Weergeven resultaten 1 tot 8 van 8

Onderwerp: Aromatherapie - Artikel

Forum Admin
    Premium ++ Account
    Agnes574's Avatar

Exclamation Aromatherapie - Artikel

Wat is aromatherapie ?

Aromatherapie is een holistische therapie waarbij gebruik gemaakt wordt van etherische, of
    ook wel genoemd, essentiŽle oliŽn. Holistisch wil zeggen dat er bij een behandeling gekeken wordt naar zowel het lichaam als de psyche. Vaak zijn lichamelijke klachten een verlengde van psychische klachten (denk aan spanningshoofdpijn).

Etherische olie kan simpel gezegd gezien worden als het zweet van een plant. De geur van een bloem wordt veroorzaakt door de etherische olie van de plant. Bloemen geuren met name 's avonds omdat ze zich dan herstellen (zweten) na een warme dag.
    Etherische olie wordt uit verschillende planten(bomen)delen gewonnen. Een herkenbaar voorbeeld van etherische olie is het schillen van een sinaasappel. Wanneer men de schil samenknijpt springt er vocht uit de schil (prikt in de ogen) dat is de etherische olie van de sinaasappel.
    Etherische olie is een kostbaar produkt omdat er heel veel materiaal nodig is voor het uiteindelijke flesje pure etherische olie. Bijvoorbeeld voor 300 gram rozenolie heeft men 1000 kg rozenblaadjs nodig. U begrijpt dat de geurende flesjes van de drogist synthetisch (kunstmatig gefabriceerd) zijn en derhalve geen therapeutische werking hebben. Voor de echte oliŽn zult u zich moeten vervoegen bij een holistische aromatherapeut.

Etherische oliŽn hebben een sterk effect op de psyche. Het is bekend dat 2 zenuwbanen direct van het reukzintuig naar het limbische systeem lopen (dit is het deel van de hersenen dat betrokken is bij het geheugen en de emoties). Een voorbeeld uit het dagelijks leven is dat men een geur waarneemt en weer aan vroeger moet denken (associatie).

De algemene toepassingsmethoden van de aromatherapie zijn;

-Massage

-Verdampen

-Lichaamsverzorging (zalven, cremes, lotions, bad/doucheprodukten)

-Lokale baden

-Pakkingen & kompressen

-Inname

(bron: google...kan de naam niet meer vinden !!)
    Kijk eens op aroma-atelier.be als je geinteresseers bent!
    Laatst aangepast door Sylvia93 : 01-11-09 om 21:39
    De mooiste dingen in het leven kun je niet zien of aanraken,die moet je in je hart kunnen voelen...

Het beste medicijn is een hond ... heeft gťťn enkele bijwerking

Premium ++ Account Luuss0404's Avatar

Exclamation Re: Aromatherapie - Artikel

Aromatherapie tijdens de bevalling
    Aromatherapie met inhalatie van essentiŽle oliŽn tijdens de bevalling zou een positieve invloed hebben op de pijn tijdens bevalling. Dat blijkt uit een studie in ItaliŽ bij 251 vrouwen (BJOG, juni 2007). Er was geen verschil in keizersneden, spontane bevalling, vacuŁm extracties, duur van de bevalling, Apgar-scores, enz. Wel was er minder pijn en werden minder baby's opgenomen in intensieve zorgen, in vergelijking met vrouwen die zonder aromatherapie bevielen.

Aromatherapie niet beter dan zuiver water
    De positieve effecten van aromatherapie zijn vergelijkbaar met de effecten van zuiver water zeggen onderzoekers van de Universiteit van Munchen. Proefpersonen die zonder het te weten gewoon water kregen in plaats van de dure olies die bij de aromatherapie worden gebruikt, rapporteren dezelfde effecten, zo bleek uit het onderzoek. De geteste oliŽn waren afkomstig van jasmijn, munt en ylang-ylang. Volgens de onderzoekers bewijst deze studie dat het volstaat dat de mensen geloven in het effect van de producten om inderdaad een effect te voelen. Volgens de onderzoekers bevestigt dit andermaal het belang van het zogenaamde placebo-effect: dat stoffen die geen enkele actieve stof bevatten, toch een heilzaam effect kunnen hebben als men er in gelooft.
    Dezelfde onderzoeksgroep wil nu een gelijkaardig onderzoek uitvoeren met massageolie.

Aromatherapie helpt niet tegen pijn
    Aromatherapie (met citrus- en lavendelolie) heeft geen enkel effect op het weerstandsvermogen, wondheling of pijnbestrijding, en evenmin op de bloeddruk of de productie van stresshormonen. De citrusgeur had wel een licht positief effect op het welbevinden van de proefpersonen, voor de lavendelgeur kon zelfs dat niet worden aangetoond. Gedistilleerd water had meer effect dan het lavendelpreparaat.
    Dat blijkt uit een Amerikaanse studie bij 56 gezonde proefpersonen, mannen en vrouwen. Sommigen waren voorstanders van aromatherapie, anderen waren tegenstanders of hadden geen mening (Psychoneuroendocrinology, april 2008).

(Bron; gezondheid.be)

Standaard Re: Aromatherapie - Artikel

Ik wil wel even reageren op bovenstaand bericht van Luuss0404, het is echter niet mijn bedoeling om beledigend naar diegene te zijn.

Jammer dat er slechts onderzoeken wordt aangehaald die de Aromatherapie volledig onderuit haald en afdoen als kwakzalverij! Kijk eens goed rond op het internet en je zult vele onderzoeken vinden die het tegendeel bewijzen. Bovendien moet denk ik ook bedacht worden dat de onderzoeken die dit soort therapien onderuit halen gesponsort worden door grote farmaceutische bedrijven! Natuurlijk zullen die dan hard roepen dat het niet werkt! Bovendien zijn zulke bedrijven/onderzoeker vaak afhankelijk van degene die het onderzoek betaald, dus het interpreteren van die onderzoeken zal altijd in het voordeel van de betalende farmaceut uitvallen. Er wordt dus hiermee gesuggeerd dat bekende geneesheren als Hippocrates en Discorides of Avicenna het totaal bij het verkeerde eind hadden? Men is vergeten dat de alchemie het begin was van de huidige chemische industrie, aromatherapie was hier 1 van de eerste aanzetten toe.

Ik sluit me aan bij Luuss0404. De onderzoeken die zij noemt zijn serieus, en uitgevoerd door onafhankelijke onderzoekers.

Het is wel heel makkelijk om elk onderzoek dat je niet aanstaat onderuit te schoffelen met een beschuldiging waar de ander zich nooit tegen kan verweren.

Er zullen best gesponsorde onderzoeken zijn. Dat is bekend, en je moet erop letten dat je de resultaten van die onderzoeken met een grote hap zout neemt.

Het makkelijkste is, je te beperken tot onderzoeken die zijn gedaan door onafhankelijke onderzoeksgroepen. Een verdere kwaliteitsgarantie krijg je door alleen die onderzoeken te bekijken waarin de onderzoekers alle aspecten van hun onderzoek tot in detail beschrijven. Dus niet alleen wat de uitkomst is van hun onderzoek, maar ook hoe ze dat eigenlijk hebben onderzocht, en hoe ze tot hun conclusie kwamen.

Het is dan niet (alleen) de conclusie die telt, maar de weg ernaartoe.

Wanneer je je beperkt tot enkel de kwalitatief hoogwaardige onbevooroordeelde onderzoeken, dan blijft de conclusie van Luuss0404 fier overeind staan: aromatherapie heeft geen aangetoonde werking.

Dit neemt overigens niet weg dat aromatherapie wel degelijk ontspannend kan werken, heilzaam kan aanvoelen, en alleen daardoor al de klachten doet verminderen, puur door het placebo-effect. Maar laten we dan wel zo eerlijk zijn ronduit te erkennen dat hier puur het placebo-effect werkzaam is.

Waar overigens niets mis mee is. Het kusje op de zere knie van het gevallen kind (of het blazen over die zere knie, afhankelijk van de streek waar je bent opgegroeid) helpen ook prima tegen de pijn en tegen de smart.

Citaat Origineel gepost door Flogiston Bekijk Post
    Ik sluit me aan bij Luuss0404. De onderzoeken die zij noemt zijn serieus, en uitgevoerd door onafhankelijke onderzoekers.

Het is wel heel makkelijk om elk onderzoek dat je niet aanstaat onderuit te schoffelen met een beschuldiging waar de ander zich nooit tegen kan verweren.

Er zullen best gesponsorde onderzoeken zijn. Dat is bekend, en je moet erop letten dat je de resultaten van die onderzoeken met een grote hap zout neemt.

Het makkelijkste is, je te beperken tot onderzoeken die zijn gedaan door onafhankelijke onderzoeksgroepen. Een verdere kwaliteitsgarantie krijg je door alleen die onderzoeken te bekijken waarin de onderzoekers alle aspecten van hun onderzoek tot in detail beschrijven. Dus niet alleen wat de uitkomst is van hun onderzoek, maar ook hoe ze dat eigenlijk hebben onderzocht, en hoe ze tot hun conclusie kwamen.

Het is dan niet (alleen) de conclusie die telt, maar de weg ernaartoe.

Wanneer je je beperkt tot enkel de kwalitatief hoogwaardige onbevooroordeelde onderzoeken, dan blijft de conclusie van Luuss0404 fier overeind staan: aromatherapie heeft geen aangetoonde werking.

Dit neemt overigens niet weg dat aromatherapie wel degelijk ontspannend kan werken, heilzaam kan aanvoelen, en alleen daardoor al de klachten doet verminderen, puur door het placebo-effect. Maar laten we dan wel zo eerlijk zijn ronduit te erkennen dat hier puur het placebo-effect werkzaam is.

Waar overigens niets mis mee is. Het kusje op de zere knie van het gevallen kind (of het blazen over die zere knie, afhankelijk van de streek waar je bent opgegroeid) helpen ook prima tegen de pijn en tegen de smart.

Jammer dat je het niet zelf komt proberen, kun je zien wat het effect kan zijn in plaats van alleen maar suggestie of ontspanning!
    Stuur me maar een PM als je een afspraak wenst te maken.

"Zelf proberen" is geen substituut voor een goed uitgevoerd, kwalitatief hoogwaardig onderzoek.

Premium ++ Account christel1's Avatar

Zoals bij vele zaken zijn er believers en non believers, ik behoor tot de non believers.
    Hetzelfde met homeopathie, de ene gelooft erin de andere gelooft er niet in.
    Ben ooit bij een HA geweest die mijn kinderen wou genezen met homeopathie, ja was erbij moeten gaan omdat mijn reguliere huisarts in verlof was.
    Was ik blij toen mijn HA terug was want de kinderen waren alleen maar zieker geworden.
    En "sommige" aroma's kunnen misschien een rustgevend effect geven voor de ene persoon maar niet voor de andere, persoonlijk vind ik dat lavendel "stinkt", andere vinden het dan weer goed ruiken.... 't ja 't is maar hoe je het bekijkt zeker ?
    Leef vandaag, morgen komt wel

Premium ++ Account Luuss0404's Avatar

Hmm ik denk dat niet iedereen mijn aanvullende stukje goed gelezen heeft, gezien er staat "Wel was er minder pijn en werden minder baby's opgenomen in intensieve zorgen, in vergelijking met vrouwen die zonder aromatherapie bevielen." dus er is bewezen dat aromatherapie zeker kan helpen bij een bevalling
    Ik heb het ook geplaatst zodat mensen zelf op basis van positieve en negatieve onafhankelijke onderzoeken en natuurlijk op basis van ervaringen een EIGEN oordeel kunnen opstellen

Ik zie dat men mijn eigen oordeel graag wil hebben, want wat ik hier eerder plaatste is aanvullende informatie
    Mijn eigen oordeel of gevoel of hoe je het wil noemen is dat aromatherapie voor de ene persoon heel veel baat kan hebben en voor een ander niet... mijn eigen ervaring is dat als ik aromatherapie gebruikt ik mij rustiger voel, maar het helpt mij niet af van mijn hooikoorts of pijn...
    Verlies nooit de moed: soms gaat de deur pas open met de laatste sleutel van de bos