Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergeven resultaten 1 tot 50 van 109

Onderwerp: Lekkere recepten

  1. #1
    Forum Admin
    Premium ++ Account
    Agnes574's Avatar
    Lid sinds
    13-02-2007
    Locatie
    Gent
    Posts
    7.749

    Wink Lekkere recepten

    Hoi allemaal,
    Leontien dacht dat het een leuk idee was om lekkere recepten met elkaar te delen...als er veel respons op komt kunnen we er zelfs een aparte rubriek van maken!

    Wie heeft er een heerlijk,favoriet recept en wil dit met ons delen???

    Ik zet de mijne er vanavond of morgen op!

    Hopelijk veel reacties enne...smakelijk

    Groetjes Agnes
    De mooiste dingen in het leven kun je niet zien of aanraken,die moet je in je hart kunnen voelen...

    Het beste medicijn is een hond ... heeft géén enkele bijwerking

  2. #2
    Felice
    Guest

    Standaard Re: Lekkere recepten

    Ik vind het een leuk idee! Hoop dat ze dan wel te copiéren zijn...?

  3. #3
    Felice
    Guest

    Standaard Re: Lekkere recepten

    Ik kook erg intuitief, maar nu zo uit mijn hoofd ongeveeer het volgende:
    Vispasta
    pasta naar keuze (tricolore, of lange pastaslierten of andere
    1 of 2 knoflookteentjes, 1 grote ui, een groente die snel klaar is, zoals broccoliroosjes, peultjes,courgettestukjes of schijfjes. Deze fruiten, intussen de pasta al dente koken, met wat zout of bouillonblokje.
    De groenten kruiden met zout, peper, eventueel wat provencaalse kruiden.
    Dan zalmsnippers toevoegen, of blikje zalm of blikje tonijn. Doorwarmen, verse zalmsnippers ietsje langer, of gerookte zalmsnippers is héérlijk.
    Dan afmaken met kookroom (bv. Finesse kookroom of creme fraiche,heel bekertje, en citroensap.
    variatie kan ook door deze room te vervangen met kruidenkaas als boursin of paturain of zo.
    Doorroeren, en apart opdienen.
    Succes verzekerd, kost weinig tijd, en ook leuk als gastenmaaltijd! (als men van vis houdt natuurlijk....!)
    Wij zijn er dol op en gasten ook! Je bent in ca. 15 minuten klaar!

    Zo, dit zijn minstens 6 variaties tegelijk op 1 thema!
    Mijn keukengeheim, deel dit nu met jullie!
    Smakelijk eten, mmmmmmmmmmmmmm! Felice!

  4. #4
    Forum Admin
    Premium ++ Account
    Agnes574's Avatar
    Lid sinds
    13-02-2007
    Locatie
    Gent
    Posts
    7.749

    Standaard Re: Lekkere recepten

    Mmmmmm....MJAMMIE...ik zet er morgen mijn favorieten op en anders wordt het zaterdag!
    Als ze niet te kopieeren zijn schrijf ik ze wel gewoon over;leuk,dan kan ik gelijk een receptenboekje aanleggen !

    Ik ga dit weekend je vispasta al eens proberen Felice...zal je wel melden hoe lekker ik gesmuld heb!!

    Thanks,liefs Ag Xx
    De mooiste dingen in het leven kun je niet zien of aanraken,die moet je in je hart kunnen voelen...

    Het beste medicijn is een hond ... heeft géén enkele bijwerking

  5. #5
    Premium Account jenny L's Avatar
    Lid sinds
    06-12-2007
    Locatie
    Gorinchem
    Posts
    27

    Standaard Re: Lekkere recepten

    Hallo Iedereen. Wat een leuk idee.
    nou ik weet er wel een paar zoals spruitjes uit de oven maar ik weet ook een paar surinaamse gerechten heerlijk vooral als je van heet eten hou.
    als ik zaterdag of zondag tijd heb en jullie zijn geinterseerd zal ik ze er op zetten.

  6. #6
    Forum Admin
    Premium ++ Account
    Agnes574's Avatar
    Lid sinds
    13-02-2007
    Locatie
    Gent
    Posts
    7.749

    Standaard Re: Lekkere recepten

    zeer geinteresseerd!!

    Ik zet de mijne er zaterdag of volgende week op...vandaag gaat me niet meer lukken,ik wil vroeg mijn bedje in!

    Liefs Ag Xx
    De mooiste dingen in het leven kun je niet zien of aanraken,die moet je in je hart kunnen voelen...

    Het beste medicijn is een hond ... heeft géén enkele bijwerking

  7. #7
    Felice
    Guest

    Standaard Re: Lekkere recepten

    Hoi Agnes, Je schreef dat je het afgelopen weekend mijn vispasta zou proberen, maar ben je daar niet meer toe gekomen?? Het is morgen al weer weekend, ik kan het je nogmaals aanraden, zoooooo lekker!
    (je kunt trouwens ook garnalen gebruiken en ook een zachte roomkaas zonder kruiden, dus variatie genoeg!


    Fijn Jenny, laat maar horen, graag! Vooral ook die Surinaamse gerechten!

  8. #8
    Forum Admin
    Premium ++ Account
    Agnes574's Avatar
    Lid sinds
    13-02-2007
    Locatie
    Gent
    Posts
    7.749

    Standaard Re: Lekkere recepten

    Lieve Felice,
    Ik schreef dat de 9de,dus zou het dit weekend proberen...maar zal volgende week worden...krijg enkel droog brood binnen momenteel
    Maar laat het je meteen weten en MERCI voor de variatietips!

    Dikke knuf Ag Xx
    De mooiste dingen in het leven kun je niet zien of aanraken,die moet je in je hart kunnen voelen...

    Het beste medicijn is een hond ... heeft géén enkele bijwerking

  9. #9
    Forum Admin
    Premium ++ Account
    Agnes574's Avatar
    Lid sinds
    13-02-2007
    Locatie
    Gent
    Posts
    7.749

    Standaard Re: Lekkere recepten

    Scampi in de wok voor 4 hongerige eters! (ongeveer 12,5 euro)

    Nodig:
    -wokpan(groot genoeg...hihi!)
    -wokolie
    -wokmixgroenten > chinese(vers of diepvries) 1kg
    -wokmie (kant-en-klaar van Soubry bijv=lekker makkelijk!) 250 gram
    -garnaalstaarten(zelf pellen is goedkoper!! Peltip:bevroren scampi laten weken in heet water!) 1 kg
    -indische kruiden,kerry,paprika,look....naar eigen believen!

    Scampi pellen en marineren in wat (olijf)olie met indische kruiden,kerry,paprika,look....wat je wilt!

    Daarna scampi snel wokken,wokgroenten toevoegen en wokmie...kruiden naar smaak en smullen maar!

    Het pellen duurt het langst...wokken is snel en makkelijk en meestal veel minder vet en lichter! I love wokken
    De mooiste dingen in het leven kun je niet zien of aanraken,die moet je in je hart kunnen voelen...

    Het beste medicijn is een hond ... heeft géén enkele bijwerking

  10. #10
    Felice
    Guest

    Standaard Re: Lekkere recepten

    Och ja, Agnes, dat is waar, de tijd gaat zo hard, dat ik dacht dat het al een week verder was, moet je je voorstellen!! Het lijkt wel of ik 2 dagen in 1 dag leef!

    Je scampi gerecht ga ik ook eens uitproberen. Welke indische kruiden bedoel je?
    Ik houd ook van wokken trouwens. (roerbakken is feitelijk hetzelfde, doe je ook met het visgerechht bij de vispasta)
    Doe ik heel veel! Lekker! Wist je dat spruitjes ook veel lekkerder zijn als je ze even roerbakt in wat olie? (1x doorsnijden) Als je ze kookt zijn ze vaak te gaar, en zo blijven ze lekker hard en wat knapperig.

  11. #11
    Premium Account jenny L's Avatar
    Lid sinds
    06-12-2007
    Locatie
    Gorinchem
    Posts
    27

    Standaard Re: Lekkere recepten

    Hete kip.
    nodig:kipfilet.uien,knoflook,massala,en cayennepeper.
    snij de kipfilet in stukjes en gooi er surinaamse kerrie poeder over heen.
    (massala).roe het goed door elkaar en laat alles goed intrekken.
    snij de uie aan snippers en stamp de knoflook met een peper fijn.
    doe wat boter of olie in een pan fruit daar de uien goudbruin in en doe de knoflook met peper erbij. roer alles een beetje om doe daarna de kipfilet er bij een roer het steeds een beetje om tot de kipfilet gaar is doe er daarna wat water bij en laat alles een kwartiertje sudderen. kook in die tijd de rijst gaar.
    eet het met rijst of brood.

  12. #12
    Premium Account jenny L's Avatar
    Lid sinds
    06-12-2007
    Locatie
    Gorinchem
    Posts
    27

    Standaard Re: Lekkere recepten

    gebakken kippe lever.uien snijden en goud bruin bakken daar bij een gestampte peper en knoflook alles goed door elkaar doen dan nog wat tauge er bij doen alles even goed door elkaar roeren en dan de kippe lever erbij. eet het bij nassie of met brood.

  13. #13
    Premium Account jenny L's Avatar
    Lid sinds
    06-12-2007
    Locatie
    Gorinchem
    Posts
    27

    Standaard Re: Lekkere recepten

    nassie op zijn hindoe.
    kook kipfile gaar laat het afkoelen en daarna ga je de kipfile uitpluizen.
    kook rijst gaar doe daarna de uitgepluisde kipfile er doorheen.
    roer alles goed door elkaar en gooi er wat ketjap door heen.
    je kan er die kippelever los er bij doen.
    ook kan je een komkommer aan schijfjes snijden en in een pot met azijn zetten een rooie ui in schijfjes snijden en erbij doen en een hele peper in ringen snijden en erbij doen.
    die komkommer in het zuur moet je een avond van te voren maken dan kan alles er goed intrekken. je moet in een pot vullen met half water en half azijn (liefst witte).

  14. #14
    Premium Account jenny L's Avatar
    Lid sinds
    06-12-2007
    Locatie
    Gorinchem
    Posts
    27

    Standaard Re: Lekkere recepten

    gebakken visballetjes.
    neem een pak kabeljouw file uit de vriezer.
    laat het ontdooien en kneed alles fijn.doe er wat gestampte knoflook bij en een beetje peper.roer alles goed door elkaar. maak wat olie warm in een pan.
    maak van die vis balletjes en ga ze bakken in de olie. lekker om met chillisaus te eten.

  15. #15
    Premium Account jenny L's Avatar
    Lid sinds
    06-12-2007
    Locatie
    Gorinchem
    Posts
    27

    Standaard Re: Lekkere recepten

    knackworstjes.
    bak in een pan een beetje olie doe er een gesnipperde ui bij laat het een beetje bakken.
    stamp een beetje knoflook met een beetje peper fijn.
    doe dat bij de uien. laat een blikje knackworstjes uitlekken en doe die er heel bij.roer alles door elkaar tot de worstjes warm zijn. serveer het ook met chillisaus.

  16. #16
    Premium Account jenny L's Avatar
    Lid sinds
    06-12-2007
    Locatie
    Gorinchem
    Posts
    27

    Standaard Re: Lekkere recepten

    nou zo kan ik wel aan de gang blijven. maar ik ga nu werken eet smakellijk allemaal de rest volg nog.
    groetjes xxxjenny

  17. #17
    Premium Account jenny L's Avatar
    Lid sinds
    06-12-2007
    Locatie
    Gorinchem
    Posts
    27

    Standaard Re: Lekkere recepten

    spruiten uit de oven.
    nodig:spruitjes,shoarmavlees,rosti,cremefrase.
    kook de spruitjes bijna gaar.bak het shoarma vlees gaar.
    doe de spruitjes in een oven schaal en roer het vlees er doorheen met de creme frase. bestrooi het met de rosti.en doe hier en daar een klontje boter.
    zet alles in een voorverwarmde oven op 200graden.
    als de rosti een mooie bruine kleur heeft is het goed.
    eet het met aardappelpuree.

  18. #18
    Premium Account jenny L's Avatar
    Lid sinds
    06-12-2007
    Locatie
    Gorinchem
    Posts
    27

    Standaard Re: Lekkere recepten

    witte bonen met uitgebakje magere rook spekjes.
    bak de spekjes uit niet te hard.
    laat de witte bonen uitlekken. haal de spekjes uit de pan en roer er de bonen doorheen. doe er een kleinbeetje jus van de spekjes doorheen.
    eet het met aardappelpuree

  19. #19
    Felice
    Guest

    Standaard Re: Lekkere recepten

    Bedankt Jenny!
    Weet jij of iemand misschien ook een recept voor het maken van satéstokjes in de oven?
    Wel/niet gemarineerd, welke marinade, hoe lang in de oven/grill, welke stand?
    En een lekker recept voor goulash en goulashsoep.
    Alvast bedankt!

  20. #20
    Forum Admin
    Premium ++ Account
    Agnes574's Avatar
    Lid sinds
    13-02-2007
    Locatie
    Gent
    Posts
    7.749

    Standaard Re: Lekkere recepten

    Spaghettisaus 4-6 personen

    -500 gr gehakt
    -1 liter tomatensaus(zelfgemaakt of kant-en-klaar; ik gebruik een pot bolognaisesaus(3/4 pers) en een pot spaghettisaus zeer pikant(2/3 pers)
    -groenten naar believen:ik neem 500gram champignons,500gram sperzieboontjes en 500gram doperwtjes/worteltjes
    -teentjes knoflook naar wens.

    Gehakt rul bakken,de rest toevoegen en klaar....Smakelijk voor een grote groep of eten en vele potjes voor in de vriezer!
    De mooiste dingen in het leven kun je niet zien of aanraken,die moet je in je hart kunnen voelen...

    Het beste medicijn is een hond ... heeft géén enkele bijwerking

  21. #21

    Exclamation Re: Lekkere recepten

    Dit recept kreeg ik een tijd geleden van een kennisje. Het is echt verrukelijk!!!
    Het is voor ongeveer vier personen.

    Tagliatelle met rosbiefreepjes.

    500 gr rosbief
    peper en zout
    2 sjalotjes
    2 stengels bleekselderij
    50 gr boter
    10 gr bloem
    2 theelepels paprikapoeder
    4 dl gezeefde tomaten
    400 gr tagliatelle
    1 bekertje crème fraiche
    2 eetlepels verse peterselie
    1 eetlepel verse bieslook
    75 gram belegen goudse kaas

    Snijd de rosbief in reepjes van ongeveer 1 cm, en bestrooi die met peper. Pel en snipper de sjalotjes. Maak de bleekselderij schoon en snijd de stengels in smalle boogjes. Verhit de boter in een braadpan en bak de reepjes rosbief, in gedeelten, snel rondom bruin. Neem het vlees met een schuimspaan uit de pan en houd het apart.
    Fruit in het achtergebleven boter de sjalot en de bleekselderij ongeveer 6 minuten en roer er vervolgens de bloem en het paprikapoeder door. Schenk al roerend (scheutje voor scheutje) de gezeefde tomaten bij. Breng de saus al roerend aan de kook en laat het ongeveer 15 minuten zachtjes koken. Kook intussen de tagliatelle in ruim kokend water met zout gaar. Roer de fijngehakte kruiden en de crème fraiche door de saus en breng op smaak met zout en peper. Roer de reepjes rosbief met het uitgelopen sap erdoor en laat het vlees op laag vuur warm worden. Laat de tagliatelle in een vergiet goed uitlekken en voeg het aan de saus toe.
    Serveer de geraspte kaas er apart bij.

    Groetjes
    Déylanna
    The best move is to follow your heart

  22. #22
    Forum Admin
    Premium ++ Account
    Agnes574's Avatar
    Lid sinds
    13-02-2007
    Locatie
    Gent
    Posts
    7.749

    Standaard Re: Lekkere recepten

    Mmmmmm....dat lijkt me ook heel lekker...ik ga het erbij zetten in mijn receptenschriftje en ga toch echt eens tijd moeten maken om die vispasta van Felice en dit van jou te maken...lekker smullen!!!
    Thanks Déylanna!!
    Als je er nog meer hebt???


    Die van Leontien volgen nog iedereen...ze heeft het momenteel nog een beetje te druk met de veranderingen op deze site en andere!

    Liefs Ag Xx
    De mooiste dingen in het leven kun je niet zien of aanraken,die moet je in je hart kunnen voelen...

    Het beste medicijn is een hond ... heeft géén enkele bijwerking

  23. #23

    Standaard Re: Lekkere recepten

    Spaghetti met courgettes, (snel en makkelijk klaar te maken)
    Voor 2 personen.

    2 courgettes (gewassen)
    3 tenen knoflook (geperst)
    150 gr spaghetti
    flinke eetlepel kappertjes
    40 gr parmezaanse kaas
    2 eetlepels olijfolie
    verse peterselie (fijn gehakt)
    peper en zout


    Maal de courgettes in de keukenmachine of met de staafmixer.
    kook de spaghetti gaar. Bak de knoflook in de olijfolie en voeg de gemalen courgettes toe. Laat het een kwartiertje smoren onder een gesloten deksel.
    Voeg de spaghetti, kappertjes, kaas, peterselie, zout en peper toe en roer het door elkaar.

    Klaar en eten maar!!
    The best move is to follow your heart

  24. #24

    Standaard Re: Lekkere recepten

    Dit vind ik persoonlijk een lekker toetje voor na een lichte maaltijd.

    Gebakken sinaasappel.

    Sinaasappels.
    Bruine basterdsuiker
    Yoghurt (bij voorkeur volle)
    boter


    Schil de sinaasappels dik af zodat het vruchtvlees niet meer bedekt is.
    Snijd ze in dikke plakken (ongeveer 4 plakken per sinaasappel) en verwijder eventuele pitten. Wentel de plakken in de basterdsuiker. Smelt boter in de koekenpan en bak de sinaasappels zachtjes aan beide kanten.
    Leg de plakken op een bord en schep er yoghurt over.
    The best move is to follow your heart

  25. #25

    Standaard Re: Lekkere recepten

    macaroni salade voor twee personen.

    Volkoren macaroni
    1/2 bosje worteltjes (in plakjes snijden)
    1/2 komkommer (in blokjes snijden)
    2 ons achterham (klein snijden)
    Slasaus

    Maak de macaroni klaar zoals op de verpakking staat en laat het afkoelen.
    Doe de macaroni in een slabak en voeg hierbij de worteltjes, komkommer en de ham toe.
    Doe voldoende slasaus door het macaronimengsel en meng het geheel goed door elkaar.
    The best move is to follow your heart

  26. #26

    Standaard Re: Lekkere recepten

    Hey Felice,

    Je vroeg of iemand een recept had voor goulash. Nou, bij deze heb ik hier een recept voor goulash neergezet. Ik heb ooit (in een grijs verleden, grapje)
    een klein beetje hiervan gegeten bij een Hongaarse vrouw waar ik toen bij werkte in de zorg. Ze heeft me toen dit recept gegeven en ik beloofde haar om het een keer te maken. Nou moet ik zeggen dat ik absoluut niet van goulash hou, dus ik kan niet zeggen dat ik het echt lekker vond, en ik zal het zeker ook noooooooiiiiit maken. Ondanks dat ik het haar beloofde. (ik hoop dat ze dit nooit leest!) Als ik iets vies vindt dan is het wel goulash.
    Maar goed, hieronder het recept. Kijk maar of je het wat vind......

    1 kilo rundvlees
    1 liter rundvleesboullion
    2 paprika's
    2 uien
    2 teentjes knoflook
    1 chillipeper of chillipoeder
    2 potjes tomatenpuree a 70 gram
    1 koffielepel boter
    zout en peper
    paprikapoeder

    Bak het rundvlees aan in de boter, gedurende 5 a 6 minuten. Doe daarna het rundvlees in een kom. Spoel de bakpan uit met water en smelt opnieuw een klontje boter. Snijd de uien in schijfjes, de paprika's en de chillipeper in reepjes en hak de knoflook fijn. Voeg de groenten bij de gesmolten boter en laat een zeven tal minuten zachtjes bakken. Voeg de tomatenpuree, het gebakken rundvlees en de vleesboullion bij de groenten en roer alles goed door elkaar. Laat alles vervolgens ruim anderhalf uur zachtjes pruttelen.
    Bind daarna de goulash met enkele koffielepels maizena en water.
    The best move is to follow your heart

  27. #27
    Forum Admin
    Premium ++ Account
    Agnes574's Avatar
    Lid sinds
    13-02-2007
    Locatie
    Gent
    Posts
    7.749

    Standaard Re: Lekkere recepten

    ONVERGETELIJKE PASTA'S!
    Pastaschotels hebben altijd succes. Ze zorgen altijd voor lekkerbekgezichten, bij groot én klein. Pasta's zijn met alles te combineren, een handige manier dus om uw kinderen groenten te laten eten als ze daar normaal hun neus voor ophalen.


    PASTA BEREID ZOALS RISOTTO

    Voor 4 personen
    Ingrediënten
    2 sjalotten
    1 l gevogeltebouillon
    2 eetlepels olijfolie
    160 gram kleine pasta (schelpjes of andere)
    zout
    peper van de molen

    Bereiding
    Pel de sjalotten en snipper ze fijn.
    Verwarm de bouillon.
    Verhit de olie in een braadpan of kookpot. Stoof de sjalotten ongeveer 5 minuten tot ze mooi glazig zijn.
    Doe de pasta erbij. Meng goed.
    Giet er een goede pollepel bouillon bij. Wacht tot al het vocht is opgenomen.
    Giet de rest van de bouillon beetje bij beetje bij de pasta en wacht steeds tot al het vocht is opgenomen. Kook de pasta zo gaar in ongeveer 15 tot 20 minuten.
    Proef en breng eventueel op smaak met wat zout. Roer goed.
    Strooi er wat versgemalen peper over.
    U kunt de pasta zo opdienen of er net voor het eind van de baktijd paddenstoelen bijdoen, schelpdieren, blokjes ham of koude kip, enz.



    FARFALLE MET KRAB EN SINAASAPPEL

    Voor 4 personen
    Ingrediënten
    2 Noordzeekrabben (levend)
    2 eetlepels azijn
    1 kruidentuiltje
    2 sinaasappelen
    1 venkelknol
    6 blaadjes basilicum
    2 koffielepels roze peperkorrels
    160 gram farfalle (vlindertjes)
    1 koffielepel olijfolie
    1 dl witte wijn
    2 eetlepels room (eventueel light)
    1 koffielepel paprika
    grof zout
    zout
    peper

    Bereiding
    Breng 3 liter water met 2 eetlepels grof zout, de azijn en het kruidentuiltje aan de kook. Doe er de krabben in zodra het water kookt. Wacht tot het water opnieuw kookt en tel er dan nog 25 minuten bij. Haal de krabben uit de pot.
    Laat ze afkoelen en haal ze uit de schaal.
    Schil één sinaasappel met een dunschiller en leg de schil opzij. Verwijder al het wit, verdeel de sinaasappelen in partjes en haal ze eveneens uit de vliesjes. Werk boven een kom om geen sap verloren te laten gaan. Pers de andere sinaasappel uit en vang al het sap op. Maak de venkel schoon en snij hem in kleine blokjes.
    Pluk de basilicumblaadjes van de steeltjes. Plet de roze bessen fijn met de platte kant van een groot mes.
    Kook de farfalle al dente in licht gezouten kokend water.
    Verhit intussen de olie op een matig vuur in een kookpot. Doe de venkelblokjes erin en bak ze 5 minuten.
    Voeg het vlees van de krab en de sinaasappelschillen toe. Bak nog eens 5 minuten.
    Verhoog het vuur lichtjes en deglaceer het braadvocht met de witte wijn en het sinaasappelsap. Laat 1 tot 2 minuten inkoken en doe er dan de room bij. Schud even op en doe er de sinaasappelpartjes bij, samen met het basilicum en de peperkorrels.
    Giet de pasta af. Doe hem in de pot bij de groenten. Meng goed
    Giet de inhoud op een warme schotel. Bestrooi met de paprika. Dien meteen op.



    SPAGHETTI MET KIPPENVLEUGELTJES

    Voor 2 personen
    Ingrediënten
    80 gram spaghetti
    2 mespunten piment d’Espelette (Baskische chilipeper)
    2 mespunten grof gemalen peper
    2 mespunten vierkruidenpoeder
    6 kippenvleugels
    1 sjalot
    10 gram spek
    1 glas witte wijn
    1 koffielepel kalfsfond (in poedervorm)
    zout
    peper

    Bereiding
    Doe de spaghetti in lichtgezouten kokend water. Kook gaar volgens de aanwijzingen op de verpakking, maar hou de pasta wel al dente.
    Meng intussen in een diep bord het piment met de grof gemalen peper en het vierkruidenpoeder. Rol de kippenvleugeltjes door dit mengsel. Zorg dat alle kanten goed bedekt zijn.
    Pel het sjalotje en snipper het fijn. Bak het spek in een pan met antiaanbaklaag op een zacht vuurtje. Doe er de sjalot bij en roer gedurende 1 minuut. Voeg de kippenvleugeltjes toe en laat ze licht goudbruin worden.
    Giet de wijn erbij.
    Bestrooi met de fond en meng goed.
    Plaats het deksel op de pan en laat 15 minuten stoven. Roer af en toe. Proef en breng aan het eind van de baktijd eventueel op smaak met zout en peper.
    Giet de spaghetti af. Doe hem in de pan bij de rest. Meng voorzichtig.
    Doe alles in een schotel en dien op.



    05/02/2008
    Paule Neyrat, voedingsdeskundige
    (bron: e-gezondheid.be)
    De mooiste dingen in het leven kun je niet zien of aanraken,die moet je in je hart kunnen voelen...

    Het beste medicijn is een hond ... heeft géén enkele bijwerking

  28. #28
    Forum Admin
    Premium ++ Account
    Agnes574's Avatar
    Lid sinds
    13-02-2007
    Locatie
    Gent
    Posts
    7.749

    Standaard Re: Lekkere recepten

    Evenwichtige menu's en lichte recepten
    De onderstaande recepten bevatten weinig vet en zijn dus licht.


    MENU 1


    Tomatensalade met bieslook
    Plakjes eend met courgette
    Crème brûlée met jasmijnthee
    Fruit
    Volkorenbrood




    *Tomatensalade met bieslook

    Voor 4 personen
    6 tomaten
    1 bot bieslook
    fleur de sel
    Versgemalen peper

    Snij de tomaten in vieren.
    Snipper het bieslook fijn.
    Meng de tomaten en het bieslook in een slakom. Breng ze op smaak met wat fleur de sel en peper van de molen. Olie hoeft niet.




    *Plakjes eend met courgette

    Voor 4 personen
    2 tot 3 eendenfilets
    4 courgettes
    1 koffielepel olijfolie
    2 eetlepels pijnboompitten
    3 eetlepels witte wijn
    1 eetlepel room
    enkele takjes koriander
    zout
    peper

    Verwijder het vet van de eendenfilets en snij ze in plakjes. Strooi er wat zout over. Was de courgettes en snij ze in de lengterichting in vieren. Verwijder alle zaadjes. Snij de courgettes dan in staafjes van ongeveer 1 cm lang.
    Stoom deze courgettestaafjes gaar of kook ze 10 tot 15 minuten in licht gezouten kokend water. Hou ze knapperig. Laat ze vervolgens zorgvuldig uitlekken op een vel keukenpapier, zodat er later op de schotel geen water overblijft.
    Verhit tijdens het garen van de courgettes de olie in een braadpan. Leg er de plakjes eend in en bak ze aan weerskanten 2 minuten. Haal ze uit de pan en leg ze op een voorverwarmde schotel.
    Doe de pijnboompitten in de pan en laat ze al roerend goudbruin worden. Zet het vuur wat hoger en voeg de witte wijn toe. Schraap het braadvocht los met een houten lepel en deglaceer het. Doe de room erbij en roer goed.
    Leg de courgettes op de schotel naast de eendenplakjes. Overgiet met de pijnboompittensaus. Geef een stevige draai aan de pepermolen. Versier met de takjes koriander.




    *Crème brûlée met jasmijnthee

    Voor 4 personen
    1,5 dl halfvolle melk
    2 dl room van 8% vetgehalte
    1 eetlepel Chinese jasmijnthee
    4 eidooiers
    30 gram fijne suiker

    Verwarm de oven voor op 150 °C (Gasstand 5). Giet de melk en de room in een kookpot. Doe de jasmijnthee in een doekje of in een thee-ei. Leg het in de kookpot met de melk en verwarm zachtjes. Haal van het vuur zodra het mengsel begint te koken en laat nog 5 minuten trekken.
    Klop in een grote kop de eierdooiers schuimig op samen met 20 gram suiker. Giet daarna de thee heel voorzichtig en scheutje per scheutje bij de eieren. Blijf de hele tijd door kloppen.
    Giet de crème over in een grote vorm of schotel met antiaanbaklaag (of in 4 individuele vormpjes met antiaanbaklaag). Zet de vorm of vormpjes in een grote kom met water (au bain-marie) en zet die in de oven. Laat ongeveer een uur garen (of 45 minuten voor de individuele vormpjes).
    Haal de vormpjes uit de oven. Laat ze afkoelen en zet ze dan minstens 1 uur in de koelkast.
    Strooi net voor het opdienen de rest van de suiker (10 gram) over de crème. Zet de vormpjes onder de gril om de suiker te laten karameliseren.


    ------------------------------------------------------------------------------------


    MENU 2

    Bouillon van spinazie met ham
    Gegrilde kippenvleugeltjes met paprika
    Groentekrans van erwtjes en wortelen
    Kwark
    Fruit
    Volkorenbrood




    *Bouillon van spinazie en ham

    Voor 4 personen
    4 wortelen
    4 preiwitten
    300 gram diepgevroren spinazie
    2 blokjes rundbouillon
    1 kruidentuiltje
    1 eetlepel maïszetmeel
    100 gram rauwe ham
    zout
    peper

    Schraap de wortelen en maak de prei schoon. Snij alles in staafjes. Ontdooi de spinazie in de microgolfoven
    Verwarm in een grote kookpot 1,2 liter water en doe er de bouillonblokjes in. Doe er geen zout bij. Voeg de wortelen en de prei toe, samen met het kruidentuiltje. Laat 30 minuten pruttelen.
    Verwijder het vet van de ham en snij de ham in dunne reepjes.
    Haal het kruidentuiltje uit de pot. Los het maïszetmeel op in een beetje warme bouillon en giet dat in de pot. Roer goed en laat gedurende 2 tot 3 minuten dikken.
    Doe de spinazie en de ham erbij. Laat heel even doorkoken. Proef en breng eventueel verder op smaak met zout en peper. Dien heet op.




    *Gegrilde kippenvleugeltjes met paprika

    Voor 4 personen
    16 kippenvleugeltjes
    1 eetlepel olijfolie
    paprikapoeder

    Wrijf de kippenvleugeltjes in met olie en bestrooi ze overvloedig met paprikapoeder. Leg ze in een schotel en bedek die met een vel aluminiumfolie. Laat ongeveer 30 minuten marineren op een koele plaats.
    Gril de vleugeltjes 12 tot 15 minuten en draai ze regelmatig om.




    *Groentekrans van erwtjes en wortelen

    Voor 4 personen
    1 bot wortelen
    1 krop sla
    250 gram diepgevroren erwtjes
    1/4 bot peterselie
    10 gram boter
    zout
    versgemalen peper

    Schraap de wortelen en was ze. Snij ze in ronde schijfjes. Was de sla en maak de bladeren los.
    Kook eerst de wortelen in lichtgezouten water. Doe er na 5 minuten de erwtjes bij. Doe er pas op het laatste moment de sla bij.
    Was de peterselie en dep ze droog. Haal de blaadjes van de stelen en hak ze fijn. Werk er de boter onder met een vork.
    Meng dit mengsel net voor het opdienen onder de groenten. Strooi er overvloedig peper over.


    11/12/2007
    Paule Neyrat, voedingsdeskundige
    (bron: e-gezondheid.be)
    De mooiste dingen in het leven kun je niet zien of aanraken,die moet je in je hart kunnen voelen...

    Het beste medicijn is een hond ... heeft géén enkele bijwerking

  29. #29
    Forum Admin
    Premium ++ Account
    Agnes574's Avatar
    Lid sinds
    13-02-2007
    Locatie
    Gent
    Posts
    7.749

    Standaard Re: Lekkere recepten

    Evenwichtige menu's en lichte recepten
    De onderstaande recepten bevatten weinig vet en zijn dus licht.


    Menu 1


    Pompelmoes gevuld met avocado en garnalen
    Forel met worteltjes en venkel
    Yoghurt
    Compote van pruimen met steranijs
    Volkorenbrood





    Pompelmoes gevuld met avocado en garnalen


    Ingrediënten voor 4 personen
    2 pompelmoezen
    ½ citroen
    1 avocado
    12 roze garnalen
    fleur de sel
    versgemalen peper

    Snij de pompelmoezen doormidden. Haal er met een lepeltje het vruchtvlees uit. Leg het vruchtvlees
    systematisch in een slakom. Leg de lege helften in de koelkast.
    Pers de citroen uit boven een diep bord. Schil de avocado. Snij één helft in dunne schijfjes en de andere
    in blokjes. Leg de sneetjes in het citroensap om verkleuren te voorkomen. Doe de blokjes bij de
    pompelmoes in de slakom.
    Pel de garnalen.
    Vul de lege pompelmoeshelften op met het mengsel van het vruchtvlees en de avocado. Prik er bovenop
    de sneetjes in. Doe er de garnalen bij.
    Bestrooi elke pompelmoes net voor het opdienen met wat fleur de sel. En breng op smaak met
    versgemalen peper.




    Forel met worteltjes en venkel


    Ingrediënten voor 4 personen
    2 knollen venkel met het groen
    1 bosje jonge worteltjes
    4 forellen
    1 takje gedroogde venkel
    1/2 glas witte wijn
    2 eetlepels olijfolie
    fleur de sel
    versgemalen peper

    Was de venkelknollen en maak ze schoon. Schraap de wortelen. Haal de venkel uiteen. Snij de wortelen
    in grote stukjes.
    Verwarm de oven voor op 180 °C.
    Steek het venkelgroen in de buik van de forel.
    Vul een kookpot met lichtgezouten water, doe er het takje droge venkel in en breng aan de kook. Doe
    er de venkelschalen en de wortelen in.
    Leg de forellen in een ovenschotel. Giet de witte wijn erover. Bak ze 10 tot 15 minuten (al naargelang
    hun dikte) in de oven en besprenkel ze geregeld.
    Haal de wortelen en de venkel uit het water en leg ze in een diep bord. Giet er een scheut olijfolie over.
    Bestrooi met wat fleur de sel. Werk af met een draai van de pepermolen.




    Compote van pruimen met steranijs


    Ingrediënten voor 4 personen
    800 gram pruimen
    1 steranijs
    20 gram suiker (eventueel)

    Was de pruimen en ontpit ze. Doe ze samen met de steranijs in een kookpot. Doe er een lepel water bij.
    Kook op een zacht vuurtje tot de pruimen zacht zijn. Roer af en toe.
    Doe de suiker er op het laatste moment bij (als de pruimen goed rijp zijn, hoeft er geen suiker bij).


    -------------------------------------------------------------------------------

    Menu 2

    Bouillon met bloemen
    Dorade met pompelmoes
    Fijne groentjes op natuurlijke wijze
    Kaas
    Fruit
    Volkorenbrood





    Bouillon met bloemen


    Ingrediënten voor 4 personen
    4 kleine wortelen
    1 stuk gember van 5 cm
    1 liter runderbouillon
    6 peperkorrels
    1 bakje eetbare bloemen
    zout

    Schraap de wortelen en snij ze heel fijn of rasp ze.
    Schil de gember en rasp hem.
    Breng de bouillon aan de kook en doe er de peperkorrels in. Laat 10 tot 15 minuten inkoken.
    Doe er de wortelen en de gember in. Laat ze 5 tot 7 minuten koken. Proef de wortelen: ze moeten nog
    knapperig zijn. Breng de bouillon eventueel verder op smaak: hij moet goed krachtig zijn.
    Giet de bouillon met de groenten in de borden. Doe er de bloemen bij. Dien heet op.




    Dorade met pompelmoes


    Ingrediënten voor 4 personen
    1 filet dorade
    1 pompelmoes
    1/2 glas witte wijn

    Verwarm de oven voor op 180 °C.
    Spoel de dorade af, dep ze droog en leg ze in een schotel.
    Schil de pompelmoes en haal ook alle witte vliesjes eraf. Verdeel in partjes en vang het sap op.
    Doe de wijn en het pompelmoessap in de schotel bij de dorade.
    Zet 20 tot 25 minuten in de oven.
    Doe de pompelmoespartjes er halverwege de kooktijd bij. Besprenkel geregeld.




    Fijne groentjes op natuurlijke wijze


    Ingrediënten voor 4 personen
    4 raapjes met groen
    1 bosje jonge wortelen
    200 gram prinsessenbonen
    1 bosje bieslook

    Schil en was de wortelen en de raapjes. Laat er 3 cm van het groen aan. Top en was de boontjes.
    Kook de groentjes beetgaar in lichtgezouten kokend water.
    Giet ze af en schik ze op een schotel.
    Versnipper het bieslook en strooi het over de schotel.



    16/10/2007
    Paule Neyrat, voedingsdeskundige
    (bron: e-gezondheid.be)
    De mooiste dingen in het leven kun je niet zien of aanraken,die moet je in je hart kunnen voelen...

    Het beste medicijn is een hond ... heeft géén enkele bijwerking

  30. #30
    Forum Admin
    Premium ++ Account
    Agnes574's Avatar
    Lid sinds
    13-02-2007
    Locatie
    Gent
    Posts
    7.749

    Standaard Re: Lekkere recepten

    KIP MET DIVERSE SAUSJES!

    Wie lust nu geen kip! Het is bovendien heel mager vlees en het is niet duur!
    Er zijn zoveel manieren om kip klaar te maken dat we het eigenlijk elke dag op het menu zouden kunnen zetten. Kipgerechten zijn gemakkelijk in te vriezen en op te warmen. Het is dus praktisch voor kinderen die eens alleen thuis zitten. Niet aarzelen dus!



    Kippenreepjes met rijst en sinaasappel


    Voor 4 personen
    Ingrediënten
    400 gram kippenfilet (2 stuks)
    ½ klein rood pepertje
    120 gram basmatirijst
    2 sinaasappelen (onbehandeld)
    10 gram amandelschilfers
    enkele takjes bieslook
    zout
    peper

    Bereiding
    Verwarm de oven voor op 250°C (gasstand 8/9).
    Bestrooi de kippenfilets met zout en peper.
    Haal de zaadjes uit het pepertje en snipper het pepertje fijn. Verdeel deze snippers over de kippenfilet.
    Wikkel elke filet in een vel aluminiumpapier, sluit de papillotten goed en leg ze in de oven.
    Verlaag de temperatuur naar 210°C (gasstand 7) en laat ze 15 minuten bakken.
    Giet de rijst in licht gezouten kokend water. Kook ze gaar: volg de aanwijzingen op de verpakking. Laat
    de rijst uitlekken.
    Was de sinaasappelen. Pers een van beiden uit en giet het sap bij de rijst. Rasp een deel van de schil en
    doe dat er ook bij.
    Meng goed en hou de rijst warm.
    Pel de andere sinaasappel, verwijder alle witte vliesjes en verdeel de sinaasappel in partjes. Leg ze op
    de rijst zodat ze wat opwarmen.
    Verhit een braadpan zonder vet, doe er de amandelschilfers in en rooster ze 1 minuut tot ze beginnen
    te kleuren.
    Doe de papillotten open. Giet het vrijgekomen braadvocht bij de rijst.
    Snij het vlees in dunne reepjes. Versnipper de takjes bieslook.
    Schik de rijst op een warme schotel. Leg er de reepjes kip bij.
    Leg de amandelschilfers boven op de rijst. Bestrooi met het bieslook. Dien heet op.





    Kippenbout met asperges en geraspte wortelen

    Voor 2 personen
    Ingrediënten
    1 bussel groene asperges
    3 tot 4 wortelen
    2 kippenbillen
    1 koffielepel gevogeltefond (poeder)
    1 koffielepel olijfolie
    Zout
    peper

    Bereiding
    Verwarm de oven voor op 220 °C (gasstand 8). Was de asperges en snij de onderkant eraf. Schraap de
    wortelen en rasp ze, maar niet te fijn.
    Bind de asperges samen en kook ze gaar in licht gezouten water, de kop naar boven. Laat ze uitlekken.
    Stoom de geraspte wortelen gaar in een stoomtoestel of leg ze in het kookvocht van de asperges. Doe
    er een klein beetje zout bij.
    Leg de kippenbillen in een ovenschotel en zet die 5 minuten in de oven. Los de
    gevogeltefond op in 3 eetlepels water.
    Verlaag te temperatuur naar 180 °C. Doe de opgeloste fond in de schotel bij de kip en besprenkel er
    het vlees mee. Laat nog eens 15 tot 20 minuten braden en overgiet geregeld met het vocht. Draai de
    bouten halverwege de gaartijd om.
    Leg de asperges in een schotel. Doe er de kip bij en het braadvocht en schik er de geraspte
    wortelen rond. Dien goed heet op.





    Kippenfilet met ananas en sinaasappel

    Ingrediënten
    4 kippenfilets
    2 sinaasappelen (onbehandeld)
    1 kleine ananas
    1 koffielepel olijfolie
    1 takje citroenmelisse
    2 eetlepels sojasaus
    zout
    peper

    Leg de kippenfilets in een diepe schotel. Rasp er de schil van één sinaasappel boven.
    Pers beide sinaasappelen uit en giet het sap over de kip.
    Bedek de schotel met een vel aluminiumpapier en laat 30 minuten marineren in de koelkast.
    Schil intussen de ananas en snij hem in schijven. Snij elke schijf nog eens doormidden.
    Verhit de olie in een braadpan en braad de halve ananasschijven aan weerskanten aan. Haal ze uit de
    pan en leg ze in een schotel. Hou de schotel warm.
    Haal de kip uit de marinade en doe ze in de hete braadpan. Schroei de filets aan weerskanten
    dicht en giet dan de marinade erbij. Bak de kip op een zacht vuurtje (anders wordt het vlees hard), zo’n
    15 tot 20 minuten (al naargelang de dikte) en draai ze halverwege de baktijd.
    Was de citroenmelisse en versnipper ze.
    Haal de kippenfilets uit de pan als ze gaar zijn en leg ze in de schotel bij de ananas.
    Doe de citroenmelisse en de sojasaus bij het braadvocht. Proef en breng eventueel verder op smaak
    met zout en peper.
    Giet de saus over de kip. Dien goed heet op.





    Gebraden kip met salie en gebakken aardappeltjes

    Voor 4 tot 6 personen
    Ingrediënten
    1 hoevekip
    2 takjes salie
    1/2 glas witte wijn
    800 gram aardappelen
    2 eetlepels olijfolie
    1 takje rozemarijn
    zout
    peper

    Bereiding
    Verwarm de oven voor op 220 °C (gasstand 8).
    Was de salie voorzichtig en stop ze in de kip. Zet de kip 45 tot 50 minuten in de oven, al
    naargelang de grootte.
    Giet na 20 minuten de witte wijn in de braadslee of schotel en bestrooi de kip met wat zout.
    Overgiet de kip geregeld met het braadvocht.
    Doe er eventueel nog 2 of 3 eetlepels water bij.
    Schil de aardappelen, snij ze in grote blokjes en kook ze ongeveer 15 minuten in lichtgezouten kokend
    water. Zorg dat ze nog stevig zijn. Giet ze af.
    Verhit de olie in een braadpan met antiaanbaklaag en bak de aardappelen goudbruin. Draai ze geregeld
    om zodat ze aan alle kanten gelijkmatig bruinen. Strooi er wat zout en peper over.
    Controleer na 10 tot 12 minuten met de punt van een mes of ze gaar zijn. Strooi er de rozemarijn over.
    Laat ze goed uitlekken op een vel keukenpapier.
    Dien de kip op in het braadvocht en schik er de aardappelen rond.



    22/01/2008
    Paule Neyrat, voedingsdeskundige
    (bron: e-gezondheid.be)
    De mooiste dingen in het leven kun je niet zien of aanraken,die moet je in je hart kunnen voelen...

    Het beste medicijn is een hond ... heeft géén enkele bijwerking

  31. #31
    Forum Admin
    Premium ++ Account
    Agnes574's Avatar
    Lid sinds
    13-02-2007
    Locatie
    Gent
    Posts
    7.749

    Standaard Re: Lekkere recepten

    Van deze kipgerechten hierboven ga ik er zelf zéker eens een paar uitproberen!!
    Maar ook de recepten van Felice,Jenny en Déylanna staan nog steeds op mijn lijstje
    De mooiste dingen in het leven kun je niet zien of aanraken,die moet je in je hart kunnen voelen...

    Het beste medicijn is een hond ... heeft géén enkele bijwerking

  32. #32
    Forum Admin
    Premium ++ Account
    Agnes574's Avatar
    Lid sinds
    13-02-2007
    Locatie
    Gent
    Posts
    7.749

    Standaard Re: Lekkere recepten

    Ananas, manusje-van-alles
    De ananas is een echt handige wintervrucht. Ze gaat zowel in desserts als in hartige schotels. Het schillen is misschien wel wat lastig, maar met een groot, scherp mes lukt dat meestal wel zonder al te veel problemen.
    De ananas zit boordevol goede voedingseigenschappen maar dat je ervan zou vermageren is een fabeltje!



    Gebakken ananas


    Voor 4 tot 6 personen
    Ingrediënten
    125 gram fijne suiker
    1/2 glas water
    4 vanillepeultjes
    1 koffielepel gember in poedervorm
    1 ananas

    Bereiding
    Maak een siroop door de suiker, het water en de opengesneden en uitgehaalde vanillepeulen aan de kook te brengen. Laat de siroop zachtjes koken tot ze lichtbruin begint te worden. Verwarm de oven voor op 230 °C.
    Snij de bovenkant van de ananas af en schil de vrucht dan. Leg ze in haar geheel in een ovenschotel.
    Doe de gember bij de siroop en meng goed. Giet de siroop op de ananas en zet de schotel in de oven. Laat ongeveer 45 minuten bakken en overgiet geregeld met het braadvocht.
    Haal de schotel uit de oven. Laat de ananas afkoelen en snij ze in schijven. Overgiet ze met de lauwe of koude siroop.
    U kunt bij de ananas ook vanille-ijs serveren.





    Gekarameliseerde ananas in een korstje met kirsch

    Voor 4 tot 6 personen
    Ingrediënten
    1 rijpe ananas

    Voor het deeg
    2,5 dl halfvolle melk
    1 vanillepeul
    4 eierdooiers
    15 gram suiker
    15 gram bloem
    1 klein glas kirsch
    poedersuiker

    Bereiding
    Schil de ananas in haar geheel. Leg de groene bladeren apart voor de versiering.
    Snij de ananas in ronde schijven van 1 cm dikte. Haal het hart er niet uit. Zet koel weg.
    Maak het beslag klaar: breng de melk met de (in de lengte) gehalveerde vanillepeulen aan de kook. Doe de eierdooiers, de suiker en de bloem in een kom. Klop goed op tot het mengsel begint te schuimen.
    Giet er beetje bij beetje de melk bij en giet dit mengsel dan in de melkkookpan. Breng op een zacht vuurtje aan de kook en laat indikken.
    Haal de pot van het vuur. Giet het beslag in een kom. Laat afkoelen en zet koel weg. Doe de kirsch er pas bij als het goed is afgekoeld en meng goed.
    Overgiet elke schijf ananas met deze crème en leg de schijven systematisch op elkaar tot de ananas weer haar oorspronkelijke vorm heeft.
    Bestrooi met poedersuiker. Karameliseer de ananas met een kleine huishoudbrander. Prik er de bladeren in.
    U kunt van dit dessert ook individuele porties maken. Voorzie per persoon 4 of 5 sneetjes.





    Salade hawaïenne

    Voor 4 personen
    Ingrediënten
    60 gram rijst
    2 kleine ananassen
    1 citroen
    3 eetlepels room
    2 koffielepels mosterd
    1 eetlepel ketchup
    1 eetlepel cognac
    tabasco
    300 gram roze garnalen
    1 snee ham van 80 tot 100 g
    1 banaan
    1 klein blikje maïs
    1 bosje dragon
    zout
    peper

    Bereiding
    Kook de rijst gaar in licht gezouten water. Giet af en laat afkoelen. Zet koel weg.
    Snij de ananassen in de lengterichting doormidden. Snij de top niet af. Haal het vruchtvlees eruit en snij het in schijven en dan in kleine blokjes. Snij het harde middelste deel weg. Vang tijdens het snijden het sap op. Besprenkel de binnenkant van de schillen en de top overvloedig met citroen. Zet koel weg.
    Maak de cocktailsaus klaar: klop in een kom de room, het opgevangen ananassap, de mosterd, de ketchup en de cognac op. Breng op smaak met zout, peper en tabasco. Zet koel weg
    Pel de garnalen.
    Verwijder al het vet van de ham en snij de snee in blokjes.
    Schil de banaan en snij ze in ronde schijven. Besprenkel die ook met citroensap.
    Laat de maïs uitlekken.
    Haal de dragonblaadjes van de takjes. Hak ze fijn, maar laat enkele blaadjes heel voor de versiering.
    Doe alle ingrediënten in een slakom en meng ze voorzichtig. Giet er de cocktailsaus over en meng nog eens.
    Verdeel de bereiding over de ananashelften.
    Versier met de blaadjes dragon. Dien goed koel op.




    Kalfsgebraad met ananas

    Voor 4 personen
    Ingrediënten
    1 kalfsgebraad
    1 ananas
    1 klein glas witte wijn
    2 eetlepels arachideolie
    3 klontjes suiker
    1 likeurglas rum
    zout
    peper

    Bereiding
    Verhit de olie in een braadpot en braad het vlees aan alle kanten op een hoog vuur aan.
    Haal het vlees uit de pot en giet het vet weg. Doe het gebraad er opnieuw in.
    Bestrooi met zout en peper. Giet de witte wijn erbij. Zet het vuur lager en laat nog eens 30 minuten pruttelen. Draai het gebraad af en toe om
    Doe er indien nodig wat water bij in de loop van het braadproces.
    Laat de klontjes suiker smelten in wat water en laat alles karameliseren. Giet er de rum bij zodra het mengsel lichtbruin is. leg het deksel op de pan en laat nog 15 minuten pruttelen.
    Snij 4 schijven ananas af en verwijder de schil.
    Giet het opgevangen sap bij het kalfsgebraad in de pot
    Leg het gare vlees op een warme schotel en hou warm.
    Verwarm de ananasschijven 5 minuten in de saus.
    Leg ze bij het vlees op de schotel.
    Overgiet met de saus.
    Geef er Creoolse rijst bij.



    12/02/2008
    Paule Neyrat, diëtiste
    (bron:e-gezondheid.be)
    De mooiste dingen in het leven kun je niet zien of aanraken,die moet je in je hart kunnen voelen...

    Het beste medicijn is een hond ... heeft géén enkele bijwerking

  33. #33
    Forum Admin
    Premium ++ Account
    Agnes574's Avatar
    Lid sinds
    13-02-2007
    Locatie
    Gent
    Posts
    7.749

    Standaard Re: Lekkere recepten

    Op het menu: MELOEN!!!
    De meloen is een kruipplant van de familie van de Cucurbitaceae, waartoe ook de courgettes en de pompoenen behoren.

    De meloen is waarschijnlijk afkomstig van tropisch Afrika. De meloen was reeds in China bekend vóór de christelijke kalender, sommigen zeggen 1.000 jaar, anderen 4.000 jaar vóór Christus. We weten dat Grieken en Romeinen meloen aten: met peper, azijn of garum.
    In de 15de eeuw bracht Karel VIII de meloen mee uit Italië. Hij had er gegeten in Cantalupo, een pauselijk domein dichtbij Rome. Die pausen ontwikkelden dichtbij Avignon de cultuur die hen toebehoorde. Vandaar de naam “Cantaloup”.
    Later bewees Hendrik IV dat hij niet alleen van kip hield, maar ook van meloenen: hij was er dol op. Men zegt dat ook Alexandre Dumas graag meloen at. Onder Lodewijk XIV kweekte la Quintinie, de landbouwkundige van dienst, meloenen in de koninklijke groentetuin en zoals voor vele andere producten bracht hij tal van verbeteringen aan.


    Er bestaan meerdere soorten meloen

    -De Cantaloup uit Charentes: de courantste en dus meest gegeten soort. Het is een bolvormige meloen met een eerder groene, gladde en licht ingekeepte schil. Het vruchtvlees is oranje en smaakt zoet en lekker.

    -De Canari: ovaal met een gele minder goed afgelijnde schil. Het vruchtvlees is wit. In principe zoet en verfrissend.

    -De Galia heeft een enigszins ruwe schil met bruine tekening die doet denken aan kurk. Het vlees is smaragdgroen. De smaak is totaal verschillend. De Galia is geen courante vrucht.

    Meloenen groeien in het zuiden (oosten en westen) van Frankrijk en in de streek van Poitou-Charentes, maar ook in Guadeloupe en Martinique, Spanje, Israël. De producent is verplicht de herkomst te vermelden.
    Meloenen worden op vier verschillende manieren gekweekt:
    -in serres of beschermd tegen weer en wind: verwarmd en dus vroeger rijp.
    -onder plastic (tunnels): de planten worden beschermd, zodat een regelmatige productie mogelijk is. Deze methode wordt vooral in het zuiden toegepast.
    -onder zeil, d.w.z. onder transparante tentzeilen die eveneens bescherming bieden.
    -in volle grond, geplant onder een plastic zeil dat de aarde verwarmt en de groei van onkruid verhindert.


    Meloen bevat uitzonderlijk veel caroteen: 0,1 tot 2,5 mg per 100 g. Hoe feller de oranje kleur, hoe meer caroteen de meloen bevat. Dankzij zijn anti-oxidatieve eigenschappen heeft meloen een gunstig effect op de huid, de arteriën, kortom alle cellen. Aangezien meloen zeer weinig calorieën (50 per 100 g) en zeer veel water (88%) bevat, wordt deze vrucht vaak voorgeschreven in het kader van een zgn. vermageringsdieet. De vrucht bevat gemiddeld 25 mg vitamine C, hetgeen lang niet slecht is.


    Goed voor iedereen?

    Niet echt, hoewel meloen ongetwijfeld perfect past in het kader van een gezonde voeding.
    Meloen is namelijk moeilijk te verteren. Het hoog vezelgehalte (per 100 g) weegt niet op tegen dit nadeel.
    Bovendien heeft meloen een zeker laxerend effect. Daarom wordt het gebruik ervan formeel afgeraden bij moeders die borstvoeding geven omdat dit bij de baby kolieken kan veroorzaken!


    Hoe kiezen en gebruiken?

    Een goede meloen kiezen is geen sinecure. Zoals veel fruit worden meloenen geoogst vóór ze rijp zijn om ze beter te kunnen bewaren en vervoeren. Welnu, een meloen is pas eetbaar als hij rijp is.
    Bepaalde producenten bepalen het suikergehalte met een pastille die op het fruit wordt gekleefd.
    Een barst rond de steel wijst erop dat de vrucht rijp is.
    Men beweert dat vrouwelijke meloenen beter zouden zijn dan mannelijke. De vrouwelijke zouden te herkennen zijn aan hun groot aureool... Onnodig te zeggen dat dit een (schuine of) seksistische uitspraak is: meloenen hebben natuurlijk geen geslacht! De grootte van het aureool is afhankelijk van het type meloen.
    Men zegt ook dat men de meloen moet wegen: een zware meloen zou beter zijn dan een lichte. Ook dit blijkt een fabeltje te zijn.
    Een rijpe meloen moet in de koelkast worden bewaard, zorgvuldig verpakt in aluminiumfolie om te vermijden dat alles in de koelkast naar meloen gaat ruiken.

    Meloen wordt als volgt opgediend: in twee of in partjes gesneden en zonder pitten. Als men daarvoor een speciale lepel heeft, kan men bolletjes maken, men kan de meloen verwerken in fruit- of groentensla, in brochetten, enz. Fijne schijfjes meloen, waaiervormig geschikt op een bord, zijn een echte delicatesse.

    Men kan meloen ook koken: in blokjes, gesauteerd in boter of in een weinig olie, ofwel "en papillotte" in een (warme) oven samen met ander fruit.
    Meloen met Parmaham of gewone fijngesneden ham. Maar meloen past eigenlijk bij alles: groene slaatjes, avocado, venkel, ganzenlever, kippenwit, enz.



    RECEPT : Meloensoep

    Voor 2 personen
    1 grote meloen

    1 tuiltje koriander of basilicum


    Snijd de meloen in twee en verwijder de pitten met een lepel. Hou enkele partjes apart in een kom.
    Mix het vlees. Voeg de schijfjes meloen toe en laat het mengsel rusten: minstens 2 uur in de koelkast of 15 tot 20 minuten in de diepvriezer.
    Vlak vóór deze koude soep wordt opgediend, kan u er enkele fijngesneden blaadjes kruiden aan toevoegen.

    (bron: e-gezondheid.be)
    De mooiste dingen in het leven kun je niet zien of aanraken,die moet je in je hart kunnen voelen...

    Het beste medicijn is een hond ... heeft géén enkele bijwerking

  34. #34
    Forum Admin
    Premium ++ Account
    Agnes574's Avatar
    Lid sinds
    13-02-2007
    Locatie
    Gent
    Posts
    7.749

    Standaard Re: Lekkere recepten

    Fruitdesserts!! Mjammie!!!
    Vers fruit om de maaltijd af te sluiten hoort absoluut thuis in een evenwichtige voeding. Maar misschien wil u eens wat afwisseling of krijgt u vrienden op bezoek en wil u eens iets leukers maken. Hieronder vindt u enkele recepten met fruit verwerkt in desserts. Ze bevatten stuk voor stuk heel weinig suiker.


    Aardbeien in wijn met kaneel

    Ingrediënten
    Voor 4 personen

    5 dl rode wijn
    2 sinaasappelen
    3 eetlepels fijne suiker
    2 staafjes kaneel
    500 gram aardbeien
    enkele blaadjes munt

    Bereiding
    Giet de rode wijn in een kookpot. Pers de sinaasappelen uit en doe het sap erbij. Verwarm langzaam.
    Laat 10 tot 15 minuten razen tot de wijn een beetje is ingekookt. Doe er de suiker bij. Laat nog eens 5 minuten verder razen zodat de wijn nog iets meer inkookt. Roer goed zodat de suiker volledig smelt.
    Haal de pot van het vuur.
    Breek de kaneelstaafjes in stukjes en doe ze erbij. Laat trekken tot de wijn volledig is afgekoeld.
    Zet de pot in de koelkast
    Was de aardbeien en snij ze in schijfjes. Doe ze in een kom of een bord. Bewaar ze in de koelkast tot net voor het opdienen.
    Filter de wijn net voor het opdienen. Giet ze bij de aardbeien.
    Versier met enkele blaadjes munt.


    Aardbeien met gekonfijte abrikozen

    Ingrediënten
    Voor 4 personen

    300 gram aardbeien
    300 gram abrikozen
    2 sinaasappelen (onbehandeld)
    1 citroen (onbehandeld)
    2 dl witte wijn
    1 steranijs
    1 mespunt kaneelpoeder
    1 vanillepeul
    1 eetlepel honing
    verse munt

    Bereiding
    Was de aardbeien en verwijder de steeltjes. Snij de abrikozen doormidden en verwijder de pitten. Snij ze in schijven. Was de sinaasappelen en de citroen. Rasp de schil van de citroen en van één sinaasappel.
    Pers beide sinaasappelen uit.
    Giet de wijn en het sinaasappelsap in een kookpot. Doe de steranijs erbij samen met het kaneelpoeder.
    Snij de vanillepeul in de lengte doormidden en schraap er met een mesje de zaadjes uit. Doe ze in de kookpot. Doe de honing erbij.
    Verwarm langzaam en roer goed om de vanillezaadjes gelijkmatig te verdelen. Laat 10 tot 15 minuten totdat het vocht een beetje is ingekookt.
    Doe er de sneetjes abrikozen bij en na nog eens 3 minuten de aardbeien. Laat nog eens 2minuten razen.
    Haal het fruit met een schuimspaan uit de pot. Schik ze op een schotel.
    Zet het vuur wat harder en laat het vocht nog 2 tot 3 minuten verder inkoken. Verwijder de steranijs als het mengsel stroopachtig is en giet het over het fruit.
    Laat afkoelen.
    Zet koel weg tot net voor het opdienen. Versier met wat verse munt.


    Rood fruit met meloen en crème anglaise met vanillesmaak

    Ingrediënten
    Voor 4 personen

    2,5 dl halfvolle melk
    1 vanillepeul
    2 eierdooiers
    2 eetlepels suiker
    300 gram aardbeien
    1 meloen
    1 bakje frambozen
    verse munt

    Bereiding
    Giet de melk in een slakom. Open de vanillepeul in de lengte en schraap er met een mesje de zaadjes
    uit. Doe ze bij de melk. Voeg de eierdooiers toe en de suiker.
    Klop het mengsel met een garde of met een mixer op tot een homogeen mengsel.
    Giet het in een kookpot. Verwarm langzaam. Kook de crème anglaise onder voortdurend roeren met een houten lepel totdat de crème aan de lepel blijft kleven.
    Laat afkoelen en zet minstens 2 uur in de koelkast.
    Was de aardbeien en verwijder de steeltjes. Snij ze in grote stukken. Maak de frambozen schoon.
    Snij de meloen doormidden en verwijder de zaadjes. Snij het vruchtvlees in vier mooie kwarten.
    Giet de afgekoelde crème anglaise in borden of in een schotel. Verdeel het fruit erover.
    Versier met enkele blaadjes munt.


    Brochette van fruit, met lichte crème catalane

    Ingrediënten
    Voor 4 personen

    5 dl magere melk
    1 vanillepeul
    4 eierdooiers
    20 gram suiker
    schil van 1 sinaasappel
    1 citroen
    1/2 ananas
    3 witte perziken
    1 kleine meloen
    400 gram aardbeien
    1 bakje frambozen
    15 gram griessuiker
    2 takjes munt

    Bereiding
    Verwarm de melk. Open de vanillepeul in de lengte, schraap er met een mesje de zaadjes uit en doe die bij de melk. Haal de melk van het vuur zodra ze begint te koken. Laat 10 minuten trekken. Verwarm de oven voor op 150 °C.
    Doe de eierdooiers en de suiker in een kom. Meng goed. Giet de melk er voorzichtig en onder voortdurend kloppen bij. Rasp de schil van de sinaasappel en doe die erbij. Giet de bereiding in 6 kommetjes. Zet 30 minuten in de oven.
    Haal de kommetjes uit de oven en laat ze afkoelen. Zet ze 10 minuten in de diepvriezer en laat de crème een beetje opstijven.
    Maak intussen de brochettes met het fruit klaar: pers de citroen uit en giet het sap in een kom. Leg het fruit er systematisch in.
    Schil de ananas en snij het vruchtvlees in kleine blokjes.
    Schil de perziken en snij het vruchtvlees eveneens in kleine blokjes.
    Snij de meloen open en maak met een speciaal lepeltje balletjes uit het vruchtvlees.
    Was de aardbeien en verwijder de steeltjes. Snij ze in tweeën.
    Maak 12 brochettes klaar met afwisselend een stuk van de verschillende fruitsoorten. Eindig telkens met een framboos.
    Zet op elk bord een schoteltje met de crème catalane. Versier met wat munt. Leg er telkens 3 brochettes bij.


    Perziken en nectarines met muntgelei

    Ingrediënten
    Voor 4 personen

    1 bosje pepermunt
    4 blaadjes gelatine
    3 witte perziken
    2 nectarines

    Bereiding
    Pluk de blaadjes munt van de takjes. Hou 4 tot 5 blaadjes apart. Snipper de rest van de muntblaadjes vrij fijn.
    Laat de gelatine in een kleine kom koud water weken. Doe de helft van de munt in een kleine kookpot.
    Giet er twee grote glazen water bij. Breng aan de kook. Haal van het vuur zodra het water begint te koken en laat 5 minuten trekken.
    Knijp de gelatineblaadjes uit tussen uw vingers. Doe ze bij het nog warme aftreksel. Meng goed tot de gelatine volledig is opgelost. Doe er de rest van de munt bij. Giet in een schotel en zet deze 2 tot 3 uur in de koelkast. De gelei moet goed vast zijn.
    Schil de perziken en snij ze in schijfjes. Was de nectarines en snij ze op dezelfde manier. Schik ze in een halve maan op de borden of op de schotel, afwisselend een snee perzik en een snee nectarine.
    Versnij de gelei met een mes. Leg die op het fruit. Versier met de apart gehouden muntblaadjes.


    (bron: e-gezondheid.be)
    De mooiste dingen in het leven kun je niet zien of aanraken,die moet je in je hart kunnen voelen...

    Het beste medicijn is een hond ... heeft géén enkele bijwerking

  35. #35
    Forum Admin
    Premium ++ Account
    Agnes574's Avatar
    Lid sinds
    13-02-2007
    Locatie
    Gent
    Posts
    7.749

    Standaard Re: Lekkere recepten

    2008, het jaar van de aardappel!!!!

    De Verenigde Naties hebben 2008 uitgeroepen tot Internationaal jaar van de aardappel. Dat gebeurde op vraag van de wereldvoedselorganisatie FAO (Food and Agriculture Organisation) die de aardappel erkent als basisvoedsel voor de wereldbevolking. Een unieke kans om enkele (uitstekende) recepten voor te stellen!


    Slaatje van aardappelen en mosselen

    Voor 4 personen
    Ingrediënten
    800 gram aardappelen
    1 ui
    1 kilo mosselen
    1 takje tijm
    1 dl droge witte wijn
    1 eetlepel ciderazijn
    3 teentjes look
    2 eierdooiers
    2 eetlepels olijfolie
    zout
    versgemalen peper

    Bereiding
    Was de aardappelen en kook ze gaar in de pel.
    Pel de ui en versnipper hem heel fijn.
    Maak de mosselen schoon. Doe ze in een kookpan, voeg de wijn en de tijm toe en kook ze op een hoog vuur tot ze opengaan. Schud regelmatig.
    Haal de mosselen uit de schelp en hou ze warm.
    Filter het kookvocht in een puntzeef of in een dunne zeefdoek. Giet het vocht in een kom en doe de azijn erbij. Zet weg.
    Pel de teentjes look en stamp ze fijn. Vermeng ze met de eierdooiers, de olijfolie en het apart gehouden mosselvocht. Breng op smaak met zout en peper.
    Warm deze saus heel langzaam op en hou ze warm. Ze mag vooral niet koken.
    Haal de warme aardappelen uit hun schil. Snij ze in schijfjes.
    Werk ze onder de ui en de mosselen.


    Varkensgebraad met twee soorten appel

    Voor 4 personen
    Ingrediënten
    1 varkensgebraad van 800 gram
    1 eetlepel olijfolie
    0,5 dl witte wijn
    2 takjes salie
    4 appelen (golden)
    400 gram aardappelen (ratte)

    Bereiding
    Verwarm de oven voor op 220 °C (gasstand 7).
    Vet een ovenschotel in.
    Schuif de salieblaadjes onder de speklaag van het varkensgebraad. Leg het in de schotel en giet er de wijn bij.
    Snij de golden in vieren, verwijder het klokhuis, maar schil de appelen niet. Schik ze in de schotel rond het gebraad.
    Schil de aardappelen, snij ze in tweeën of vieren, al naargelang hun grootte, en verdeel ze ook over de schotel.
    Breng op smaak met zout en peper. Zet de schotel 50 minuten tot 1 uur in de oven.
    Overgiet geregeld met het braadvocht. Doe er eventueel wat extra water bij. Bedek aan het eind van de baktijd met een vel aluminiumpapier.


    Pommes sarladaises

    Voor 4 personen
    Ingrediënten
    50 gram eekhoorntjesbrood (gedroogd)
    800 gram aardappelen
    2 eetlepels olijfolie
    4 teentjes look
    zout
    versgemalen peper

    Bereiding
    Verwarm de oven voor op 200 °C (gasstand 6).
    Laat de paddenstoelen weken in een kom water (ongeveer 20 minuten).
    Schil de aardappelen en was ze. Snij ze in grote frites.
    Verhit de olie in een diepe ovenschotel en braad de aardappelen snel aan.
    Doe er het look bij (ongepeld) en de uitgelekte paddenstoelen.
    Plaats het deksel op de schotel.
    Laat 40 minuten bakken in de oven.


    Verstopte vis

    Voor 4 personen
    Ingrediënten
    1 kilo aardappelen
    1 bosje bieslook
    1/2 bosje peterselie
    300 gram verse vis (filets)
    300 gram gerookte forel (filets)
    1 limoen
    2,5 dl light room
    40 gram boter

    Bereiding
    Kook de aardappelen in de pel in licht gezouten kokend water.
    Versnipper het bieslook en de plukjes peterselie.
    Doe de verse filets in licht gezouten kokend water en haal ze eruit zodra het water weer kookt. Laat ze uitlekken op een vel keukenpapier.
    Haal ze met een vork uiteen in een diepe kom. Doe hetzelfde met de gerookte forel.
    Rasp de schil van de limoen en doe die bij de vis, samen met het uitgeperste sap van de limoen, de helft van de room en het bieslook. Meng goed.
    Verwarm de oven voor op 210 °C (gasstand 7).
    Haal de aardappelen uit de pel, snij ze in grote stukken en stamp ze fijn tot puree. Doe de boter erbij, meng goed, en voeg dan de rest van de room en de peterselie toe. Breng op smaak met zout en peper
    Doe de helft van de puree in een ovenschotel, leg er de vis op en eindig met de rest van de puree.
    Maak het oppervlak mooi effen en zet de schotel ongeveer 10 minuten in de oven.
    Dien warm of lauw op.


    Aardappelkoek met rauwe ham

    Voor 4 personen
    Ingrediënten
    2 uien
    2 takjes rozemarijn
    800 gram aardappelen
    4 fijne sneetjes rauwe ham
    3 eetlepels olijfolie
    zout
    versgemalen peper

    Bereiding
    Verwarm de oven voor op 160°C.
    Pel de uien en snipper ze fijn. Verhit 1 eetlepel olie in een pan met antiaanbaklaag en stoof de uien 8 tot 10 minuten goudbruin op een zacht vuurtje, samen met de rozemarijn.
    Schil de aardappelen, was en rasp ze. Doe ze in een slakom samen met de uien en de rozemarijn. Breng op smaak met zout en peper en meng alles goed.
    Verwijder al het vet van de sneetjes ham en snij ze in reepjes.
    Verhit nog een eetlepel olie in een grote pan en doe 3/4 van de aardappelen erin. Druk ze goed aan. Laat 10 minuten op een zacht vuurtje bruinen. Haal de aardappelkoek uit de pan.
    Doe de rest van de olie in de pan. Doe er nu de rest van de geraspte aardappelen in en druk weer goed aan. bestrooi met de reepjes ham.
    Laat 5 minuten bakken en leg er dan de andere pannenkoek op, met de gebakken kant naar boven.
    Druk goed aan zodat ze aan elkaar gaan kleven. Bak nog 10 minuten op een zacht vuurtje.
    Hevel de pannenkoek over in een taartvorm.
    Zet de vorm nog 15 minuten in de oven.
    Dien heet op.



    (bron: e-gezondeheid.be 29/01/2008
    Paule Neyrat, diëtist)
    De mooiste dingen in het leven kun je niet zien of aanraken,die moet je in je hart kunnen voelen...

    Het beste medicijn is een hond ... heeft géén enkele bijwerking

  36. #36
    Forum Admin
    Premium ++ Account
    Agnes574's Avatar
    Lid sinds
    13-02-2007
    Locatie
    Gent
    Posts
    7.749

    Standaard Re: Lekkere recepten

    Pruimenrecepten voor luie darmen!!!

    Onze darmen hebben het de voorbije weken zwaar te verduren gehad door het tekort aan vezels. Een kleine pruimenkuur zal ze zeker geen kwaad doen. Maar het hoeft niet altijd compote te zijn. Er zijn nog heel wat andere manieren om pruimen klaar te maken.


    Konijnenrug met gedroogde vruchten

    Voor 4 personen
    Ingrediënten
    1 klein konijn of het rugstuk van een groot konijn
    1 sjalot
    4 abrikozen
    10 pruimen
    1 eetlepel olijfolie
    1 takje rozemarijn
    20 gram rozijnen
    2 dl witte wijn
    150 gram rijst
    2 eetlepels room
    zout
    versgemalen peper

    Bereiding
    Versnijd het konijn in stukken. Pel de sjalot en snipper ze fijn.
    Snij de abrikozen in tweeën. Ontpit de pruimen en snij ze eveneens in tweeën.
    Verhit de olie in een vuurvaste braadpot. Stoof de sjalot al roerend.
    Doe de stukken konijn erbij en laat ze aan alle kanten bruinen. Bestrooi met zout en peper.
    Zet het vuur lager en doe de wijn en de rozemarijn erbij.
    Doe het deksel op de pot en laat 10 minuten stoven.
    Doe er de abrikozen, de rozijnen en de pruimen bij. Laat nog eens ongeveer 40 minuten stoven op een zacht vuurtje of zet de braadpot 1 uur in de oven op 160°C.
    Kook intussen de rijst gaar in licht gezouten kokend water.
    Haal de stukken konijn en de vruchten uit de pot. Hou ze goed warm.
    Proef de saus en breng ze eventueel op smaak met nog wat zout en/of peper. Doe er nog wat witte wijn bij als er te weinig saus is. Werk af met de room
    Doe het konijn en de vruchten weer in de pot en breng nog heel even aan de kook.
    Dien goed heet op in de pot
    Geef de rijst er apart bij.


    Kalkoengebraad met pruimen

    Voor 4 personen
    Ingrediënten
    10 tot 15 pruimen (al naargelang de grootte)
    1 ui
    1 tomaat
    1 teentje look
    500 gram gebraad van een jonge kalkoen
    1 eetlepel olie
    1 sinaasappel (onbehandeld)
    1 dl witte wijn
    zout
    peper

    Bereiding
    Laat de pruimen weken in een kop water tot ze weer meer volume hebben
    Pel de ui en snipper ze fijn. Ontvel de tomaat: dompel ze 30 seconden onder in kokend water en verwijder daarna het vel en de zaadjes. Snij het vruchtvlees in grote stukken. Pel het teentje knoflook.
    Verhit de olie in een braadpot en laat het gebraad aan alle kanten bruinen.
    Haal het gebraad uit de pot, laat het uitlekken op een vel keukenpapier en giet de olie weg.
    Doe de ui, het look en de tomaat in de pot en stoof ze al roerend 2 à 3 minuten (de bodem van de pot is nog vet genoeg: u hoeft dus geen olie of boter toe te voegen).
    Doe het gebraad erbij en bestrooi met peper en zout.
    Giet de wijn erbij. Doe het deksel op de pot en laat 15 minuten op een heel zacht vuurtje pruttelen.
    Doe er dan de uitgelekte pruimen bij.
    Haal met een dunschiller een paar reepjes schil van de sinaasappel en doe die samen met de pruimen bij het gebraad. Sluit de pot weer en laat nog eens 15 tot 20 minuten pruttelen (controleer af en toe of het vlees nog niet gaar is).
    Haal het gebraad uit de pot en leg het op een schotel. Bedek het met aluminiumpapier en laat het 10 minuten rusten op een warme plaats (bijvoorbeeld in de oven).
    Proef de saus en breng eventueel verder op smaak met zout en/of peper.
    Snij het gebraad in sneetjes. Giet er de saus rond en schik er ten slotte ook de pruimen rond.


    Aardappelpannetje met pruimen en kaneel

    Voor 4 personen
    Ingrediënten
    12 pruimen (of meer al naargelang de grootte)
    800 gram krielaardappelen
    1 ui
    50 gram gerookt spek
    2 eetlepels olijfolie
    ½ koffielepel kaneel
    zout
    versgemalen peper

    Bereiding
    Laat de pruimen weken in lauw water en haal de pit eruit.
    Was de aardappelen, maar schil ze niet. Schuur ze met een sponsje af in water en droog ze goed.
    Pel de ui en snipper hem fijn.
    Verhit de olie in een pot met antiaanbaklaag en laat het spek en de ui op een hoog vuur bruinen. Laat ze uitlekken op een vel keukenpapier.
    Doe de aardappelen in de pan. Schud de pot zodat de aardappelen aan alle kanten geolied zijn. Bak ze ongeveer 15 tot 20 minuten en roer geregeld. Controleer met de punt van een mes of ze nog niet gaar zijn.
    Doe er dan de ui, het spek en de uitgelekte pruimen bij.
    Strooi er een beetje zout over, peper en het kaneel.
    Laat nog eens 5 minuten al roerend stoven.


    Soufflé van pruimen

    Voor 6 personen
    Ingrediënten
    24 grote, vlezige pruimen
    1 mespuntje kaneelpoeder
    4 eieren
    100 gram suiker
    4 eetlepels bloem
    4 eetlepels armagnac
    10 gram boter
    zout

    Bereiding
    Ontpit de pruimen. Doe ze in een braadpot samen met 2 dl water en laat ze een uur weken. Doe er dan het kaneel bij, leg het deksel op de pot en laat 30 minuten pruttelen op een zacht vuurtje.
    Haal de pruimen uit de pot en haal ze door een draaizeef of mix ze tot een mooie puree. Laat afkoelen.
    Scheid de eierdooiers van het eiwit.
    Doe de dooiers en de suiker in een kom en klop ze stevig op tot het mengsel schuimt. Doe er onder voortdurend kloppen beetje bij beetje de bloem bij, daarna de armagnac en ten slotte de pruimenpuree.
    Verwarm de oven voor op 200 °C. Klop het eiwit met een mespuntje zout op tot het stijf is. Spatel het eiwit voorzichtig onder de bereiding. Draai altijd in dezelfde richting, anders breekt het.
    Vet een soufflévorm in met boter of olie. Strooi er wat suiker in en draai de vorm tot de suiker goed vastkleeft aan de wanden
    Giet het mengsel in de vorm en zet die 10 minuten in de oven. Zet de oven daarna op 240°C en laat de vorm er nog eens 10 minuten in staan. Dien meteen op.



    (bron: e-gezondheid.be 08/01/2008
    Paule Neyrat, diëtiste)
    De mooiste dingen in het leven kun je niet zien of aanraken,die moet je in je hart kunnen voelen...

    Het beste medicijn is een hond ... heeft géén enkele bijwerking

  37. #37
    Forum Admin
    Premium ++ Account
    Agnes574's Avatar
    Lid sinds
    13-02-2007
    Locatie
    Gent
    Posts
    7.749

    Standaard Re: Lekkere recepten

    Hartige taarten!!!

    Niets is zo praktisch als een hartige taart voor het middag- of avondeten!!
    Een groentesoepje als starter, gevolgd door de taart met een slaatje, en een melkproduct of een stuk fruit als toetje. Zo'n maaltijd is niet alleen snel klaar, maar ook evenwichtig… Op voorwaarde dan wel dat de taart niet zwemt in het vet en dat het deeg licht en goed is, niet het soort deeg dus dat in de handel te verkrijgen is.


    Boterdeeg
    Dit deeg, een recept van Benoît Witz, chef-kok van de Abbaye de la Celle, is ongemeen licht. U kunt ze
    gebruiken voor al uw taarten en quiches.

    Voor ongeveer 600 gram
    Ingrediënten
    35 gram boter
    400 gram bloem type 45
    100 gram aardappelzetmeel
    13 gram zout
    13 gram suiker
    2 eieren
    1 dl witte wijn

    Bereiding
    Snij de boter in kleine stukjes en bewerk ze twee minuten met een vork tot ze smeerbaar is.
    Zeef de bloem en het aardappelzetmeel in een kom. Voeg het zout en de suiker toe.
    Vermeng met de boter en de eieren en giet er intussen geleidelijk aan de witte wijn bij. Bewerk het deeg
    met de vingertoppen tot het mooi homogeen is.
    Vorm van het deeg dan een bal.
    Wikkel het deeg in aluminiumfolie. Laat minstens 30 minuten op een koele plaats rusten (liefst in de koelkast).
    U kunt het deeg ook een dag van tevoren klaarmaken en in de koelkast bewaren.
    Haal het deeg uit de koelkast. Rol het met een met bloem bestoven deegrol uit op het aanrecht en leg het in de taartvorm.
    Gebruik altijd een vorm met antiaanbaklaag. Smeer ze een weinig in met boter.

    Als u nog wat van het deeg over hebt, kunt u het oprollen tot een bal. Rol het deeg dan opnieuw. Snij van het uitgerolde deeg kleine repen en versier er de taart mee.
    U kunt van de rest ook twee kleine individuele taartjes maken.


    Tarte Tatin van tomaten

    Voor 4 tot 6 personen

    Ingrediënten
    1/2 bosje basilicum
    2 eetlepels olijfolie
    8 trostomaten
    1 takje verse rozemarijn
    1 koffielepel anijszaadjes
    1 koffielepel venkelzaadjes
    400 tot 500 gram boterdeeg
    zout
    tabasco

    Bereiding
    Pluk de basilicumblaadjes van de takjes en versnipper ze. Doe ze in een kom en meng er de helft van de olie door. Breng op smaak met enkele druppels tabasco. Dek af en zet koel weg.
    Verwarm de oven voor op 210°C.
    Ontvel de tomaten. Snij ze in tweeën en verwijder de zaadjes. Bestrooi ze met een klein beetje zout.
    Laat ze 10 minuten ondersteboven uitlekken op een rooster of op een vel keukenpapier.
    Kwast een vorm in met de rest van de olie. Bedek de bodem met een vel bakpapier. Strijk ook die in met olie.
    Strooi er de anijs-, de venkelzaadjes en de rozemarijnnaalden over.
    Leg de tomaten erop. Schik ze goed dicht naast elkaar, met de bolle kant naar onderen, en tot op 1 cm van de rand.
    Rol het deeg uit. De diameter moet net iets groter zijn dan die van de vorm.
    Leg het deeg op de tomaten en druk de randen rondom rond vast tegen de binnenkant van de vorm.
    Zet 35 tot 40 minuten in de oven.
    Haal de taartvorm uit de oven. Laat 5 minuten afkoelen. Draai de taart dan om op een schotel. Bestrooi met het basilicum.


    Preitaart (mijn favoriet!! Ik ben dol op hartige taarten!!)

    Voor 4 tot 6 personen

    Ingrediënten
    1 kilo wit van prei
    1 eetlepel olijfolie
    4 eierdooiers
    nootmuskaat
    400 tot 500 gram boterdeeg
    zout
    peper

    Bereiding
    Maak het preiwit grondig schoon en snij ze in dunne ringen.
    Verhit de olie in een kookpot. Stoof de prei op een zacht vuurtje tot ze zacht is.
    Verwarm de oven op 200 °C.
    Haal de pan van het vuur. Voeg drie van de eierdooiers toe en meng goed. Breng op smaak met zout en peper en een snuifje nootmuskaat.
    Rol het deeg uit in twee lappen ter grootte van uw taartvorm.
    Bedek de bodem met een van de lappen.
    Giet er de prei in.
    Leg het andere deeg erop en druk het met uw vingers goed aan zodat de taart rondom rond dicht is.
    Maak met de punt van een mes een kruisvormig raster op het deegoppervlak.
    Los de vierde eierdooier op in een bodempje water en smeer het met een kwastje uit over het oppervlak van het deeg.
    Zet de preitaart 35 tot 40 minuten in de oven.



    (bron: e-gezondheid.be 25/09/2007
    Paule Neyrat, voedingsdeskundige)
    De mooiste dingen in het leven kun je niet zien of aanraken,die moet je in je hart kunnen voelen...

    Het beste medicijn is een hond ... heeft géén enkele bijwerking

  38. #38
    Forum Admin
    Premium ++ Account
    Agnes574's Avatar
    Lid sinds
    13-02-2007
    Locatie
    Gent
    Posts
    7.749

    Standaard Re: Lekkere recepten

    Snelle gerechten vol inspiratie!!!!

    Krijgt u een massa volk op bezoek? Hebt u geen tijd om te koken? Hieronder vindt u een aantal ideetjes, allemaal heel licht uiteraard. Tijdsgebrek is nog geen reden om uw fantasie niet te benutten!


    Kwarkgerecht met fijne tuinkruiden en sjalotten

    Voor 4 personen

    Ingrediënten
    500 g kwark
    1 sjalot
    1 teentje knoflook
    10 takjes peterselie, bieslook, kervel
    0,5 dl wijnazijn
    0,5 dl witte wijn
    1 dl room
    4 sneden boerenbrood

    Bereiding
    Laat de kwark uitlekken in een vochtige kaasdoek en doe hem in een slakom.
    Versnipper de sjalot en de teentjes look en doe die erbij. Versnipper de kruiden en doe ze er ook bij.
    Meng alles dooreen.
    Giet de azijn, de wijn en de room erbij.
    Breng op smaak met zout en peper en roer goed
    Zet de bereiding in de koelkast tot net voor het opdienen.
    Gril de sneden brood in een broodrooster. Dien ze lauw op met de kwark.


    Gemengde sla met geitenkwark

    Voor 4 personen

    Ingrediënten
    250 gram gemengde sla
    500 gram geitenkwark (evt. schapenkwark)
    125 g zwarte olijven zonder pit
    Peterselie, kervel, koriander
    2 eetlepels olijfolie
    1 eetlepel sherryazijn
    1 eetlepel balsamicoazijn

    Bereiding
    Hak de olijven en de fijne kruiden fijn.
    Meng ze onder de kwark.
    Was de gemengde sla en dep ze droog. Maak een vinaigrette van de olie, de twee soorten azijn, zout en peper en doe die over de sla.
    Leg de sla op een schotel.
    Maak van de kwark kleine balletjes.
    Verdeel ze over de sla.


    Kabeljauw met ham

    Voor 4 personen

    Ingrediënten
    4 moten kabeljauw
    8 ansjovisfilets
    4 sneden Parmaham
    1 ui
    1 koffielepel olijfolie
    1 dl witte wijn

    Bereiding
    Leg twee ansjovisfilets op elke kabeljauwmoot. Draai ze elk apart in een snee ham.
    Pel de ui en snipper hem fijn. Verhit de olie in een pan en stoof er de ui in.
    Doe de kabeljauwmoten erbij. Braad de vis 1 minuut aan weerskanten.
    Giet de wijn erin. Voeg geen zout toe. Bestrooi met peper.
    Laat 5 minuten pruttelen en draai de moten halverwege om.
    Schik de kabeljauwmoten op een schotel. Geef er het kookvocht bij als saus of giet het erover.


    Brochettes van staartvis met fruit

    Voor 4 personen

    Ingrediënten
    400 gram staartvis
    1 citroen
    1 eetlepel olijfolie
    2 nectarines
    8 abrikozen
    2 trossen druiven
    6 blaadjes laurier

    Bereiding
    Snij de staartvis in grote blokjes. Doe ze in een bord met de olie en het sap van de citroen.
    Was de nectarines en de abrikozen en haal er telkens de kern uit. Snij ze in kwartjes.
    Was de druiven.
    Snij de laurierblaadjes in tweeën.
    Maak 8 brochettes en steek er afwisselend een stukje vis, een stukje fruit en een stukje laurier op.
    Laat 7 tot 8 minuten grillen op een barbecue of op een gril en draai de brochettes af en toe. Besprenkel ze tijdens het grillen met de marinade. Strooi er pas wat zout op als ze gaar zijn.


    Pasta met zeevruchten

    Voor 4 personen

    Ingrediënten
    200 gram pasta naar keuze
    2 eetlepels olijfolie
    500 gram diepgevroren zeevruchten
    1 teentje knoflook
    6 takjes platte peterselie

    Bereiding
    Kook de pasta gaar in lichtgezouten kokend water.
    Verhit intussen de olie in een pan. Doe er de zeevruchten bij. Laat ze 5 minuten op een hevig vuur en onder voortdurend roeren bakken tot ze allemaal ontdooid zijn.
    Pel het teentje look en hak het fijn. Doe hetzelfde met de peterselie. Doe ze bij de zeevruchten.
    Laat de pasta uitlekken. Doe de pasta in de pan bij de zeevruchten.
    Laat nog eens 1 minuut bakken. Proef en breng eventueel op smaak met wat peper en eventueel met een snuifje zout.
    Dien op in de pan.


    Tartaar van gele tomaten met Bayonneham

    Voor 4 personen

    Ingrediënten
    6 tot 8 gele tomaten
    1 sjalot
    1 teentje look
    1 eetlepel olijfolie
    1 eetlepel balsamicoazijn
    1 limoen
    4 sneden Bayonneham
    4 plukjes kervel

    Bereiding
    Was de tomaten. Snij ze in vieren en verwijder het binnenste. Snij het vruchtvlees met een mes in reepjes.
    Pel de sjalot en het teentje look en snipper ze fijn. Meng ze in een slakom en doe de tomaten erbij.
    Maak een vinaigrette van de olijfolie en de azijn en giet ze over de tomaten.
    Rasp er de schil van de limoen boven. Breng op smaak met zout en peper. Roer alles goed.
    Verwijder de vetranden van de ham. Snij de helft er van in fijne reepjes. Meng ze onder de tomaten.
    Snij de twee andere sneden in tweeën. Schik ze op de borden.
    Leg de tartaar erop. Versier met wat plukjes kervel.


    Spaghetti van courgettes met basilicum

    Voor 4 personen

    Ingrediënten
    4 courgettes
    1 teentje look
    1/2 bosje basilicum
    50 gram pijnboompitten
    2 eetlepels olijfolie

    Bereiding
    Was de courgettes. Snij ze met een dunschiller in lange fijne repen.
    Pel het teentje look en snipper het fijn. Pluk de basilicumblaadjes van de takken. Mix alles met de pijnboompitten en de olijfolie. Breng op smaak met zout en peper
    Dompel de courgettespaghetti 2 minuten onder in lichtgezouten kokend water. Laat uitlekken in een slakom.
    Doe de pesto erbij. Meng en dien op.


    Vijgen uit de oven met frambozen

    Voor 4 personen

    Ingrediënten
    1 bakje frambozen
    10 gram fijne suiker
    12 vijgen
    10 gram boter
    1 koffielepel honing
    1 citroen

    Bereiding
    Mix de helft van de frambozen. Doe de coulis op een schotel. Zet de schotel in de diepvriezer.
    Doe de andere helft van de frambozen in hun geheel in een andere schotel en bestrooi ze met de suiker. Zet ook deze schotel in de diepvriezer.
    Verwarm de oven op 220 °C.
    Maak bovenop de vijgen een kruisvormige inkeping. Doe ze in een ovenschotel. Leg in de inkeping een nootje boter en wat honing. Laat 10 minuten bakken.
    Doe de vijgen in de schotel met de gekoelde coulis. Verdeel de gekoelde frambozen eromheen.
    Dien meteen op.


    (bron: e-gezondheid.be)
    De mooiste dingen in het leven kun je niet zien of aanraken,die moet je in je hart kunnen voelen...

    Het beste medicijn is een hond ... heeft géén enkele bijwerking

  39. #39

    Standaard Re: Lekkere recepten

    Kaas-ui brood

    1 sjalot
    200 gram oude kaas
    1 stokbrood

    Verwarm de over voor op 170 graden. Plaats het rooster onderin.
    Snijd het stokbrood in de lengte open.
    Snipper het sjalot en vermeng het met de geraspte kaas.
    Verdeel het over het stokbrood en klap deze weer dicht.
    Plaats het brood op een, met bakpapier, bedekte bakplaat gedurende ongeveer 10 minuten in de oven.
    The best move is to follow your heart

  40. #40

    Standaard Re: Lekkere recepten

    Broodje bieslookkaas

    meergranen broodje
    bieslookkaas
    komkommer
    gele paprika
    sla


    Snijd een meergranen broodje open en leg er wat gewassen sla op.
    Schep hierop een flinke lepel bieslookkaas en maak het af met wat schijfjes komkommer en gele paprika.
    The best move is to follow your heart

  41. #41

    Standaard Re: Lekkere recepten

    Griekse salade

    3 middelgrote tomaten
    1 grote paprika
    1 komkommer
    3 lente uitjes in stukjes van 1 cm
    250 gram feta in blokjes
    1/3 kop zwarte olijven zonder pit
    2 eetlepels citroensap
    3 eetlepels olijfolie

    Snijd de tomaten in 8 partjes en de paprika in blokjes van 2 cm.
    Snijd de komkommer in de lengte doormidden en verwijder de zaadjes. Snijd de komkommer vervolgens in plakjes van ongeveer 1 cm.
    Doe de tomaten, komkommer, paprika, lente ui, feta en olijven in een schaal.
    Besprenkel met olijfolie en het citroensap. Even mengen en klaar.
    The best move is to follow your heart

  42. #42

    Standaard Re: Lekkere recepten

    500 gram witlof (de stronkjes in de lengte gehalveerd)
    500 gram kipfilet (in lange reepjes)
    1 eetlepel olijfolie
    2 eetlepels suiker
    200 gram geraspte Emmentaler kaas
    sap van 1 limoen
    2 dl room
    halve dl witte wijnazijn
    halve dl witte wijn
    peper en zout


    Verhit de olie in een pan en bak de kip aan alle kanten bruin. Bestrooi met peper en zout.
    Breng een pan water aan de kook en laat de witlof in een stoommandje, met deksel erop, ongeveer 5 minuten stomen. Sneer een overschaal in met boter en strooi daar de suiker op. Verdeel de witlof over de schaal en leg de repen kip ertussen. Roer de kaas, het limoensap, de room en de azijn door elkaar en giet dit over de witlofschotel. Zet de witlofschotel zo'n 20 minuten in het midden van de oven.

    (bron: Smulweb.nl)
    The best move is to follow your heart

  43. #43
    Forum Admin
    Premium ++ Account
    Agnes574's Avatar
    Lid sinds
    13-02-2007
    Locatie
    Gent
    Posts
    7.749

    Standaard Re: Lekkere recepten

    Toscaanse wok met kip

    500 gram kipfilet
    1 theelepel sambal
    gehakte knoflook
    wokgroenten
    chilisaus
    beetje water
    ongezouten noten
    peper+zout
    wokolie

    De kipfilet in blokjes snijden,kruiden met peper+zout en goudbruin bakken
    De sambal en knoflook toevoegen en 2 min laten sudderen
    De wokgroenten toevoegen,samen met de chilisaus en het water
    Paar minuten goed wokken
    Daarn de noten toevoegen....opdienen met rijst of mie!!
    De mooiste dingen in het leven kun je niet zien of aanraken,die moet je in je hart kunnen voelen...

    Het beste medicijn is een hond ... heeft géén enkele bijwerking

  44. #44
    Forum Admin
    Premium ++ Account
    Agnes574's Avatar
    Lid sinds
    13-02-2007
    Locatie
    Gent
    Posts
    7.749

    Standaard Re: Lekkere recepten

    Kip met wokgroenten

    Wokgroenten met courgette,paprika,wortel etc
    Kip 400 gram
    2 teentjes knoflook
    2 eetlepels olie
    2 eetlepels suiker
    2 eetlepels sojasaus
    1,5 deciliter kippenbouillon
    peper+zout
    mie of vermicelli

    Kip in reepjes snijden,kruiden en bakken in de olie,
    knoflook toevoegen en daarna suiker,sojasaus,wokgroenten en kippenbouillon
    Paar minuten goed wokken
    Opdienen met mie of vermicelli!
    De mooiste dingen in het leven kun je niet zien of aanraken,die moet je in je hart kunnen voelen...

    Het beste medicijn is een hond ... heeft géén enkele bijwerking

  45. #45

    Standaard Re: Lekkere recepten

    Italiaans roerei


    - 3 eieren
    - 3 a 4 tomaten
    - 1 ui (grof gesneden)
    - zout
    - peper
    - italiaanse kruiden
    - oregano
    - teentje knoflook
    - eetlepel boter
    - mozerella kaas


    Smelt de boter in de pan en voegt de ui toe.
    Als deze glazig gebakken zijn voeg je de tomaten toe samen met de peper, zout, oregano en de italiaanse kruiden. Pers de knoflook en voeg ook deze toe.
    Alles even bakken tot dat de tomaat zo zacht is dat het makkelijk met de vork te prakken is. Doe de eieren in een kom en klop ze los.
    Voeg de eieren toe en blijf goed roeren tot dat al het ei goed gestold is.
    Als het ei gestold is voeg je de mozarella kaas toe en verwarm je het mee tot het gesmolten is.
    The best move is to follow your heart

  46. #46
    Premium Account Sanne&Daan's Avatar
    Lid sinds
    17-02-2008
    Posts
    80

    Standaard Re: Lekkere recepten

    hoi allemaal, ten eerste wil ik even krijt dat ik de meesten recepten met watertanden heb zitten lezen... echt een super leuk idee
    nou is mijn vraag willen jullie alleen maar gezonde dingen hier hebben of ook lekkere ongezonde dingen??

    ik zal nu even een paar van mijn lekkere recepten neer kalken hier en ik zeg al vast

    EET SMAKELIJK!!!

  47. #47
    Premium Account Sanne&Daan's Avatar
    Lid sinds
    17-02-2008
    Posts
    80

    Standaard Re: Lekkere recepten

    GROENTE/KIP WRAPS voor 2/3 personen

    BENODIGD HEDEN:
    1wok of grote hapjes pan
    1 koekepan
    1pollepel
    1 tang om de wraps om te draaien.


    INGREDIENTEN:

    2 stukjes kipfilet
    1/2 courgette
    gele paprika(dit ivm de kleur)
    2 tomaatjes
    1/2 aubergiene
    een handje sugarsnaps (een platte boon)
    handje taugee
    4 el sweetchilli saus
    2el water
    olie

    stap 1
    snijd de kipfilet in blokjes van 1 cm doe deze in een bloed hete pan met een klein scheutje olie, wok de kip om en om bruin, daarna doe je er de chilisaus en het water bij en roer dit goed door totdat het water weg is en er een beetje een stroperige sausje onstaat. dan leg je de kip op een boordje.

    stap 2
    snijd alle groenten in reepjes of blokjes,
    als je de groente gaat wokken is het van belang dat je met de groente begint die het langste duren voordat het gaar wordt, aubergine en courgette eerst dan de sugarsnaps en paprika erbij enz enz.

    als dit klaar is kan je er voor kiezen om de kip erdoor heen te doen of niet.
    dan maak je de wraps klaar zoals op de verpakking staat aangegeven. en beleg je je wrap met de kip en de groente mix

    EET SMAKELIJK!!

  48. #48
    Premium Account Sanne&Daan's Avatar
    Lid sinds
    17-02-2008
    Posts
    80

    Standaard Re: Lekkere recepten

    APPELKRUIMELTAART ALA SAN

    BENODIGDHEDEN:
    OVEN
    SPRINGVORM (24 CM)
    BAKPAPIER
    etens KWASTJE
    GROTE ZEEF (VERGIET MET HELE KLEINE GAATJES)
    MENG KOM

    INGREDIENTEN:
    1PAK KRUIMELMIX
    1PAK APPELTAARTMIX
    EIEREN
    ROOMBOTER
    6 MEDIUM ZUURE APPELS
    CITROEN SAP
    200 gram KRENTEN
    KRISTALSUIKER
    ZAKJE VANNILE SUIKER
    KANEEL
    EN HET "GEHEIME" INGREDIENT een klein flesjes players dark rum

    STAP 1
    wel de krenten in een bakje met de rum
    STAP 2
    zet de oven aan op 175 graden
    STAP 3
    beboter de springvorm
    STAP4
    maak de taart mix zoals aangegeven op het pak en bekleed daar de hele vorm mee dus bodem en zijkanten goed aan drukken.
    STAP 5
    schil de appels verwijder de klokhuizen en maak er blokjes van +- 2 cm van doe ze in de meng kom en spriets er flink wat citroensap over heen (dit gaat de verkleuring tegen)
    doe dat na elke appel
    STAP 6
    laat de krenten uitlekken in de zeef/vergiet en doe ze bij de appels
    STAP 7
    voeg op gevoel/smaak het zakje vanille suiker de suiker en de kaneel toe ( de appeltjes moetten een beetje een goudbruine kleur hebben van de suiker en kaneel)
    meng dit goed door elkaar en schap dit met een lepel in de taartvorm.
    STAP 8
    mix de kruimel mix zoals aangegeven op de verpakking en kruimel dit over je appel/krenten mix heen
    STAP 9
    leg een stuk bakpapier tergrote van je rooster op het rooster en zet daarna je taart erop
    en doe hem in het midden van de oven
    STAP 10
    zet de tijd op 65 minuten
    na die 65 minuten ga je voorzichtig met een satestokje (een lange houten tandenstoker)
    in het midden van je taart prikken, komt deze er NIET schoon uit zet je de tijd op nog ens 5 minuten en zo ga je door todat je stokje schoon is.
    STAP 11
    laat de taart MINIMAAL 60 MINUTEN AFKOELEN liever nog langer
    (ik persoonlijk vind de taart de volgende dag nog 10x lekkerder, maar dat is ieder voor zich)
    STAP 12
    SNIJD EEN LEKKER PUNTJE AF EN DOE ER EEN TOEF HOME MADE SLAGROOM BIJ EN GENIET!!!!!!!!!!!!!!!! doe niet ineens te gulzig want de taart is erg machtig!!!

    GENIET ER VAN EN LAAT MAAR WETEN HOE HET BIJ JULLIE SMAAKT!!

  49. #49
    Forum Admin
    Premium ++ Account
    Agnes574's Avatar
    Lid sinds
    13-02-2007
    Locatie
    Gent
    Posts
    7.749

    Standaard Re: Lekkere recepten

    Gezond of ongezond...als het maar lekker is!!!
    Later kunnen we dit onderwerp altijd splitsen in gezonde, lekkere, calorie-arme en vegetarische gerechten bijv...doe zo voort!!!
    De mooiste dingen in het leven kun je niet zien of aanraken,die moet je in je hart kunnen voelen...

    Het beste medicijn is een hond ... heeft géén enkele bijwerking

  50. #50

    Standaard Re: Lekkere recepten

    Witlof salade met ei paprika dressing

    - 1 stronk witlof
    - 2 eieren
    - 1/4 rode paprika
    - 1 ui
    - zoetzure augurken

    Benodigheden voor de dressing:
    - eetlepel olijfolie
    - 2 eetlepels citroensap of azijn
    - zout en peper
    - snufje suiker


    Kook de eieren tot ze hard zijn.
    Snipper de ui, en snijd de paprika en augurken in plakjes.
    Haal het kontje van de witlof af, en snijd hem eerst door de lengte en dan elke helft overdwars. (nu is hij makkelijk klein te snijden)
    Meng de witlof, paprika, ui en augurken door elkaar en doe een beetje zout over het geheel.



    De dressing:

    Pel de eieren af en prak ze een fijn. Gooi er de citroensap of azijn, het snufje suiker en wat zout en peper bij. Meng het geheel goed door elkaar.
    The best move is to follow your heart

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Soortgelijke onderwerpen

  1. Tips en recepten voor betaalbare gezonde voeding
    By white in forum Voeding, vitamines en mineralen
    Reacties: 4
    Laatste Post: 16-05-06, 20:40