Weergeven resultaten 1 tot 2 van 2

Onderwerp: Myodesopie - Artikel

  1. #1
    Forum Admin
    Premium ++ Account
    Agnes574's Avatar
    Lid sinds
    13-02-2007
    Locatie
    Gent
    Posts
    7.749

    Exclamation Myodesopie - Artikel

    Glasvochttroebeling

    Myodesopsie (Ned. glasvochttroebeling of (uit het Fr. mouches volantes) is een vrij algemeen voorkomend entoptisch verschijnsel (een in de ruimte waargenomen beeld door een object of proces in het oog) dat gekenmerkt wordt door schaduwachtige vormen die alleen of in groepen voorkomen in het gezichtsveld, welke de vorm van puntjes, draden of stofwebben hebben en langzaam de oogbewegingen volgen. De term is afgeleid van het Griekse myioeidès ('gelijkend aan vliegen') en òpsis ('zicht').

    Beschrijving
    Glasvochttroebelingen zijn kleine proteïnestructuren en cellulaire restmaterialen die zich min of meer vrijzwevend in het glasvocht (ook wel: "glasachtig lichaam"), de geleiachtige vloeistof die het oog vult, bevinden; waardoor ze snelle oogbewegingen vertraagd volgen. De schaduwen die ze werpen vallen daardoor niet altijd op exact dezelfde positie op het netvlies, waardoor de hersenen niet de kans krijgen ze uit de bewuste waarneming te verwijderen (zoals dat bij de schaduwen van de bloedvaten van het oog wel het geval is).

    Het hebben van glasvochttroebelingen is heel normaal. Sommige mensen hebben er echter zoveel dat het zicht hier ernstig door gehinderd wordt.


    Oorzaken
    Myodesopsie kan meerdere oorzaken hebben, hieronder zijn enkele van de veelvoorkomende kort beschreven:

    *Verouderingsproces
    Veroudering gaat vaak gepaard met verdikking van het glasvocht, bijzienden hebben hiervoor meer aanleg. Dit verdichtingsproces vormt glasvochttroebelingen door de afbraak van collageen. Bij veel mensen ontstaat dit al op jonge leeftijd.

    *Glasvochtcollaps
    Naast de verdichting van het glasvocht bij toenemende ouderdom, wordt ook de hoeveelheid glasvocht minder, wat meestal leidt tot een glasvochtcollaps bij ouderen, waarbij het glasvocht loslaat van het netvlies. Dit gebeurt vaak in of rond het 6e levensdecennium. Ook hierbij ontstaan glasvochttroebelingen, meestal waarneembaar als grote ringen in het gezichtsveld. Omdat het glasvocht op verschillende plaatsen met het netvlies verkleefd is, kunnen er verschillende complicaties ontstaan. Een onschuldige complicatie die optreedt is een mechanische stimulatie van het netvlies, waardoor er naast glasvochttroebelingen ook tijdelijk lichtflitsen waarneembaar zijn. Ernstiger complicaties kunnen ontstaan wanneer er zo een scheurtje in het netvlies ontstaat en er een kleine bloeding volgt, wat wederom waarneembaar is als glasvochttroebelingen en aanhoudende lichtflitsen. Het zo ontstane gaatje in het netvlies kan leiden tot netvliesloslating en permanente blindheid. Bij het plotseling optreden van lichtflitsen of het verschijnen van grote aantallen kleine schaduwvormen is het altijd raadzaam zo spoedig mogelijk een huisarts of oogarts te bezoeken.

    *Diabetes mellitus
    Suikerziekte (diabetes mellitus) kan ook bloed in het glasvocht tot gevolg hebben, dat waargenomen wordt als glasvochttroebelingen die soms plotseling ontstaan. Regelmatige controle door een oogarts is voor diabetici van groot belang.

    *Trauma
    Een andere veelvoorkomende oorzaak van myodesopsie is oogtrauma, bijvoorbeeld na cataractextractie.

    *Uveitis
    Ook uveïtis, ontsteking in het oog, veroorzaakt in veel gevallen myodesopsie.

    Onderzoek en behandeling
    Bij onderzoek dient de oogarts een pupilverwijdend middel toe en controleert vervolgens het netvlies met een spleetlamp en/of oogspiegel. Indien er geen scheurtjes in het netvlies worden geconstateerd is geen verdere behandeling noodzakelijk, soms wordt een hercontrole afgesproken. Ook bij toename van de klachten of het wegvallen van een deel van het gezichtsveld moet er een nieuwe controle plaatsvinden. Indien er een scheurtje in het netvlies wordt geconstateerd, wordt dit met lasertherapie poliklinisch behandeld. Een operatie is alleen noodzakelijk wanneer een scheurtje een netvliesloslating heeft veroorzaakt.

    Daarnaast kan het glasvocht middels een Floaters Only Vitrectomy verwijderd worden. Hoewel veel artsen een vitrectomie afraden voor deze aandoening wordt een vitrectomie voor het verwijderen van troebelingen steeds vaker uitgevoerd.

    Met de door normale oogartsen gebruikte technieken kunnen eiwitstructuren en cellulair restmateriaal niet worden waargenomen. De diagnose myodesopsie kan dus niet door onderzoek gesteld worden, slechts anamnestisch (door de patiënt te ondervragen) kan worden vastgesteld dat een patiënt aan myodesopsie lijdt.

    Glasvochttroebelingen bekijken
    De meeste mensen ontdekken hun glasvochttroebelingen wanneer ze op hun rug liggend naar de hemel kijken. Veel glasvochttroebelingen hebben de neiging om langzaam te zinken in het glasvocht, zodat ze zich bij het op de rug liggen op den duur verzamelen nabij de gele vlek en goed zichtbaar worden; de helderblauwe achtergrond helpt hier nog eens bij. Het effect kan nog versterkt worden door het verkleinen van de pupil, bijvoorbeeld door door een speldenprikgat naar de hemel te kijken. (Wanneer men het speldenprikgat in kleine cirkels voor het oog beweegt is het ook mogelijk de schaduwen van de bloedvaten op het netvlies waar te nemen. Dit heet het Purkinje-fenomeen)

    (bron: Wikipedia.org)
    De mooiste dingen in het leven kun je niet zien of aanraken,die moet je in je hart kunnen voelen...

    Het beste medicijn is een hond ... heeft géén enkele bijwerking

  2. #2

    Standaard Re: Myodesopie-Artikel

    Ja, ik heb hier al "last" van zo lang ik me kan herinneren. Komt waarschijnlijk ook omdat ik bijziend ben, en een lui oog heb gehad. Ik dacht altijd dat er iets mis was gegaan tijdens 1 van de oog operaties die ik heb gehad op jonge leeftijd. Maar toen ben ik eens gaan googelen naar oogaandoeningen, en kwam ik al snel tot de conclusie dat ik Mouches Volantes had. Niet dat ik er nog echt last van heb, ik heb er mee leren leven en 't is nu een deel van me. Ach, 't kan gelukkig niet erger worden.