Weergeven resultaten 1 tot 8 van 8

Onderwerp: Wat kan ik doen tegen een kromme rug?

Standaard Wat kan ik doen tegen een kromme rug?

Hallo,

Ik heb een kromme rug, mijn huisarts noemt gifose of cifose ofzoiets. Wat kan ik hier het beste tegen doen. Ik fitness bijna elke dag.

Martie

Standaard Re: Kromme rug

Euh.. Je arts heeft gezegd wat het is, maar heeft ie niet gezegd wat er tegen te doen dan? Vreemd..

Citaat Origineel gepost door raketje
    Euh.. Je arts heeft gezegd wat het is, maar heeft ie niet gezegd wat er tegen te doen dan? Vreemd..
    Ja mensendieck maar ik heb daar helaas geen tijd voor. Ik weet niet of jullie hier opleiding verpleegkundge geleid hebben, maar k heb hele lange dagen daarmee. helaas. Kan je zelf niet er wat tegen doen?

Martie

Myrrdinn
    Guest

Dit is een kromming van de wervelkolom. Je hebt verschillende soorten krommingen. Zelf heb ik scoliose, dit is erfelijk. Je kunt echter ook een kromming krijgen door een slechte houding. Je kunt het niet meer beter maken, maar wel verslechtering voorkomen door recht op te lopen en te zitten. Eenzijdige sporten (zoals tennis of hockey) zijn niet goed. Zwemmen is één van de beste sporten die je kunt doen.
    Ik begrijp heel goed dat je geen zin hebt in therapie, dat had ik zelf ook nooit. Ik heb wel 2 jaar elke nacht een korset omgehad, echt een ramp. Momenteel zwem ik alleen. Ik heb vaak pijn als ik te lang heb gelopen zonder af en toe te gaan zitten, of als ik op een verkeerde stoel zit. Ik hoop dat ik je zo een beetje geholpen heb. Als je nog vragen hebt, kun je beter naar je arts gaan, daar is hij/zij tenslotte voor! Succes...

Francesco
    Guest

Standaard Re: Wat kan ik doe tegen een kromme rug?

Je hebt kennelijk een kyfose. De kromming in je rug maakt dat je borstwervels wat naar achter steken en je hoofd wat naar voor. Dat is heel iets anders dan een scoliost, die een zijwaartse kromming geeft.
    Jij zul het nbest gebaat zijn bij rugcrawl en buikspieroefeningen. De spieren die de kromming moeten opheffen moeten sterker worden. Sterkte ermee. Het lukt vast!

Standaard Re: Wat kan ik doen tegen een kromme rug?

Hoi,

Ik heb ook scoliose en ga twee keer per week een uur doorzwemmen. Ik zwem wel schoolslag en buikcrawl. Verslechter ik dat niet mijn scoliose?

Citaat Origineel gepost door putman Bekijk Post
    Hoi,

Ik heb ook scoliose en ga twee keer per week een uur doorzwemmen. Ik zwem wel schoolslag en buikcrawl. Verslechter ik dat niet mijn scoliose?

Nee, hier verslechter je de Scoliose niet mee.
    Wel moet je even in de gaten houden tijdens het zwemmen, welke slagen makkelijk gaan, en welke moeilijker. De slagen tijdens het zwemmen die moeilijk gaan, die zou ik achterwegen laten. Het is immers niet goed om door te gaan terwijl je lichaam aangeeft een bepaalde slag niet te kunnen.
    Maar als jij geen last hebt bij schoolslagen en Buikcrawl, dan kun je dat gewoon lekker blijven doen. Je verslechter de Scoliose er niet mee.

Bij een kyfose is het ook altijd verstandig om eens een manueel therapeut te consulteren, want vaak gaan door de kromming ook bepaalde wervels vastzitten. Die blokkades kunnen door de therapeut worden weggenomen, waardoor je houding minder geforceerd wordt en je je wervelkolom, heupen, knieën en schouders minder oneigenlijk belast.
    Ik heb zelf ook een kyfose en een lichte scheefstand van het hoofd, waarvoor ik me regelmatig laat behandelen. Ik merk duidelijk wanneer het weer tijd wordt.

Soortgelijke onderwerpen

1. Wat kan ik doen tegen acne?
    By JO in forum Huid - gezicht
    Reacties: 45
    Laatste Post: 02-03-19, 13:44
  2. Wat te doen tegen jeuk
    By gilst031 in forum Huid
    Reacties: 9
    Laatste Post: 27-02-18, 12:20
  3. Acne wat kan ik er tegen doen?
    By Jan1993 in forum Huid - gezicht
    Reacties: 7
    Laatste Post: 05-12-16, 06:37
  4. Wat doen tegen oorontsteking?
    By Mirella in forum Keel, neus, oor
    Reacties: 52
    Laatste Post: 26-10-13, 21:42
  5. Wat is dit.. en wat er tegen te doen?
    By Tastroko in forum Huid - gezicht
    Reacties: 4
    Laatste Post: 29-05-13, 21:58