Weergeven resultaten 1 tot 9 van 9

Onderwerp: Zelfmedicatie - Artikels

Forum Admin
    Premium ++ Account
    Agnes574's Avatar

Exclamation Zelfmedicatie - Artikels

Zelfmedicatie: de 6 meest voorkomende gevallen

Zelfmedicatie,iedereen past het in minder of meerdere mate toe.
    Om uzelf niet in gevaar te brengen, moet u weten hoe ermee om te gaan. Ziehier het abc van de zelfmedicatie voor de 6 belangrijkste en meest voorkomende symptomen.

*Verstopping

Zelfmedicatie met osmotische of stimulerende laxeermiddelen.

Wanneer mag u aan zelfmedicatie doen?
    -In geval van voeding die plotseling heel arm is aan fruit en groenten.
    -Sinds enkele dagen een sterk verminderde vochtopname.
    -Tijdens of na een reis.
    -Of bij stress.

Wanneer moet u naar de huisarts?
    -Als u geneesmiddelen neemt.
    -Als u afwisselend last hebt van verstopping en diarree.
    -Aanwezigheid van rood of donker bloed in de stoelgang.
    -Bij buikpijn.
    -Of als u plots en onverklaarbaar vermagert.

*Diarree

Zelfmedicatie: zakjes voor rehydratatie, transitvertrager, middel voor darmbacteriën (bacteriële diarree), antidiarreticum (virale diarree), verzachtend middel voor geïrriteerde ingewanden.

-Eenmalige diarree.
    -Diarree zonder andere symptomen.

-Aanhoudende diarree gedurende meer dan 48 uur ondanks medicatie.
    -Afwisselend fases van verstopping en diarree.
    -Na een reis in de tropen.
    -Herhaaldelijke terugval gepaard met vermageren of buikpijn.
    -Aanwezigheid van bloed in de stoelgang.
    -Hoge koorts, hevig braken, hoofdpijn, verward.

*Maagpijn

Zelfmedicatie: maagzuurremmer of maagzuurbinder.

-Maagpijn op een welbepaalde plaats die opkomt na rijkelijk, gekruid of zuur eten,
    -of na het drinken van wijn of fruitsap.

-Als u na elke maaltijd systematisch maagpijn krijgt (gastritis, maagzweer).
    -Als u geneesmiddelen neemt zoals ontstekingsremmers en aspirine.
    -Bij oprispingen (gastro-oesofageale reflux).
    -Bij zeer bruuske pijn rond de borst, met uitstraling naar de kaken en de armen (noodgeval, infarct).
    -Aanwezigheid van donker bloed in de stoelgang.

*Hoofdpijn

Zelfmedicatie: paracetamol, ibuprofen.

-Eenmalige pijn, waarbij u toch nog min of meer normaal kunt functioneren.
    -Hoofdpijn die gepaard gaat met stress, een verkoudheid, slaapgebrek, abnormale daling van de bloedsuikerspiegel…

-Na een klap op het hoofd.
    -Duizeligheid, geheugenverlies, vermoeidheid.
    -Geen gevoel meer in een bepaald lidmaat, verminderend zicht, problemen met spreken, evenwichtsstoornissen (noodgeval, cerebrovasculair accident).
    -Stijfheid in de nek, koorts, braken, neurologische stoornissen (meningitis).

*Grieperigheid

Zelfmedicatie: fysiologisch serum voor de neus, nasale vasoconstrictor, stroop tegen droge hoest (dextromethorfan), pastilles of stroop voor de keel (lidocaïne, tetracaïne).

-Droge hoest.
    -Lopende neus.
    -Niesbuien.

-Droge hoest gedurende meer dan een week.
    -Natte hoest met gekleurde fluimen.
    -Zware hoofdpijn.
    -Hevige of lang aanhoudende koorts.
    -Moeite met slikken of ademen.

*Koorts

Zelfmedicatie: paracetamol.

-Koorts minder dan 40°C.
    -Koorts gedurende minder dan drie dagen.

-Na een reis in de tropen.
    -Als het samenvalt met andere symptomen: braken, buikpijn, zware hoofdpijn, vaak moeten plassen, lagerugpijn…

25/03/2008
    Dr. Philippe Presles
    (bron: e-gezondheid.be)
    Laatst aangepast door Sylvia93 : 01-11-09 om 21:52
    De mooiste dingen in het leven kun je niet zien of aanraken,die moet je in je hart kunnen voelen...

Het beste medicijn is een hond ... heeft géén enkele bijwerking

Forum Admin
    Premium ++ Account
    Agnes574's Avatar

Standaard Re: Zelfmedicatie - Artikel

Medicijnen,nuttige informatie

De griep, verkoudheden, keelontstekingen, rinitis en bronchitis gaan rond... Dit biedt u misschien de gelegenheid om uw huisapotheek onder de loep te nemen en om uw kennis van medicijnen te verdiepen. Dat zal uzelf en uw gezin zeker ten goede komen.

Wat is de VHB van een geneesmiddel?

Elk geneesmiddel moet verplicht een 'Vergunning voor het in de handel brengen' (VHB) bekomen alvorens het mag verkocht worden. Deze vergunning wordt toegekend door de bevoegde gezondheidsinstanties. Ze bevestigt dat het geneesmiddel doeltreffend is, dat het gebruik veilig is en dat de kwaliteit van de productie aan de eisen voldoet.

Bovendien bepaalt ze hoe het medicijn moet gebruikt worden. Het nummer van de vergunning wordt op de verpakking vermeld. De 'Vergunning voor het in de handel brengen' is verplicht voor alle medicijnen, ongeacht of ze verkocht worden met of zonder voorschrift van de arts, of ze al dan niet terugbetaald worden en of het al dan niet generische geneesmiddelen zijn.

Medicijnen: elementaire voorzorgsmaatregelen

Enkele voorzorgsmaatregelen
    Een aantal zaken moet u in elk geval aan uw arts en apotheker vertellen:
    *uw medische antecedenten/verleden,
    *bijzondere omstandigheden (zwangerschap, allergieën...),
    *de andere geneesmiddelen die u neemt, ongeacht of ze verkocht worden met of zonder voorschrift,
    *de voedingssupplementen of andere producten die u gebruikt (fytotherapie, aromatherapie, homeopathie...).

Hou u aan...
    *de voorgeschreven dosering,
    *de gebruiksaanwijzing en de voorzorgsmaatregelen: er zijn medicijnen die niet mogen ingenomen worden in combinatie met sommige voedingsmiddelen of dranken, of zelfs met een bepaalde anticonceptiemethode. Lees de bijsluiter!

Koop nooit medicijnen via het internet!

Deze medicijnen zouden wel eens weinig doeltreffend of zelfs gevaarlijk kunnen zijn. Neem dus geen onnodige risico's.

Nog enkele raadgevingen...

Kijk goed naar de pictogrammen en symbolen, onder meer de pictogrammen die aangeven dat autorijden en machines bedienen gevaarlijk kunnen zijn in combinatie met het medicijn.

Let goed op de ongewenste bijwerkingen: elke ongewone reactie die met uw behandeling in verband zou kunnen worden gebracht, moet aan uw arts of apotheker gemeld worden.

De mooiste dingen in het leven kun je niet zien of aanraken,die moet je in je hart kunnen voelen...

Forum Admin
    Premium ++ Account
    Agnes574's Avatar

Standaard Re: Medicatie - Artikels

Medicatiegebruik zonder voorschrift

Tandpijn, rugpijn, hoofdpijn... In dergelijke gevallen reageren we dikwijls door een geneesmiddel te nemen dat geen voorschrift vereist. Het is nochtans belangrijk om ook in die gevallen inlichtingen in te winnen over het gekozen geneesmiddel.

Er bestaan drie pijnstillende geneesmiddelen

*Paracetamol, die naast zijn pijnstillende eigenschappen ook behoort tot de categorie van de antipyretica (koortswerende middelen).

*Aspirine (of acetylsalicylzuur) en
    *Ibuprofen, twee niet-steroïdale anti-inflammatoire geneesmiddelen, die niet alleen pijnstillend zijn, maar ook koorts- en ontstekingswerend.

Bij voorkeur opteren voor paracetamol

Paracetamol wordt het best verdragen omdat hij het minst bijwerkingen heeft. Paracetamol is trouwens de enige toegelaten pijnstiller tijdens de zwangerschap (op aanraden van de arts of de apotheker).

Als tweede keuze, kan men opteren voor ibuprofen en daarna voor aspirine. Beide zijn echter af te raden aan zwangere vrouwen.

Welke zijn de mogelijke neveneffecten van paracetamol?

Hoewel het niet zo vaak gebeurt, kan paracetamol leiden tot afwijkingen in het bloed of tot huidreacties (huiduitslag of overgevoeligheid).

Opgelet, want bij hoge dosis kan paracetamol de lever beschadigen. Het is dus enorm belangrijk om de voorgeschreven of op de bijsluiter vermelde doses niet te overschrijden. Als u ook andere geneesmiddelen neemt, doet u er goed aan te controleren of ze ook geen paracetamol bevatten!

Welke zijn de ongewenste effecten van niet-steroïdale anti-inflammatoire geneesmiddelen?

Aspirine en ibuprofen kunnen leiden tot spijsverteringsstoornissen (misselijkheid, branderig gevoel in de maag) en allergische reacties.

Bij langdurig gebruik en/of hoge doses, is er een zeker risico op maagbloeding en maagzweren. Ook hier moet dus opgelet worden om de doses en de behandelingsduur niet te overschrijden.

Ook op de interactie met andere geneesmiddelen moet gelet worden: indien ze genomen worden samen met aspirine of ibuprofen, kunnen sommige geneesmiddelen (antistollingsmiddelen, anti-aggregantia voor de bloedplaatjes en corticoïden) het risico op maagbloeding en maagzweren verhogen.

Welke doses mag men niet overschrijden?

*Paracetamol: niet meer dan 4 g per dag.

*Ibuprofen: niet meer dan 40 mg om de 6 à 8 uren.

*Aspirine: niet meer dan 3 g per dag.

Zoals voor alle geneesmiddelen in vrije verkoop, moet zelfmedicatie zorgvuldig toegepast worden. De behandeling moet gestopt worden zodra de symptomen verergeren of als nieuwe symptomen verschijnen. Er moet eveneens opgetreden worden als de symptomen opnieuw verschijnen zodra de behandeling stopt. En tot slot: men mag nooit meer dan één geneesmiddel tegelijk als zelfmedicatie innemen.

Premium ++ Account dotito's Avatar

hallo iedereen,

nu is het zo dat ik al bijna 2 jaar betablokkers neem,mijn dr(neuroloog)heeft mij dat destijds gegeven voor mijn migraine en toens vond hij dat nodig omdat ik een hoge bloeddruk had en bijna alle dagen aanvallen.als ik er over begin tegen mijn dokter,dat ik deze pillen wil afbouwen heb ik het gevoel dat hij niet naar mijn boodschap luistert.ik vind ook als ge medicatie moet nemen dan moet het,maar als het na jaren beter gaat mag je toch afbouwen of niet?
    als mijn neuroloog mij niet wil helpen in mijn ogen ,zou ik dan naar een andere gaan of niet? moet wel zeggen dat ik al heel lang bij deze dr ben en is wel een hele goeie.maar ik wil van die betablokkers vanaf.

groetjes Dotito,

Premium ++ Account Luuss0404's Avatar

Hey Dotito,

Heeft je dokter aangegeven waarom je niet mag afbouwen? Misschien kan je aangeven waarom jij wil afbouwen, hoe je je voelt en eventueel kun je een afbouwschema voorleggen aan je dokter? Heel veel succes!

Lieve groet, Luuss

Premium ++ Account dotito's Avatar

hey Luuss,

ja kan het mischien nog eens proberen het zo op die manier te zeggen,hij zegt je hebt last van een hoge bloeddruk die pillekes kunnen geen kwaad.maar uiteindelijk van die pillen die ik neem daar word je ook seurieus moe van.en neem al van 8 jaar medicijnen voor leven,voor mijn epilepsie.daarmee zou ik graag tijdig met de deze willen stoppen.
    bedankt voor je tip,

groetjes dotito,

Forum Admin
    Premium ++ Account
    Agnes574's Avatar

ZELFMEDICATIE; DE 10 GEBODEN

Steeds meer mensen doen aan zelfmedicatie, ze nemen geneesmiddelen op eigen initiatief, zonder advies van hun arts.
    Dat kan bij de behandeling van kwaaltjes voor tijdswinst zorgen, maar hoe doeltreffender geneesmiddelen zijn, hoe groter hun potentieel gevaar is.

22% van de producten wordt verkocht in de apotheek

Zelfmedicatie is een gewoonte geworden als het om het verzorgen van kwaaltjes van voorbijgaande aard gaat. Het is geen luxe, in veel gevallen is het noodzakelijk.
    Voorwaarde is wel dat men weet wat men doet en dat men de gezondheid niet op het spel zet.
    In Frankrijk, waar 80% van de bevolking aan zelfmedicatie doet, heeft een bedrijf dat gespe******eerd is in risicobeheer een gids voor zelfmedicatie opgesteld die belangrijk advies geeft aan mensen die geneesmiddelen nemen zonder eerst hun arts te raadplegen.

De tien geboden van zelfmedicatie

In de inleiding van deze gids, wijzen professor Giroud en dr. Hagège op de tien geboden van zelfmedicatie. Het is erg belangrijk dat men die geboden in gedachten houdt.

1. Alle geneesmiddelen kunnen voor incidenten en zelfs voor ongelukken zorgen als ze niet goed gebruikt worden. Onredelijke zelfmedicatie zonder kennis van zaken doet dat risico stijgen. Aarzel vooral niet om erover te praten met uw arts of uw apotheker.

2. Zelfmedicatie moet altijd beperkt zijn en van korte duur. Het geneesmiddel mag maar één actief bestanddeel bevatten (maximum twee) en het gebruik mag niet langer aanhouden dan vijf dagen. Bij het aanhouden of het verergeren van de symptomen en het optreden van bijkomende problemen moet de behandeling stopgezet worden en moet men een arts raadplegen.

3. Bij zelfmedicatie moet men zich strikt houden aan de gebruiksaanwijzing en moet men ook nagaan of het geneesmiddel nog niet vervallen is.

4. Vrouwen die zwanger zijn, vrouwen die borstvoeding geven, zuigelingen en kleine kindjes mogen nooit aan zelfmedicatie doen.

5. Breng uw arts altijd op de hoogte van de geneesmiddelen die u op eigen initiatief neemt.

6. Doe nooit aan zelfmedicatie bovenop een behandeling die voorgeschreven wordt door uw arts. Waarom? Omdat er geen gegevens zijn over de mogelijke interacties.

7. Alcohol kan een invloed hebben op de doeltreffendheid van bepaalde geneesmiddelen. Bovendien doet 'drank' het risico op ongevallen stijgen.

8. Geneesmiddelen die uw arts voorschrijft mogen niet achtergehouden worden om er later mee aan zelfmedicatie te doen.

9. Een geneesmiddel dat iemand van uw naasten veel goed deed, kan voor iemand anders geen enkel effect hebben of zelfs gevaarlijk zijn.

10. Geneesmiddelen moeten bewaard worden op een koele, donkere en droge plek en buiten het bereik van kinderen.

Hoe kan je aan zelfmedicatie doen zonder risico's te lopen?

Zelfmedicatie is niet geschikt voor mensen die een chronische behandeling volgen en ook niet voor mensen met een fragiele gezondheid (zwangere vrouwen, mama's die borstvoeding geven, baby's en kleine kindjes).
    Het nemen van geneesmiddelen moet altijd met kennis van zaken gebeuren en liefst met het advies van uw apotheker of uw arts.

Laatst aangepast door Agnes574 : 13-01-10 om 17:39

Forum Admin
    Premium ++ Account
    Agnes574's Avatar

Standaard Re: Zelfmedicatie - Artikels

Automedicatie in alle veiligheid

Natuurlijk lopen we niet voor elk wissewasje naar de dokter en natuurlijk weten we zelf wel raad met eenvoudige kwaaltjes. Maar waar ligt de grens tussen onschuldige middeltjes en gevaarlijke experimenten?

Inhoud:
    •Nooit het pilletje van iemand anders
    •Met of zonder voorschrift
    •Brandwonden
    •Vitamines en voedingssupplementen
    •Kruiden
    •Huis-, tuin- en keukenmiddeltjes
    •Wat u zeker moet doen
    •Niet altijd naar de dokter
    •De patiënt als mede-verantwoordelijke
    •5 gouden doe-het-(niet)-zelfregels

Lees het volledige artikel op;
    http://plusmagazine.rnews.be/nl/gezo...iligheid#begin

Premium ++ Account Luuss0404's Avatar

Standaard Re: Zelfmedicatie - Artikels

Mijn "zelfmedicatie" bestaat uit een kruiden & specerijen boek die ik heb en homeopatische middelen...
    Homeopatische middelen tegen hooikoorts en bloedarmoede gebruik ik zelfs op advies van mijn vorige huisarts omdat ik niet zo goed reageerde op de reguliere medicijnen daarvoor en ik gebruik ook nooit meer of langer dan in de bijsluiter staat...
    Ik luister altijd naar mijn lichaam en als ik er niet uikom van mijzelf ga ik alsnog naar de huisartsenpost (eigen huisarts onder curatele, want dat is een *piep*)
    Verlies nooit de moed: soms gaat de deur pas open met de laatste sleutel van de bos