Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergeven resultaten 51 tot 85 van 85

Onderwerp: Stoppen/Afbouwen antidepressiva - Artikel

Premium + Account gabry's Avatar
    Dagboek berichten
    1

Standaard Re: Stoppen/Afbouwen antidepressiva - Artikels

Dat gelooft mijn kat zelfs niet, heeft teveel gezien...

Wink Re: Stoppen/Afbouwen antidepressiva - Artikels

Hahaha! En dan zijn er nog mensen die zich "artsen" durven noemen en dit glashard beweren (dat AD niet "verslavend" zijn). Túúrlijk zijn ze dat niet, daarom hebben wij ook zo lekker veel last van de afkickeverschijnselen, komt allemaal omdat AD níet verslavend zijn. Yeah right!

Banned Premium ++ Account

wat ik hier allemaal lees, heb ik totaal geen last van, heb echt vele middelen gebruikt,
    het was gewoon s,avonds stoppen met bv nortrlolen en direct het andere middel starten en in 2 dagen op de standaard dagdosering.
    zou dat miss komen omdat ik direct een ander middel krijg??

Dagboek berichten
    1

heel goed mogelijk dat dit de reden is waarom je geen ontwenningsverschijnselen hebt, je hebt namelijk geen ontewenning als je direct weer met een ander middel begint.
    Alle ad's werken namelijk in grote lijnen hetzelfde, en wordt je hersenfunctie "weer meteen gevoed" met "dezelfde stof".
    Bij mij begon de echte ontwenning zelfs pas nadat ik helemaal gestopt was, d.w.z. een maand of 2 na de laatste 1mg. kreeg ik alsnog last van hyperventilatie en angstaanvallen, volgende maand ben ik er een jaar helemaal vanaf en ik merk NU pas dat ik me iets beter ga voelen. En dan ben ik al heel blij dat ik er "maar" twee jaar over heb gedaan, i.p.v. Klaas...

Standaard Re: Antidepressiva:gebruik en afbouwen - Artikels

Hallo,
    Als gevolg van *****gebruik (ja stom)in de periode 2000-2007 (voornamelijk xtc, later ook slaapmiddelen) heb ik ernstige slaapproblemen. Op een gegeven moment 'knapte' er iets in m'n hoofd waardoor ik helemaal niet meer sliep en ik constant een migraine-achtige spanning had. Jankend naar de huisarts en in eerste instantie schreef die me chloordiazepoxide (Librium) voor, dat gelukkig hielp mijn hoofd rustig te houden. Dit heb ik 2,5 jaar geslikt voordat ik zonder kon. Hierbij heb ik ook regelmatig slaapmiddelen geslikt (oxazepam, lorazepam, temazepam). De psychiater waar ik toen bij liep heeft me toen ook een antidepressiva voorgeschreven, Efexor, om mijn dopamine-en serotoninereceptoren weer te herstellen, maar daardoor werden de slaapproblemen erger. Toen ben ik overgestapt op Mirtazapine (Remeron) (1 tablet van 15 mg) en dat hielp heel goed.
    Nu, maart 2011, zijn we drieenhalf jaar verder en ik ben nog steeds 'herstellende'. Ik worstel nog steeds met slaapproblemen, al het is minder ernstig dan 3,5 jaar geleden. Ik slik nu alleen nog 7,5 mg Mirtazapine en dat gaat redelijk. Soms moet ik een slaaptablet bijslikken want 'het delicate herstel in mijn hoofd' is nog lang niet waar het zijn moet. Ik ben door de Mirtazapine wel 8 kilo aangekomen en ervaar constant maagproblemen.
    Nu maart 2011 heb ik geprobeerd helemaal te stoppen met Mirtazapine maar mijn slaap zakt nu pardoes terug van 6 uur naar 3 uur per nacht.
    Ik wil graag van alle medicatie af, maar ik heb het idee dat me dit nog niet gaat lukken. Door die halve tablet Mirtazapine blijf ik ook nog veel vocht vasthouden waardoor m'n maag me altijd ''in de weg zit''. Afbouwen naar een kwart helpt me niet want is het is al een lage dosering. Ik slik nu af en toe nog een oxazepam of temazepam maar wil niet weer terugvallen op slaapmiddelen. Samengevat: Mirtazapine (slik het nu 2 jaar) helpt me zeker met slapen, maar door maagproblemen en gewichtstoename wil ik er af! Alleen lukt het mij niet zonder te grijpen naar slaappillen. Valeriaan e.d. helpt niet. Heeft iemand een tip?
    Thim

Hoi, thim,

dat is een hele apotheek zo te lezen ? Ik lees dat je alvast op goeie weg bent en doe zo voort ... de neveneffecten van medicijnen zijn niet min zo te lezen... . Dit is echt wel waar je vanaf moet .

sterkte tim en goeie moed

beste gabry,

welke voedingssupplementen heb jij gebruikt als ondersteuning? ik slik nl. net zo lang al seroxat en wil er ook vanaf. wat was jou afbouw schema? ik wil graag wat tips van je.

monica3
    Guest

Red face Re: Antidepressiva:gebruik en afbouwen - Artikels

Hallo, Ik slik al jaren antidepresiva, de 1e keer na overspannen te zijn geweest van mijn werk, gestopt, paar jaar later, ook weer Triyptizol, toen ik uitgeput was na een halfjaar voor mijn huilbaby te hebben gezorgd, nu dan laatste keer, omdat mijn man en ik uit elkaar gingen. Nu ben ik gelukkig en alles is goed met mijn gezin, maar slik nu al meer dan 5 jaar die Tryptizol en wil er graag van af. Omdat ik me de laatste tijd helemaal niet goed voel, begin van de overgang zit. Hierdoor heb ik veel last van hartkloppingen en moet ik propanolol voor slikken, soms wel 3 per dag. Heb ook minder energie.
    Moet ook, als bijwerking van de Tryptizol iedere avond 1 lorazepam nemen om in te kunnen slapen, soms s'nachts nog een halve.
    Je snapt dat dit wel erg veel is allemaal, zit op dosis van 120mg. Heb al paar keer in het verleden geprobeerd af te bouwen, maar kreeg dan angsten, slecht slapen, erg nerveus en duizelig een paniekaanval op de snelweg, waardoor ik tot op de dag van vandaag nog niet de snelweg op durf als ik zelf rijd, was toen nota bene onder begeleiding van iemand van het Riagg en die zei dat ie nog nooit van deze afkickverschijnselen had gehoord en ik moest maar snel weer gaan innemen...
    Nu lees ik dus dat het wel degelijk kan, wat een rotstreek zeg...
    Ik ben heel gevoelig en zal dus heeel langzaam moeten afbouwen, hoop dat ik me dan beter ga voelen, meer energie enzo..
    Of is het niet verstandig nu ik aan begin overgang zit, maar ja het is iedere keer wel wat. Dank u alvast voor u advies
    Monica

monica3
    Guest

Hallo, Ik slik al 9 jaar Tryptizol (amitryptiline)iemand hier ervaring mee met afbouwen??
    zit nu aan het begin overgang, dan zeggen ze al gauw, wacht tot je eruit bent, maar ja, weer 10 jaar verder ofzo. Zie dit niet zo zitten, omdat ik me de laatste tijd niet zo lekker voel. Veel hartkloppingen, hier slik ik nu propanolol voor, hormoomkorrels homeopaath, af en toe lorazepam voor het slapengaan. Opgezette buik, obstipatie heb ik al heel lang, dit komt van de bijwerkingen. Zou ik me nu beter gaan voelen als ik afbouw, want de reden waarvoor ik het kreeg is al lang en breed over. Wie kan mij raad geven?? Zou ik het ook met 1 mg tegelijk moeten doen, das lastig, heb 120 mg. er zijn pilletjes van 10 mg en die kan ik evt. breken tot 5, maar dan verkruimelen ze.
    Bedankt alvast voor jullie tips!

tryptizol is een TC, minder klachten heb je met prothiaden, ook een TC, heb ze beide geslikt, het heeft dezelfde werking alleen tryp heeft een versuffende werking, handig als je slaap slecht is.
    ik heb bij beide middelen een stoppoging gedaan, een cold turcky, 2 weken veel hoofdpijn en wat onrustig.
    uiteindelijk toen het uit mn bloed was, na 6 week werd ik weer verdrietig en somber en ben toen direct weer begonnen. (ik zit ook al jaren in de overgang)

als ik jou was zou ik eerst de overgang afwachten, straks ben je miss 2x verdrietig; en van de hormonen en van het stoppen met AD...
    maar dat is mijn mening..............een boel mensen willen kostte wat het kost perse geen AD en zijn bereidt om dit te ondergaan!
    sterkte

monica3
    Guest

Smile Re: Antidepressiva:gebruik en afbouwen - Artikels

Hallo, Bedankt voor je berichtje. Ja, was ook al weer aan het twijfelen, dat heb je soms. Maar heb nu inderdaad al klachten overgang, zoals soms slecht slapen en inderdaad verdrietig, hartkloppingen, word alles dadelijk 3x zo zwaar, dat hoeft ook echt niet van mij.
    Ik zit wel op 120mg en zou misschien als ik uit de overgang ben kunnen afbouwen met 10 mg tegelijk? Heb dit vorig jaar geprobeerd, maar dag erna was ik al heel duizelig en wat gespannen, rare dromen en met de dag verdrietiger, maar weer snel begonnen en toen ging het over. Kun je nagaan..Het probleem is is dan ook dat ik het al zo lang gebruik dat mijn lichaan er helemaal aan gewend is geraakt! Ik loop ook bij een homeopaath die electroacupentuur toepast. Dat is testen d.m.v. een apparaat, jij hebt dan een teststaafje vast en hij prikt (met stompe dikke naald)al je meridiaan punten aan op je handen, voeten.
    Zo kan hij zien waar er wat aan de hand is. Ook test hij iedere keer mijn medicijnen en ziet dan als hij b.v. 10 mg. erafhaalt, op het testblokje, dat de wijzer direkt wegschiet naar beneden (is dus niet goed).
    Dus nu maar verstand op nul en slikken maar, en na overgang verder zien. Waarsch. hoef ik dan niet per 1mg af te bouwen, zoals in verhalen die ik las, maar de 10mg doormidden =5 en dan nog een keer , zit je op 2,5 en dat dan 2 weken ofzo enz.
    Groetjes, en bedankt voor je reaktie

hai,
    ik loop ook bij homeopaath, eerder gezegd ""liep""
    uiteindelijk heb ik fosfor korreltjes gekeregen en ik slaap er heel goed van,
    hij zei altijd; je slaapt niet door de fosfor maar de med. slaat beter aan DOOR de fosfor.
    en als je goed slaapt kan je veel meer aan.
    in de overgang nekte mij de afschuwelijke nachtrusten van opvliegers enz.
    ik heb daar hormonen voor gekregen want uiteindelijk krijg je med. voor het slapen en het werkt niet door al die transpiratie aanvallen en onrust, maar ik moet er bijzetten dat ik een persoon ben die beslist geen zin heeft om te ""lijden""
    en dat komt voort uit mijn verleden.

ik vind het iig heel verstandig van je dat je wacht tot na de overgang. hoe lang zit je er al in?

en de afbouwfase die je beschrijft is van andere middelen van een SSRI en niet van een TC die wij slikken.

echt waar daar ben je zo vanaf.
    en had stopschema van psych.
    sterkte

ps
    lorazepam is de meest verslavende pam die er is (temesta)
    miss dat je daar mee kan beginnen om af te bouwen...
    ik kreeg (bijna)alles van psych maar beslist geen lorazepam,
    en miss kan je dan wat anders vragen wat niet zo verslavend is...
    ik krijg inslaap med.
    maar dit is allen maar ff een tip hoor!
    jij moet zelf doen en slikken wat jij wil, tis jouw lichaam
    sterkte

Citaat Origineel gepost door monica3 Bekijk Post
    Hallo, Ik slik al jaren antidepresiva, de 1e keer na overspannen te zijn geweest van mijn werk, gestopt, paar jaar later, ook weer Triyptizol, toen ik uitgeput was na een halfjaar voor mijn huilbaby te hebben gezorgd, nu dan laatste keer, omdat mijn man en ik uit elkaar gingen. Nu ben ik gelukkig en alles is goed met mijn gezin, maar slik nu al meer dan 5 jaar die Tryptizol en wil er graag van af. Omdat ik me de laatste tijd helemaal niet goed voel, begin van de overgang zit. Hierdoor heb ik veel last van hartkloppingen en moet ik propanolol voor slikken, soms wel 3 per dag. Heb ook minder energie.
    Moet ook, als bijwerking van de Tryptizol iedere avond 1 lorazepam nemen om in te kunnen slapen, soms s'nachts nog een halve.
    Je snapt dat dit wel erg veel is allemaal, zit op dosis van 120mg. Heb al paar keer in het verleden geprobeerd af te bouwen, maar kreeg dan angsten, slecht slapen, erg nerveus en duizelig een paniekaanval op de snelweg, waardoor ik tot op de dag van vandaag nog niet de snelweg op durf als ik zelf rijd, was toen nota bene onder begeleiding van iemand van het Riagg en die zei dat ie nog nooit van deze afkickverschijnselen had gehoord en ik moest maar snel weer gaan innemen...
    Nu lees ik dus dat het wel degelijk kan, wat een rotstreek zeg...
    Ik ben heel gevoelig en zal dus heeel langzaam moeten afbouwen, hoop dat ik me dan beter ga voelen, meer energie enzo..
    Of is het niet verstandig nu ik aan begin overgang zit, maar ja het is iedere keer wel wat. Dank u alvast voor u advies
    Monica
    Dag Monica,
    Ik neem al 10j. Effexor Exel, 75 mg. Ik vind het tijd dit af te bouwen,maar heb al ondervonden hoe ziek mij dat maakt. Ik ben 68. en weet eigenlijk niet of het sop de kool wel waard is. Ik probeer nog eens om de andere dag een capsule te nemen. Als dat lukt blijf ik het zeker minstens 5 md proberen, want dan zit ik toch al op de helft (37,5 dus)
    Maar hopelijk word ik weer niet kotsmisselijk!
    Ik heb nogal moeite met de site. Blij u te hebben gevonden.
    Veel succes

tja mc mensen..................
    heb het een tijdje voor mezelf gehouden en kan nu melden dat ik cold turkey gestopt ben met mijn AD,
    de stopklachten waren goed te verdragen en ben ze nu kwijt (dit is dag 9)
    weet het...............zou nooit meer stoppen, heb dat hier altijd gezegd.
    maar.............had al een boel pillen an de kant gegooid en voelde me veel beter en dacht toen......nou ja, miss na stoppen met AD nog beter????
    voel me echt fantastisch en slaap als een blok met een pam.
    nog steeds vrolijk/blij en gelukkig........
    maar weet dat na 6 weken de AD pas echt uit mijn bloed is, dus afwachten maar..
    maar dit is de eerste x in al mijn stoppogingen dat ik me zo goed voel!

wodt vervolgd.

Dagboek berichten
    1

Hoi Sietske, hoe gaat het met je?Het is nu dag 13 voor je als ik me niet vergis?
    Groetjes Gabry
    Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg...

hoi gabry,
    voel me nog steeds goed, wordt alleen veel serieuzer....
    heb wel een endogene depressie klacht............vroegtijdig ontwaken...ben dus doodmoe en ben hier dus al vaker op gestrand.
    ik hoop dat dat snel overgaat anders raak ik oververmoeid en zal dan weer moeten starten......
    bedankt voor je belangstelling!!
    en hoe is het met jou dan???

Premium ++ Account Raimun's Avatar
    Dagboek berichten
    1

Citaat Origineel gepost door sietske763 Bekijk Post
    hoi gabry,
    voel me nog steeds goed, wordt alleen veel serieuzer....
    heb wel een endogene depressie klacht............vroegtijdig ontwaken...ben dus doodmoe en ben hier dus al vaker op gestrand.
    ik hoop dat dat snel overgaat anders raak ik oververmoeid en zal dan weer moeten starten......
    bedankt voor je belangstelling!!
    en hoe is het met jou dan???
    Te laat slapen gaan hé !! ...en dan vroeg wakker ..niet zo leuk
    Middagdutje ...doet ook deugd !!
    Drink 'n goed glas wijn 's avonds ( of meerdere!!) ..beter dan slaappillen ...
    Toch chappeau !..als je van de pillenwinkel af raakt !!
    Volhouden dus , sietske ...tenslotte : wat zijn 6 wkn. in 'n mensenleven ??
    In dit geval ..blij als ze voorbij zijn hé !!
    Nomaden begeven zich daarheen waar het leven bloeit !

ha raimun,
    idd 6 weken is niets.........
    maar wel als dus deze klacht al na 2 weken weer begint, het is 1 van de tekenen van een endogene depressie..........maar ik zet nog even door.....
    doe dit op eigen initiatief, arts weet het nog niet.
    heb totaal geen ontwennings verschijnselen meer......daarom ben ik van de cold turkey, ff doorbijten, als je steeds wat mindert blijf je zolang klachten houden.
    dank je voor je steun!!

Thumbs up Re: Stoppen/Afbouwen antidepressiva - Artikels

Citaat Origineel gepost door sietske763 Bekijk Post
    ha raimun,
    idd 6 weken is niets.........
    maar wel als dus deze klacht al na 2 weken weer begint, het is 1 van de tekenen van een endogene depressie..........maar ik zet nog even door.....
    doe dit op eigen initiatief, arts weet het nog niet.
    heb totaal geen ontwennings verschijnselen meer......daarom ben ik van de cold turkey, ff doorbijten, als je steeds wat mindert blijf je zolang klachten houden.
    dank je voor je steun!!
    Vind het heel knap van jou, ik hoop dat het met het vroege ontwaken ook beter zal gaan. Zou erg jammer zijn, als het daarop zou stranden.
    Sterkte, fijn dat het tot nu toe best goed gaat met het afkicken.
    Groetjes, Jolanda

hallo, ik heb sinds twee jaar 60 mg citalopram mijn dokter wil niet afbouwen maar ik wel overigens heb ik heel veel last van vermoeidheid traagheid en moeilijk uit mijn bed komen

Premium ++ Account dotito's Avatar

Citaat Origineel gepost door sharontherose Bekijk Post
    hallo, ik heb sinds twee jaar 60 mg citalopram mijn dokter wil niet afbouwen maar ik wel overigens heb ik heel veel last van vermoeidheid traagheid en moeilijk uit mijn bed komen

Als je graag wil afbouwen moet je anders is proberen geleidelijk te minderen. Kan je dat pilletje in 2 breken? Of anders moet je naar een andere dokter gaan en vragen om een lagere dosis van die citalopram. Uiteindelijk beslis je toch zelf wat je wil nemen of niet......
    Alleen je eigen denken maakt je bewust van geluk of ongeluk

Elke betere wereld begint met jou en in jou.
    Niet morgen bij een andere, maar vandaag bij jezelf

MartinGroningen's Avatar
    Dagboek berichten
    3

Standaard Re: Stoppen/Afbouwen antidepressiva - Artikel

van 20mg naar 10mg zit nu een week op 10mg alles gaat goed , ik moet een maand op 10mg blijven . alleen voel me na een week op 10mg niet anders ofzo , dus ik stop er vandaag maar helemaal mee kijken hoe dat gaat zit aan de citalopram trouwens
    Life's too short to be pissed off all the time. It's just not worth it.

slik al weer een paar maanden mijn normale dosering...bevalt me veel beter dan niets.
    ben ""stukgelopen"" door vroegtijdig ontwaken.
    weet het nu na zoveel pogingen echt zeker: ik stop NOOIT weer!!

Premium ++ Account dotito's Avatar

@Sietske,

Als je u bij AD goed voelt en het medicament werkt, zou het stom zijn om te stoppen. Ik zou in u situatie ook niet stoppen. Ik daarin tegen kon niet tegen de nevenwerkingen, maar moest ik er tegen kunnen, en me daar beter door voelen, zou ik het zeker nemen.
    Alleen je eigen denken maakt je bewust van geluk of ongeluk

Elke betere wereld begint met jou en in jou.
    Niet morgen bij een andere, maar vandaag bij jezelf

Ik ben sinds 3 maanden helemaal gestopt met Paroxetine, na het 12 jaar te hebben geslikt. In 3 maanden heb ik het afgebouwd.
    Een lange tijd heb ik het gevoel gehad dat dit middel me op de been hield. Dat stopte eigenlijk toen ik steeds meer slechte periodes kreeg. Ik had het idee dat het middel was uitgewerkt.
    Na het stoppen heb ik me een tijd heel goed gevoeld. Nu weer wat minder.
    Herkent iemand dit?

Beste Mensen,

Ik lees hier berichten van Gabry en Lette dat het hun succesvol is gelukt om te stoppen met AD via de weg terug! Erg knap!
    Ik wil ook graag stoppen met AD.
    Ik vroeg mij af of hun nog steeds actief zijn op dit forum? Ik zou graag eea willen vragen aan hun!

Alvast hartelijk bedankt!

Groet Walt

@Walt,
    Gabry is regelmatig actief....om mensen te steunen met afbouwen van seroxat..
    te lezen op topic; ""stoppen met paroxetine""

Succes!!

ps;
    je kunt Gabry ook een PB sturen....je moet dan even op haar naam klikken, naast de post en dan kan je op 2 manieren een bericht sturen, je krijgt dan nl 2 opties; een prive bericht of een profiel bericht.

Hoi Sietske!

Bedankt voor je snelle reactie!
    Helemaal goed

Groet Walt

graag gedaan Walt,
    ik hoop dat je zo verder geholpen kan worden....!!
    succes met stoppen,
    haha ik doe niet mee....ben een trouwe slikker...

Thnx again!

ik hoop het ook!
    De vorige keer ging niet zo best

Heb jij wel eens geprobeerd te stoppen via de weg terug?

Grtz

Dagboek berichten
    1

@ Walt ik heb je inmiddels een PB terug gestuurd.
    Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg...

rijnbach
    Guest

Ik heb van eind maart tot en met eind juli afgebouwd van 40 mg Citalopram naar 0. Ik heb wel wat last van (faal)angsten gehad, maar die zijn nu goed onder controle. Last van bijwerkingen heb ik niet, behalve een: zeer slecht slapen. Ik slaap slechts 2 tot 3 uur per nacht. Het is verschrikkelijk: overdag ben ik humeurig en prikkelbaar. Als ik ga slapen, ben ik bang om in slaap te vallen. Ik ben me er zeer bewust van dat ik ga slapen. Dus naast lichamelijke oorzaak brengt het ook geestelijk ongemak met zich mee.
    Hoe lang duurt die slapeloosheid, lichamelijk gezien na de ontwenning van anti-depressiva. Ik gebruik allerlei huis-tuin-en keukenmiddeltjes en pak nu voldoende rust, maar dat helpt niet genoeg.

heel wat informatie en ook heel wat gepraat over dit onderwerp, ik heb het een en ander doorgenomen en het is best wel informatief en vrij gedetailleerd. Ik zal dit 100% doorverwijzen onder mijn vriendenkring.

Pagina 2 van 2 EersteEerste 12

Soortgelijke onderwerpen

1. Afbouwen anti-depressiva
    By Antonie67 in forum Antidepressiva
    Reacties: 91
    Laatste Post: 23-02-19, 08:23
  2. Afbouwen cipramil-gevolgen(ziek?)
    By ezzie in forum Antidepressiva
    Reacties: 10
    Laatste Post: 23-02-19, 08:08
  3. Afbouwen Paroxetine
    By Marretjuhh in forum Antidepressiva