer
    ik heb geprobeerd te stoppen maar dan kan ik helemaal niet meer lopen
    ik krijg nu te horen of ik in aanmerking kom voor een operatie ik weet het ook niet meer
    wat je er tegen kan doen ik denk dat ik het maar moet accepteren
    dank je voor je reactie gr anitta

katje45
    Guest

heb ik al ik neem 600 mg lyrica per dag die gabapentine kan ik niet verdragen ik wordt en heel erg misselijk van
    nu ben ik weer op de lyrica ik neem dit nu al 4 jaar en het heeft bijne geen werking meer
    ik heb geprobeerd te stoppen maar dan kan ik helemaal niet meer lopen
    ik krijg nu te horen of ik in aanmerking kom voor een operatie ik weet het ook niet meer
    wat je er tegen kan doen ik denk dat ik het maar moet accepteren
    dank je voor je reactie gr anitta

Hallo Anitta,
    Weten ze ook waar bij jou de pijn vandaan komt ?
    Daar zou ik nl. nieuwsgierig naar worden.

Hoi,
    Ik heb tintelingen, continu in mijn armen en benen. Twee jaar geleden is dit begonnen in mijn linkerarm, inmiddels heb ik tintelingen in beide armen en beide benen. Ik wil weten wat ik mankeer. Deze onwetendheid maakt mij dagelijks verdrietig en ik raak regelmatig in paniek, vooral 's nachts wanneer ik wakker word van de tintelingen. De pijn; tintelingen zijn de ene keer sterker aanwezig dan de andere keer. Ook heb ik last van een brandend gevoel, stroomschokjes en koude voeten en handen. Ik heb een hersenscan en een nekscan gehad, hier is niks uit gekomen. Mij is geadviseerd naar een revalidatiearts te gaan om: leren om te gaan met pijn!!?? Ik moet leren accepteren dat ik pijn heb!? Maar hoe kan ik nu iets accepteren als ik niet weet WAT ik moet accepteren, ik weet tenslotte niet wat deze tintelingen betekenen, waar ze vandaan komen. Ik ben inmiddels overgestapt naar een andere huisarts in de hoop daar wel serieus genomen te worden. Ik hoop dat ik word doorverwezen voor verder onderzoek. Ik zou het als steunend ervaren als er mensen zijn die hier iets van af weten of misschien hetzelfde meemaken (al gun ik dat natuurlijk niemand).
    Groetjes van Lonneke

katje45
    Guest

Citaat Origineel gepost door lonneke2 Bekijk Post
    Hoi,
    Ik heb tintelingen, continu in mijn armen en benen. Twee jaar geleden is dit begonnen in mijn linkerarm, inmiddels heb ik tintelingen in beide armen en beide benen. Ik wil weten wat ik mankeer. Deze onwetendheid maakt mij dagelijks verdrietig en ik raak regelmatig in paniek, vooral 's nachts wanneer ik wakker word van de tintelingen. De pijn; tintelingen zijn de ene keer sterker aanwezig dan de andere keer. Ook heb ik last van een brandend gevoel, stroomschokjes en koude voeten en handen. Ik heb een hersenscan en een nekscan gehad, hier is niks uit gekomen. Mij is geadviseerd naar een revalidatiearts te gaan om: leren om te gaan met pijn!!?? Ik moet leren accepteren dat ik pijn heb!? Maar hoe kan ik nu iets accepteren als ik niet weet WAT ik moet accepteren, ik weet tenslotte niet wat deze tintelingen betekenen, waar ze vandaan komen. Ik ben inmiddels overgestapt naar een andere huisarts in de hoop daar wel serieus genomen te worden. Ik hoop dat ik word doorverwezen voor verder onderzoek. Ik zou het als steunend ervaren als er mensen zijn die hier iets van af weten of misschien hetzelfde meemaken (al gun ik dat natuurlijk niemand).
    Groetjes van Lonneke
    Hallo Lonneke,

Het naar de revalidatie arts kan ook voordelen hebben. Als het goed is gaat deze je weer onderzoeken en kan het ook nodig vinden dat er aanvullend onderzoek plaats vindt.

Maar misschien kan je in een ander ziekenhuis een second opinion laten doen. En het is denk ik handig dat je zelf een cd rom met je scan opvraagt. Die kan je al gebruiken voor je evt. second opinion, maar soms staan daar dingen op die ze jou niet verteld hebben.

Het serieus genomen worden door een arts is soms een groot probleem weet ik uit ervaring. Maar geloof in jezelf. Dat ik heel belangrijk.
    Sterkte!

Bedankt voor je reactie katje45! Ik ga voor een second opion tenminste daar ben ik nu voor bezig... Zie er erg tegen op en kan soms moeilijk met alles omgaan, stress en de zorgen ervan. Maar ik moet gewoon weten wat ik heb. Ben bang voor iets ergs...
    Fijn dat je met me meedenkt, waardeer ik. Heb jij zelf ook klachten, tintelingen? Ik hoop het niet...
    Groetjes, Lonneke

katje45
    Guest

Citaat Origineel gepost door lonneke2 Bekijk Post
    Bedankt voor je reactie katje45! Ik ga voor een second opion tenminste daar ben ik nu voor bezig... Zie er erg tegen op en kan soms moeilijk met alles omgaan, stress en de zorgen ervan. Maar ik moet gewoon weten wat ik heb. Ben bang voor iets ergs...
    Fijn dat je met me meedenkt, waardeer ik. Heb jij zelf ook klachten, tintelingen? Ik hoop het niet...
    Groetjes, Lonneke
    Hallo Lonneke,

Heb wel zenuwpijn, tintelingen ed. in mijn nek, schouder arm en handd. Maar bij mij is het duidelijk waar het vanaf komt.
    Is er bij jou al wel eens een MRI van de onderrug gemaakt?
    Wens je verder succes met de second opinion

Forum Admin
    Premium ++ Account
    Agnes574's Avatar

Ik ben het eens met Katje...vraag eens een scan van je onderrug te laten maken!
    De mooiste dingen in het leven kun je niet zien of aanraken,die moet je in je hart kunnen voelen...

Het beste medicijn is een hond ... heeft géén enkele bijwerking

Hoi Agnes en Katje,
    ja dat zal ik vragen zodra ik mijn afspraak bij mijn neuroloog heb. Katje mag ik vragen waar het bij jou vandaan komt die tintelingen?
    Wederom bedankt voor het meedenken!!
    Groetjes, Jane

katje45
    Guest

Hoi Lonneke,

Bij mijn vanuit mijn nek. Zit een beknelling.
    Maar heb ook dat probleem gehad in mijn rug.

Premium Account

hoi lonneke ik ben zelf al 10 jaar bezich voor een diagnose eerst was het neuropatie toen kleine vezel neuropatie en laats ben ik naar tilburg gegaan en nu weten ze helemaal niks meer
    wel weet ik dat het niet goed is dat zeiden ze
    ik moet nu alle onderzoeken opnieuw doen, wat ik wel weer goed vindt maar ik ben ook bang voor wat ze vinden gaan
    ik ook die tintelingen wat egt afentoe egt pijn wordt vooral tegen de avond als je gaat zitten. als ik beweeg denk ik er minder aan (denk ik)
    nu heb ik ook problemen met slikken en ik voel koud als warm (pijnlijk warm)
    en warmte voel ik bijna niet
    ik dacht dat het alleen in mijn benen zat maar het zit tot aan me nek alleen mijn hoofd en armen niet
    welk ziekenhuis ben jij en wat zijn jou klachten precies ??
    je kan me ook mailen [email protected]
    of me toevoegen op msn wie weet kunnen we elkaar helpen

hoor het wel van je groetjes anitta

lieve anita ik ben 39 jaar en ben ook al 9 jaar met veel pijn verder en ik wordt woensdag geopereert aan mijn zenuwen voor de 2 e keer en ze hielden ook vol dat het spygies was of is ze zeiden het elke keer maar weer ik heb ook het niet opgegeven en ben nu nog aan het strijden ooit is er een moment geweest dat ik dagt laat maar maar ik heb meer goeie momenten als ik naar mijn dochter kijk dan zeg ik ik moet beter worden want ze is nu 11 - 9 dan snap je het wel wil graag leuke dingen doen maar door de pijn lig ik soms 2 a drie maanden plat omdat ik geen keuz had we hopen nu dat het weer iets beter gaat en denk aan zenuw blokade proef met medicatie ga naar een pijn polie meschien kunnen hen egt wat voor je doen ik ga woensdag voor een operatie dus als het goed gaat ga ik je mailen oke ik hoop ook dat je doorgaat doe ik ook hoor geef nooit op en de goeie momenten als je die hebt benut ze goed oke ik hoor wel van je wat je er van vindt

katje45
    Guest

Citaat Origineel gepost door manolia Bekijk Post
    lieve anita ik ben 39 jaar en ben ook al 9 jaar met veel pijn verder en ik wordt woensdag geopereert aan mijn zenuwen voor de 2 e keer en ze hielden ook vol dat het spygies was of is ze zeiden het elke keer maar weer ik heb ook het niet opgegeven en ben nu nog aan het strijden ooit is er een moment geweest dat ik dagt laat maar maar ik heb meer goeie momenten als ik naar mijn dochter kijk dan zeg ik ik moet beter worden want ze is nu 11 - 9 dan snap je het wel wil graag leuke dingen doen maar door de pijn lig ik soms 2 a drie maanden plat omdat ik geen keuz had we hopen nu dat het weer iets beter gaat en denk aan zenuw blokade proef met medicatie ga naar een pijn polie meschien kunnen hen egt wat voor je doen ik ga woensdag voor een operatie dus als het goed gaat ga ik je mailen oke ik hoop ook dat je doorgaat doe ik ook hoor geef nooit op en de goeie momenten als je die hebt benut ze goed oke ik hoor wel van je wat je er van vindt
    HOi Manolia,

Veel succes woensdag! Wat voor een soort operatie gaan ze doen?

HOi Manolia,

Veel succes woensdag! Wat voor een soort operatie gaan ze doen?
    hoi ze gaan een zenuw blokade aanbrengen 6 jaar geleden hebben ze een proef blokade gedaan en het ging iets beter en nu ga ik er helemaal voor
    ik houw je op de hoogte meschien dat het ook wat voor jouw is dankjewel voor je berichtje en je hoort van me

Premium Account

Hallo Anitta,
    Weten ze ook waar bij jou de pijn vandaan komt ?
    Daar zou ik nl. nieuwsgierig naar worden.
    dat weten ze niet ze hebben er geen verklaring voor
    ik ben nu een week met morfine bezich 0,2 mg per dag
    temgesic ik moet zeggen dat het helpt je voeld het wel maar het dragelijk
    ik ben met de lyrica aan het minderen en de amitriptaline 25 mg minder daar neem ik nu 75 mg van ipv 100 mg en de slaapmedicatie themazepam daar had ik 20 mg van en nu 10mg
    al met al neem ik nu al een hele bups minder, alleen moet ik wel aan de morfine wennen en ik mag 1 maand ff geen auto rijden das wel moeilijk want ik heb de neuropatie in mijn benen zitten
    maar ik kan gelukig weer douchen en de aanraking kleren verdragen
    en de streling van mijn man want dat was vaak kunst en vliegwerk hahaha
    maarja waar het vandaan komt dat weten ze niet ik ben al zo vaak door de molen gegaan, en als ik dan hoor tja mevr meijer we weten het niet dan voel ik me aan aansteller en denk vaak is er dan wel wat verbeeld ik het me niet
    maar dat moet ik van me afzetten
    ik heb nu bij de pijnpolie in tilburg, hij keek me aan en zei u moet wel beseffen mevr meijer dat u ziek bent en dat het nooit meer beter wordt
    dat was wel ff een klap maarja
    eeeeeeeej fijn weekend nog gr anitta

katje45
    Guest

hoi ze gaan een zenuw blokade aanbrengen 6 jaar geleden hebben ze een proef blokade gedaan en het ging iets beter en nu ga ik er helemaal voor
    ik houw je op de hoogte meschien dat het ook wat voor jouw is dankjewel voor je berichtje en je hoort van me

Hoi Manolia,

Een zenuwblokkade heb ik al gehad met helaas weinig resultaat. Maar je hoort wel goede verhalen. Ik ga hard duimen dat het voor jou ook een goed verhaal wordt.

simpiebruijn
    Guest

Hoi,

Ik ben geopereerd aan een hernia en heb daar dus een beschadiging aan de zenuw aan overgehouden en krijg nu dus een zenuwblokkade injectie. Kan iemand zijn ervaringen met mij delen daarover.

groetjes simone

katje45
    Guest

Citaat Origineel gepost door simpiebruijn Bekijk Post
    Hoi,

Ik ben geopereerd aan een hernia en heb daar dus een beschadiging aan de zenuw aan overgehouden en krijg nu dus een zenuwblokkade injectie. Kan iemand zijn ervaringen met mij delen daarover.

groetjes simone
    Hallo Simone,

Heb zowel een proef zenuwblokkade als een definitieve blokkade gehad. Helaas met onvoldoende effect. Bij de proef blokkade werkte alleen het lokaal verdovende middel en dit is na ongeveer een half uur tot 1 uur uitgewerkt. De definitieve blokkade heeft zelfs helemaal niets opgeleverd.
    Weet dat het bij heleboel mensen wel werkt en zal hard duimen dat het bij jou wel voldoende effect heeft.

hallo na 2 weken ben ik weer een beetje terug ik heb die zenuw blokade gehad maar ben er slechter aan toe die vreselijke steken onder mijn borst zijn weg maar heb ze nu kei hard terug in mijn ribben dus het viel me tegen ik weet het niet meer maar doe wel mijn best en had te veel hoop denk ik ik ga 6 juni met ze praten en dan gaan ze waarschijnlijk kijken wat ze dan gaan doen ik weet het nog niet maar ik heb het geprobrobeert en ik wens iedereen heel veel suxses met zoiets en dat iedereen maar gauw beter mag worden en laat me het weten wat jullie voelen en hoe de operatie van jullie is gegaan dank jullie wel voor de reaktie zo kunnen we elkaar helpen

Hallo,

Medio december is bij mij ACNES geconstateerd (Abdominal Cuteanous Nerve Entrapment Syndrom), m.a.w. beknelde zenuw(en) in mijn buikwand. Gevolg; veel pijn, frustratie etc. Sinds vorige week gestart met Gebapentine (neurotin). Wie heeft hiermee ervaring??

Citaat Origineel gepost door Imogen Bekijk Post
    Hallo,

Medio december is bij mij ACNES geconstateerd (Abdominal Cuteanous Nerve Entrapment Syndrom), m.a.w. beknelde zenuw(en) in mijn buikwand. Gevolg; veel pijn, frustratie etc. Sinds vorige week gestart met Gebapentine (neurotin). Wie heeft hiermee ervaring??
    hoi ik wens je ook veel sterkte en veel gezondheid
    ik hoop dat je iemand vindt die je kan helpen groetjes manolia

katje45
    Guest

Hallo,

Hoi,

Ben de Gabapentine na jaren aan het afbouwen. Heeft nu na jaren haast geen effect meer bij mij.

Premium Account

ik neem al jaren lyrica zit op het hoogste dosering 600 mg
    daarbij neem ik ook nog amitryptaline, het heeft weinig effect. ik moet over 2 weken naar nijmegen, en daar gaan ze kijken wat wrom en hoe
    ik ben al door 3 ziekebhuizen van binnen naar buiten gedraaid, ze zien dat ik aftakel
    maar ze weten niet wat het veroorzaakt het begon in mijn benen en nuis is al tot aan borsten alle lichte aanrakingen doen bijn, bvb douchen dekens kleding enzenz
    ik ben oook afentoe wanhopig
    ik heb nu morfine erbij dat gebruik ik als het egt niet meer gaat, dan geef ik over van de pijn
    ik hoop dat ze nijmegen wat zien, ik ga dan een denktank in, dat wil zeggen dat ze met verschilende doktoren gaan kijken..alla house kan je het verglijken
    ik zie wel wat er uit komt als ik maar weet wat me te wachten staat, dan heb ik er vrde mee
    maar ik laat me kop niet hangen....
    groetjess anitta

Nu na 3 weken (900 mg gebapentine) merk ik qua pijnbeleving niets. het enige voordeel wat ik er mee heb is dat ik er goed op slaap!
    Wat mij verder intrigeert; hebben jullie vaak te kampen met onbegrip en hoe gaan jullie hiermee om? Ik vind dat ik vaak een strijd moet leveren en mezelf hierin moet verdedigen.
    Werken jullie daarnaast en hoe gaan jullie daarmee om? Ik ervaar werk nl als een behoorlijke impact...Groetjes van Imogen

katje45
    Guest

Nu na 3 weken (900 mg gebapentine) merk ik qua pijnbeleving niets. het enige voordeel wat ik er mee heb is dat ik er goed op slaap!
    Wat mij verder intrigeert; hebben jullie vaak te kampen met onbegrip en hoe gaan jullie hiermee om? Ik vind dat ik vaak een strijd moet leveren en mezelf hierin moet verdedigen.
    Werken jullie daarnaast en hoe gaan jullie daarmee om? Ik ervaar werk nl als een behoorlijke impact...Groetjes van Imogen
    Hoi Imogen,

Doordat je nu beter slaapt heeft het verder nog wat tijd nodig om beter te kunnen werken. Heb dus nog geduld.

Maar onbegrip. Ja, dat komt zeker voor. Je zal zeker niet de eerste zijn die vrienden zal verliezen hierdoor.
    Mensen begrijpen het pas als ze zelf zoiets gehad hebben. ( Helaas!)

lieve anita ik heb het ook al jaren dus we moeten tog door ik weet het soms ook niet meer dus als je er over wil praten ben ik er voor je ik heb ook dagelijks pijn dus jah het is niet anders groetjes van mij

Hallo,Anita
    ik heb het ook al bijna 7 jaar ,de pijn is niet te harden ,hebben al zoveel uitgeprobeerd ,ik word er nog moedeloos van .
    als je graag babbel wil met mij ,zou ik erg waarderen ,is soms zeer moeilijk om te verwerken alleen .groetjes Monique

Premium Account

lieve anita ik heb het ook al jaren dus we moeten tog door ik weet het soms ook niet meer dus als je er over wil praten ben ik er voor je ik heb ook dagelijks pijn dus jah het is niet anders groetjes van mij
    hoi jah lijkt me leuk om met een lotgenooet te babbelen
    je kan me toevoegen op msn
    [email protected] wie weet tot snel groetjes anitta

Premium Account

Hoi Imogen,

Doordat je nu beter slaapt heeft het verder nog wat tijd nodig om beter te kunnen werken. Heb dus nog geduld.

Maar onbegrip. Ja, dat komt zeker voor. Je zal zeker niet de eerste zijn die vrienden zal verliezen hierdoor.
    Mensen begrijpen het pas als ze zelf zoiets gehad hebben. ( Helaas!)
    hoi
    goede vrienden snappen het wel maar durven nooit egt iets te vragen
    ik wordt opstandig omdat ik het zelf niet kan accepteren dat er iets met mijn lichaam gebeurd wat ik niet in de hand hebt.
    ik haat me lichaam wat dat aan gaat

sorry dat ik het zo direct zeg maar zo voel ik het
    ik ben al 11 jaar aan het vechten en nu ben ik op het punt dat ik het ga opgeven, ik geef er aan toe en probeer niet meer te vechten maar te accpeteren dat ik dat heb.

kwa uitleggen, wat valt er aan uitteleggen dat je geen kleding kan verdragen, dat douchen helemaal niet normaal is maar een gevecht,
    dat slapen op een keukenstoelnormaal is , omdat je geen aanraking kan verdragen kan van je dekens..
    ik heb het wel vaker geproberd maar steeds heb ik het gevoel dan dat ik me moet verdedigen imv begrip krijgen

mijn man en kinderen begrijpen het gelukkig wel
    dat is ook waarvoor ik vecht

groetjes anitta

hoi jah lijkt me leuk om met een lotgenooet te babbelen
    je kan me toevoegen op msn
    [email protected] wie weet tot snel groetjes anitta
    Hallo Anita ,,,ik heb je toegevoegd op mijn msn ,hopelijk tot snel ,en we moeten er voor vechten ,dag en nacht pijn is niet te doen .
    Ik wens je nog een fijn weekend toe
    Veel groetjes Monique

simpiebruijn
    Guest

Hallo,

Ik snap je helemaal anitta ik haat mijn lichaam soms ook met al die pijn. Ik vind het verschrikkelijk om te lezen dat er zoveel mensen zijn die al zo lang pijn hebben. Ik heb nu zo'n 6 maanden zenuwpijn doordat er een zenuw beschadigt is tijdens een herniaoperatie maar ik vind het al moeilijk om te accepteren dat er zoveel dingen zijn die ik niet meer kan. Ik ben pas 34 en heb 2 kinderen en dan tegen zoveel dingen nee te kunnen zeggen kan ik moeilijk accepteren.

Het is fijn om lotgenoten te hebben.

Groetjes simone

Premium Account

lijkt me erg leuk, ik verwacht vaak begrip voor de situatie.
    maar het is moeilijk te begrijpen voor anderen als je zelf niet toelaat om ziek te zijn
    ik ga maar door en door
    maarja aan de ene kant sierd het me zegt me man.
    maar je kan me toevoegen op me msn
    [email protected]
    hoor snel van je groetjess anitta

Hoe gaan jullie om met de pijn? Heb je tips of adviezen? Ik merk namelijk dat ontspanning (zwemmen / sauna bezoek) mij erg goed doet. Werken jullie ook? Hoe passen jullie dit in je dagelijks leven en hoe leg je aan mensen uit wat je hebt? Je ziet er per slot van rekening nix van....heel frustrerend vind ik! Groetjes van Imogen

Smile Re: Zenuwpijn/Neuropathische pijn-Artikel

ik neem al jaren lyrica zit op het hoogste dosering 600 mg
    daarbij neem ik ook nog amitryptaline, het heeft weinig effect. ik moet over 2 weken naar nijmegen, en daar gaan ze kijken wat wrom en hoe
    ik ben al door 3 ziekebhuizen van binnen naar buiten gedraaid, ze zien dat ik aftakel
    maar ze weten niet wat het veroorzaakt het begon in mijn benen en nuis is al tot aan borsten alle lichte aanrakingen doen bijn, bvb douchen dekens kleding enzenz
    ik ben oook afentoe wanhopig
    ik heb nu morfine erbij dat gebruik ik als het egt niet meer gaat, dan geef ik over van de pijn
    ik hoop dat ze nijmegen wat zien, ik ga dan een denktank in, dat wil zeggen dat ze met verschilende doktoren gaan kijken..alla house kan je het verglijken
    ik zie wel wat er uit komt als ik maar weet wat me te wachten staat, dan heb ik er vrde mee
    maar ik laat me kop niet hangen....
    groetjess anitta
    Dag anitta
    Ze hebben mij gisteren ook op 600 mg lyrica gezet ,ik voel mij azo loom nu .
    Maar de pijn word jammer genoeg niet loom.
    Ik neem dan ook nog 3x oxy contin ,2x redomex en 1 pil om te slapen lormetazepam 2 mg ,allemaal niets gekort.
    Ik hoop echt dat ze in nijmegen iets kunnen doen voor jou,meen ik oprecht .
    Daaaag lieve Dame Anitta xx
    veel groetjes Monique

Hoe gaan jullie om met de pijn? Heb je tips of adviezen? Ik merk namelijk dat ontspanning (zwemmen / sauna bezoek) mij erg goed doet. Werken jullie ook? Hoe passen jullie dit in je dagelijks leven en hoe leg je aan mensen uit wat je hebt? Je ziet er per slot van rekening nix van....heel frustrerend vind ik! Groetjes van Imogen
    Hallo ,,,,beste Imogen
    hoe dat we omgaan met de pijn ,ja is niet altijd simpel.
    die pijn overheest gewoon bijna alle medicatie.
    ik werk niet ,ik ben invalide jammer genoeg).
    door 1 domme dokter ,die heel mijn leven heeft verwoest,kan bijna niet meer stappen ,ik heb die neuropatische zenuwpijnen door knieprothese te steken ,daarbij hebben ze een zenuw geraakt ,mijn voet is soms ijkoud ,dan soms binnen 1 minuut weer zeer warm,tintelen ,verkrampen ,steken ,prcies of je wonden hebt op je voet.
    ik moet nu 600 mg lyrica nemen,2x redomex,1 slaappil.
    en idd zo als je zegd er is weinig begrip voor ,de mensen zien niets aan je.
    Wat heb jij juist voor problemen als ik dat vragen mag.
    hopelijk weten ze voor jou ook een oplossing
    de beleefde groetjes Monique

het vliegt me soms aan die pijn. Ik heb een zenuwbeknelling / beschadiging in mijn buikwand. De pijn straalt uit naar rug en been. soms kan ik er niet op staan, lopen gaat naar mate de dag vordert steeds moeizamer en heb heel weinig energie. Hoe ik er aan kom, geen idee, opeens was het er (begon met tintelingen) en kon op een gegeven moment helemaal niets meer van de pijn. Dat is nu bijna een jaar geleden. Ook ik heb de pijnpoli (Radboud) van binnen meerdere keren gezien en ze hebben een proefblokkade gezet die mij alleen maar meer pijn heeft gegeven. Het uiteindelijke advies: 'leer het maar accepteren en zoek je balans'. Die balans ben ik nu aan het vinden, maar dat is in de praktijk heel erg moeilijk. Zeker ook met arbo en uwv, om gek van te worden!

simpiebruijn
    Guest

Hallo

Dat ben ik met je eens mensen zien niks aan je dus!!! Kan het bij jou nog wel goedkomen? En is de zenuw beschadigd of helemaal door? Want bij mij is de zenuw ook beschadigd maar ze hopen wel dat het goed komt maar na het lezen van al jullie verhalen wordt het wel moeilijk om positief te blijven. Hebben jullie ook last van de extra kilo's die erbij komen door de medicijnen. Ik gebruik lyrica, zaldiar, amitriptyline, pantazol, piroxicam. Wat doen jullie eraan om niet aan te komen? Sporten gaat niet. Wanneer wordt je als invalide beschouwt?

Groetjes simone

Hoi Simone,

Geen idee of de zenuw door is, ga er niet vanuit, zal wel beschadigd zijn. Bij de pijnpoli hebben ze een kleine hoop dat het ooit nog wel eens goed komt, als ik die balans maar vind...ik ben gestopt met medicijnen dus daar kan ik je niets over vertellen. Ik had teveel bijwerkingen en ben hier recent mee gestopt. Werk jij wel?
    Ben zo benieuwd hoe jullie met werk om gaan! groetjes, Imogen

Wink Re: Zenuwpijn/Neuropathische pijn-Artikel

Citaat Origineel gepost door simpiebruijn Bekijk Post
    Hallo

Dat ben ik met je eens mensen zien niks aan je dus!!! Kan het bij jou nog wel goedkomen? En is de zenuw beschadigd of helemaal door? Want bij mij is de zenuw ook beschadigd maar ze hopen wel dat het goed komt maar na het lezen van al jullie verhalen wordt het wel moeilijk om positief te blijven. Hebben jullie ook last van de extra kilo's die erbij komen door de medicijnen. Ik gebruik lyrica, zaldiar, amitriptyline, pantazol, piroxicam. Wat doen jullie eraan om niet aan te komen? Sporten gaat niet. Wanneer wordt je als invalide beschouwt?

Groetjes simone
    Dag simpiebruijn
    nee kan bij mij ook niet meer goed komen.
    Ze hebben de zenuw geraakt tot aan de wortel.
    En dat allemaal door een knieprho
    prothese te steken .
    ik kamp al bijna 9 jaar met die onmenselijke pijnen.
    In Leuven ben ik ook eens geweest ,ook niets gekort.
    Ik neem nu 600 mg Lyrica ,redomex,en lorametasepam slaappil.
    En ik ben dus invalide ,kan bijna niet meer stappen ,bij mij is dat op mijn voet geslagen,echt niet te doen die zenuwpijnen !
    ja en bijkomen op de koop toe .
    de medemensen denken ,je ziet er niets aan wat zit je dan te lullen ,ze moesten het zelf eens voelen ,sta op de moment ook radeloos .
    Ik ga het nog eens proberen de laatste kans Radbout,en dan maar weeral afwachten .
    mvg monique

simpiebruijn
    Guest

Hoi,

Ik heb wel gewerkt maar heb moeten stoppen hiermee kan en doe dus niks meer dus daar mee heb je ook geen sociaal leven. Moet nu eerst is proberen mijn eigen leven te kunnen leiden.

Groetjes simone

hallo,
    ik ben nieuw hier en ik wil even reageren op imogen.
    ik heb dezelfde aandoening.
    ik heb 3 spuiten gehad voor pijnblokkade. dit hielp niet genoeg.
    3 weken geleden ben ik geopereerd en er zijn 2 zenuwen uitgehaald.
    helaas heeft dit niet mogen baten en ik kan nog steeds niet lang lopen en staan.
    ik ben bezig met een opleiding verzorgende en zoals het ernu uitziet ben ik genoodzaakt om hier straks mee te stoppen.
    ik heb veel pijn. hoe ga ik hiermee om? nou eigenlijk kan ik er niet mee omgaan. het beperkt mij in alles.
    volgende week moet ik weer naar de chirurg toe en dan gaan we bespreken hoe het nu verder moet. ik geef nog niet op!!

groetjes.

Hoi Lacoubre, een lotgenoot treffen is ergens toch fijn, ondanks dat ik het je natuurlijk niet gun! Ik heb eind maart idd ook 3 spuiten gehad. Allereerst was het zetten vd spuiten ondraaglijk en heb daarna alleen maar meer pijn gekregen (wat na 2 weken wel is weg gegaan). Mij is uiteindelijk haptotherapie geadviseerd om het te leren accepteren. Dit blijft voor mij heel erg moeilijk, je leven staat op z'n kop. Over een operatie hebben ze het bij mij niet gehad, maar als ik jou zo hoor heeft dat dus ook geen effect. Is er ACNES geconstateerd?? Wat zijn jouw pijnklachten en sinds wanneer heb je dit? Sterkte!!
    Groetjes van Imogen

hoi imogen,
    ik loop hier al 10 jaar mee, maar het is dit jaar pas geconstateerd. ik merkte dat ik pijn kreeg als ik stond en als ik liep. ik kreeg erge pijn links onderin mijn buik. hoelanger ik stond, des te meer de pijn gaat uitstralen naar de onderrug en mijn linkerbeen. daarna ben ik dus ontzettend moe en moet ik ook gaan liggen.
    ik ben bij een goede anethesist terecht gekomen in kampen (isla kliniek) die dit heeft geconstateerd. hij heeft meerdere patienten met dit syndroom.
    hij heeft ontzettend veel begrip ervoor en hij heeft tot nu toe nog nooit gezegt dat ik ermee moet leren leven.
    ook is het niet zo bekend in nederland. hij heeft een chirurg gevonden die mij wou opereren. ik was voor deze chirurg de eerste patient die hij met acnes ging opereren.
    hij was zeer teleurgesteld dat het niet het gewenste effect heeft. a.s. dinsdag ga ik weer naar hem toe. de operatie opzich valt erg mee hoor!
    voor jou vind ik het ook erg rot, wel ben ik blij dat ik nu de eerste lotgenoot heb gevonden. accepteren kan ik niet en dat doe ik ook nog niet. ik ga door met de artsen ook al moet ik vaak op en neer naar zwolle.

groetjes lacoubre.

Premium ++ Account Luuss0404's Avatar

Hallo Dames,

Wat vervelend om te lezen dat jullie allemaal zoveel pijn hebben en dat er weinig tot niks is dat echt helpt voor jullie.
    Ikzelf heb chronische rugpijn, ik krijg er niks voor en wil dat zolang ik met de pijn kan leven ook niet, daarbij komt dat ik op de meeste reguliere medicatie toch niet goed reageer (of geen werking of allergische reactie). Mijn oude HA stuurde mij eerst naar fysiotherapie maar dat hielp niet echt, dus verwees hij me door naar de chiropractor (bottenkraker). Waarschijnlijk is er tijdens mijn groeispurt (ik ben 1.85) iets niet goed gegaan (een andere oorzaak is tenminste niet gevonden tot nu toe), want sinds die tijd heb ik tintelingen en constante pijn in mijn rug, soms trekt het door naar mijn armen of benen en mijn voeten en handen voelen altijd aan als ijsklompjes ookal heb ik het zelf gloeiend heet. Ik heb gelukkig (nog) geen last dat ik geen dekens ed kan verdragen zoals jullie dat hebben. Mijn nieuwe HA vind dat ik me aanstel en maar naar fysio moet. Ik heb momenteel door stress met school en de allerdaagse dingen geen puf om een andere HA te zoeken, en aan het begin van dit jaar hadden de andere HA in de buurt ook patientenstops. Ik ga nu als de pijn mij teveel wordt naar de moeder van een goede vriend van mij, zij heeft haar eigen massagepraktijk, ze doet voornamelijk sportmassage (oa bij de 4daagse van Nijmegen) maar is gekwalificeerd in bijna alle andere massagetechnieken. Als zij mij masseert kan ik wel door de grond zakken van de pijn, maar de dag erna voel ik mij meer 'pijnvrij' en lekkerder in mijn vel en dat voor langere tijd. Verder idd zwemmen en dan lekker naar de (naakt)sauna. Als ik zo lees wat jullie allemaal moeten doormaken en ondergaan om zo min mogelijk pijn te hebben, dan hoop ik dat ik mijn pijn zoals ik die nu heb zo lang mogelijk zo hou...
    Ik wil jullie allemaal heel veel sterkte, succes, moed en positiviteit wensen, ik vind julile allemaal heeel dapper!

Liefs Luuss

hoi luus,

jeetje meis, dat is ook niet mis hoor. pijn beinvloed je hele dagelijkse leven vind ik. ik hoop dat jij het ook volhoudt en jij bent ook dapper hoor!! onthoudt dat goed. je bent ook goed bezig zo te lezen.
    jij ook veel moed en sterkte hoor!

liefs lacoubre

Hey Lacoubre,

Bedankt voor je lieve woorden Ik probeer in elk geval mijn best te doen... en als ik over mijn pijngrens heenga wordt ik duizelig en val ik flauw, gelukkig voel ik dat tegenwoordig aankomen, dus kan ik er wat mee/aan doen

Liefs Luuss

ojeetje zeg, gelukkig voel je dat aankomen. dat lijkt mij nou erg rot dat je daarvan van je stokje gaat. dat is wel heftig zeg!
    a.s. dinsdag ga ik weer naar de chirurg toe. ik ben erg benieuwd hoe het nu verder moet en of hij mij nog kan helpen.
    het doet allemaal nog erg zeer zeg, bah.
    ben bang dat ik met mijn opleiding moet gaan stoppen. dat zou erg verdrietig zijn.

liefs lacoubre

Hallo Lacoubre,

Ja met de tijd heb ik geleerd beter naar mijn lichaam te luisteren en minder mijn grenzen te overschrijden, ookal valt dat niet altijd mee...vroeger deed ik dat niet en heb hele rare valpartijen meegemaakt
    Ik hoop dat de chirurg je dinsdag kan helpen met een oplossing, zou heel vervelend zijn als er niks meer te doen valt en je dus moet leren leven met altijd zo veel pijn.
    En ik kan me voorstellen dat je bang bent om te moeten stoppen met je opleiding, want dat geeft je vast de nodige afleiding en een blik op de toekomst. Ik ben door mijn lichamelijke zooi ook al 2x met studies gestopt en ben momenteel met 2 studies tegelijkertijd bezig en dat geeft me wel afleiding!
    Focus je eerst maar op het gesprek en dan daarna kun je je altijd nog zorgen maken om school, het is jammer als je ermee zou moeten stoppen, maar misschien wel beter voor je lichaam. Ik hoop echter dat de chirurg een oplossing heeft en dat je je studie kan afmaken! Heeel veel sterkte, succes en moed!

Liefs Luuss

Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste

Soortgelijke onderwerpen

1. Pijn kan worden 'weggedacht' - Artikel
    By Leontien in forum Algemeen
    Reacties: 8
    Laatste Post: 21-03-13, 10:03
  2. Geneesmiddelen bij behandeling van pijn - Artikel
    By Agnes574 in forum Medicatie en pijnbestrijding
    Reacties: 4
    Laatste Post: 28-10-09, 18:15
  3. Pijn