Weergeven resultaten 1 tot 14 van 14

Onderwerp: Lymfeklierkanker/Ziekte van Hodgkin - Artikel

  1. #1
    Forum Admin
    Premium ++ Account
    Agnes574's Avatar
    Lid sinds
    13-02-2007
    Locatie
    Gent
    Posts
    7.749

    Exclamation Lymfeklierkanker/Ziekte van Hodgkin - Artikel

    De ziekte van Hodgkin (Lymfeklierkanker) is een kanker die sinds de jaren '60 goed kan worden behandeld. Talrijke mensen met de ziekte van Hodgkin zijn nog steeds in leven. En dat is zeer bemoedigend, ook al vertonen sommige patiënten verwikkelingen ten gevolge van de behandeling (chemotherapie en radiotherapie).


    Oorzaken

    De ziekte van Hodgkin is een lymfoom (kanker van het lymfestelsel) waarbij dus de lymfeklieren of weiknopen worden aangetast. Histologisch wordt de ziekte van Hodgkin gekenmerkt door Sternberg-cellen, zeldzame cellen die zeer typisch zijn voor de ziekte. De precieze oorzaken van de ziekte van Hodgkin zijn niet bekend, maar bepaalde virussen zouden een rol kunnen spelen, zoals het Epstein-Barr-virus (dat ook klierkoorts veroorzaakt). De ziekte van Hodgkin tast hoofdzakelijk de weiknopen aan, maar ook de milt, de lever, de longen en het beenmerg kunnen worden aangetast.
    De ziekte komt het meest voor tussen de leeftijd van 20 en 40 jaar en na de leeftijd van 60 jaar.


    Wanneer raadplegen?

    Meestal wordt de ziekte van Hodgkin ontdekt naar aanleiding van het verschijnen van lymfeklieren in de hals of minder vaak in de oksels of de liezen. Algemene tekenen zijn koorts tot 38°C, vermageren en nachtelijk zweten. Die tekenen zijn echter niet specifiek voor de ziekte van Hodgkin, maar moeten zeker worden onderzocht.


    Wat gebeurt er bij het onderzoek?

    De lymfeklieren die het meest worden aangetast, zijn de lymfeklieren van het mediastinum, het centrale gedeelte van de borstkas. Daarom wordt eerst een röntgenfoto van de borstkas genomen. Een CT-scan is nuttig om de lymfeklieren van het mediastinum en de buik, de lever en de milt te onderzoeken. Een bloedonderzoek kan wijzen op een verhoogde bezinkingssnelheid, wat wijst op een ontstekingsproces. Waar mogelijk (bijv. op een halsklier) moet een biopsie worden uitgevoerd om de ziekte door een histologisch onderzoek te bevestigen.


    Welke zijn de behandelingen?

    Een ziekte van Hodgkin die beperkt blijft tot de lymfeklieren, kan genezen met radiotherapie. In ernstige gevallen wordt de radiotherapie aangevuld met chemotherapie. In geval van uitzaaiing (naar de lever, de milt, enz.) bestaat de behandeling uit chemotherapie, eventueel aangevuld met radiotherapie.

    Meer dan 90% van de gelokaliseerde vormen (de frequentste vormen) en meer dan 60% van de uitgezaaide vormen kunnen worden genezen.


    5 tot 10% van de patiënten die genezen, vertoont ernstige laattijdige verwikkelingen, zoals een tweede kanker (acute myeloïde leukemie of een vaste tumor, zoals slokdarmkanker) of een cardiovasculair probleem (hartinfarct). De patiënten kunnen steriel worden; daarom is het aangewezen vóór de aanvang van de chemotherapie sperma op te vangen en te bewaren. Om die laattijdige bijwerkingen tegen te gaan, tracht men nu de behandeling tot het strikte minimum te beperken. De behandeling van de ziekte kan dus nog verbeteren, waarbij moet worden gestreefd naar een minder agressieve behandeling en een nog hoger genezingspercentage.


    (bron: e-gezondheid.be)
    Laatst aangepast door Agnes574 : 17-11-09 om 18:08
    De mooiste dingen in het leven kun je niet zien of aanraken,die moet je in je hart kunnen voelen...

    Het beste medicijn is een hond ... heeft géén enkele bijwerking

  2. #2

    Standaard Re: Lymfeklierkanker/Ziekte van Hodgkin - Artikel

    Mijn man heeft ook een bobbeltje in de lymfeklier in zijn nek ontdekt en na een punctie, echo en petscan blijkt het een uitzaaiing van darmkanker te zijn. Dus geen Hodgkin, maar wel alleen in de lymfeklieren en niet op organen of in het bloed. Er zitten ook een paar kleine plekjes in de buik, maar het grootste plekje zit in de nek en is ongeveer 1 1/2 cm groot. 7 jaar geleden heeft hij darmkanker gehad, geopereerd (halve darm weg)elk half jaar is hij onderzocht (colonoscopie) en nooit is er iets gevonden, tot nu toe! Op internet zie ik veel verhalen over uitzaaiing naar de lever of botten en dan gebeurde dat ook na enkele jaren en niet na 7 jaar pas. Heeft iemand hier meer ervaring mee?
    Anneke

  3. #3
    Banned Premium ++ Account
    Lid sinds
    17-02-2010
    Locatie
    overijssel
    Posts
    4.083

    Standaard Re: Lymfeklierkanker/Ziekte van Hodgkin - Artikel

    hallo anneke,
    helaas gebeurt dat veel vaker.....na 5 jaar genezen verklaart en dan jaren later toch uitzaaiingen(metastasen)
    gisteren hoorden we nog van mijn schoonzus dat het ""mis is""
    zij was 9 jaar geleden voor borstkanker geholpen met succes.
    4 jaar geleden genezen verklaard,
    en nu is het teruggekomen in longen en botten...
    heel veel kracht gewenst anneke!!

  4. #4

    Standaard Re: Lymfeklierkanker/Ziekte van Hodgkin - Artikel

    Dit heeft mijn vader sinds 18 februari 2010 alleen dan lymfe Non Hodgekin stadium 3, hij had precies de symptomen die in het verhaal staan maar een huisarts(niet ons eigen hoor) zei dat ie maar paracetemol moest nemen en de HAP gaf ook weer andere medicijnen mee, maar dat werkte allemaal niet dus toen hebben ze verder onderzocht en toen kwam dit eruit. En er is al 2/3 weg van de kanker! Hij heeft nu 8 kuren gehad en moet 14 juli door de CT scan heen om te kijken of alles weg is ,en dat horen we dan op 20 juli! Ik hoop het wel maar weetje wat ik zo opvallend vind, dat hij helemaal niet kaal is zn haren zijn wel minder geworden maar hij is niet kaal! En ik vind het ook zo bijzonder (ook de internist vind dat) dat hij helemaal nooit ziek is geweest van een chemokuur, hij is alleen maar moe, maar als het daarmee overgaat Ook mag hij gewoon alles drinken zelfs bier.
    Ik ben iig wel blij dat het al een heeel stuk beter gaat! Zo zie je dat het ook maar goed af kan lopen!

    Zo wou het ff vertellen zag het toevallig staan!

    Liefs ilona!

  5. #5
    Premium ++ Account dotito's Avatar
    Lid sinds
    15-11-2008
    Locatie
    Antwerpen
    Posts
    3.654

    Standaard Re: Lymfeklierkanker/Ziekte van Hodgkin - Artikel

    @Ilona,

    Moet ook niet makkelijk voor je zijn geweest.Toch ergens wel tof dat hij niet al zijn haar heeft verloren.Nu nog even afwachten tot 20 juli op het resultaat .Hoop voor u,en en je vader,dat alles goed komt.

    Heel veel sterkte toegewenst!

    Do
    Alleen je eigen denken maakt je bewust van geluk of ongeluk


    Elke betere wereld begint met jou en in jou.
    Niet morgen bij een andere, maar vandaag bij jezelf

  6. #6

    Standaard Re: Lymfeklierkanker/Ziekte van Hodgkin - Artikel

    Hoi do, ja is zeker niet makkelijk nee, en dan dat iedereen ook nog maar zomaar met kanker gaat lopen schelden , grr, ik word daar behoorlijk issig om en dat ben ik ook geweest tegen een paar klas genoten, maar die zeggen het bijna niet meer hoor, en anders weten ze dat ik heel boos word
    Ach we gaan gewoon uit van het beste , namelijk dat het weg is wat ook wel zou zijn hoor Als we de uitslag hebben dan zal ik hier het ff vertellen postifief of negatief.

    Liefs Ilona!

  7. #7
    Premium ++ Account dotito's Avatar
    Lid sinds
    15-11-2008
    Locatie
    Antwerpen
    Posts
    3.654

    Standaard Re: Lymfeklierkanker/Ziekte van Hodgkin - Artikel

    Idd proberen positief te blijven denkenMijn moeder heeft jaren geleden ook kanker gehad,aan haar schildklier.Gelukkig is er na enkele bestralingen ook vanaf.

    Liefs Do
    Alleen je eigen denken maakt je bewust van geluk of ongeluk


    Elke betere wereld begint met jou en in jou.
    Niet morgen bij een andere, maar vandaag bij jezelf

  8. #8

    Standaard Re: Lymfeklierkanker/Ziekte van Hodgkin - Artikel

    Voor de nieuwsgierige mensen ik kom even het goede nieuws melden, dat mijn vader vandaag schoon is verklaard, er zit wel wat in zn lies maar dat is heel klein, kan een littekenweefsel zijn en is niks om zorgen over te maken. Blij dat het allemaal achter de rug is !

  9. #9
    Premium ++ Account dotito's Avatar
    Lid sinds
    15-11-2008
    Locatie
    Antwerpen
    Posts
    3.654

    Standaard Re: Lymfeklierkanker/Ziekte van Hodgkin - Artikel

    @Ilona,

    Ben echt blij voor jou meid

    Liefs Do
    Alleen je eigen denken maakt je bewust van geluk of ongeluk


    Elke betere wereld begint met jou en in jou.
    Niet morgen bij een andere, maar vandaag bij jezelf

  10. #10
    Banned Premium + Account
    Lid sinds
    27-11-2011
    Posts
    225

    Standaard Re: Lymfeklierkanker/Ziekte van Hodgkin - Artikel

    De ziekte van Hodgkin / leukemie
    De oorzaak is vaak doordat de milt blijft storen gaan de bloedspiegels storen en uiteindelijk
    kan dit ontstaan. Daarom is het gezond zijn van de milt belangrijk

  11. #11
    Banned Premium ++ Account
    Lid sinds
    17-02-2010
    Locatie
    overijssel
    Posts
    4.083

    Standaard Re: Lymfeklierkanker/Ziekte van Hodgkin - Artikel

    hoe doe je dat....................

  12. #12
    Banned Premium + Account
    Lid sinds
    27-11-2011
    Posts
    225

    Standaard Re: Lymfeklierkanker/Ziekte van Hodgkin - Artikel

    Ik weet dat dit klopt.

    Het is niet eenvoudig om aan te geven hoe de milt gezond blijft.
    Dit is ook weer afhankelijk van de storing.

    Mijn opmerking is meer bedoeld om artsen aan het denken te zetten en aan te geven
    waar zij onderzoek naar moeten doen om in de toekomst bepaalde ziekten te voorkomen
    en genezen.

    De humor is alleen dat zij dit toch niet van mij zullen aannemen.
    Zij hebben immers een 6 jarige studie gevolgd.
    Het is alleen jammer dat zij ng steeds teveel in hokjes te denken.

  13. #13

    Standaard Re: Lymfeklierkanker/Ziekte van Hodgkin - Artikel


    Wat is dat, "storen" - wat bedoel je daarmee?

    Hoe kom je erbij dat artsen "in hokjes" zouden denken? Dat was misschien 50 jaar geleden zo, maar nu absoluut niet meer.

    Ik zal je het sterker vertellen: iemand die "in hokjes denkt" komt niet door zijn studie heen. Dat komt niet doordat daar actief op wordt geselecteerd, dat komt doordat de complexe materie niet begrijpbaar is voor iemand die "in hokjes" denkt.


  14. #14
    edilbert
    Guest

    Standaard Re: Lymfeklierkanker/Ziekte van Hodgkin - Artikel

    edilbert
    ik heb sinds 5 jaar non hodgkin(chemo gekregen) de laatste jaren veel vermagerd eet nog thans goed. het grote probleem is dat halsklieren opzwellen, de arts zegt niet laten wegnemen, gevaar voor een scheve mond te krijgen , weet hiet iemand raad mee . groetjes

Soortgelijke onderwerpen

  1. Ziekte van Parkinson - Artikel
    By Sylvia93 in forum Zenuwen en beendergestel
    Reacties: 6
    Laatste Post: 03-10-13, 21:53
  2. Ziekte van Raynaud - Artikel
    By Agnes574 in forum Bloedvaten en hart
    Reacties: 4
    Laatste Post: 23-07-12, 11:30
  3. Ziekte van Bechterew - Artikel
    By Sylvia93 in forum Algemeen
    Reacties: 2
    Laatste Post: 01-11-09, 01:41
  4. Ziekte van Morton - Artikel
    By Agnes574 in forum Zenuwen en beendergestel
    Reacties: 0
    Laatste Post: 23-10-09, 18:48
  5. Ziekte van Huntington - Artikel
    By Agnes574 in forum Hoofd
    Reacties: 0
    Laatste Post: 29-10-08, 13:05