Weergeven resultaten 1 tot 7 van 7

Onderwerp: Oogirritatie - Artikel

Forum Admin
    Premium ++ Account
    Agnes574's Avatar

Exclamation Oogirritatie - Artikel

Oogirritatie: hoe oplossen

Oogirritatie is een branderig, jeukend en/of schurend gevoel met tranende en/of rode ogen. Vaak hebt u het gevoel dat er iets in het oog zit of verdraagt u slecht veel licht.

Een oogirritatie kan tal van oorzaken hebben. Probeer allereerst de oorzaak te achterhalen: een allergie, een infectie, het dragen van contactlenzen, tabaksrook, stof, zandkorreltjes, rook of dampen van reinigingsmiddelen, wind of fel (zon)licht. Vijftigplussers vormen minder traanvocht waardoor de ogen droog worden en sneller ge´rriteerd raken.

Wat kan u zelf doen?
    - Als er iets in oog zit: spoel het eruit met schoon, zacht stromend water: hou het hoofd achterover en hou het oog met twee vingers open, laat het water zachtjes op het voorhoofd lopen zodat het door het oog wegspoelt.
    - Probeer niet in de ogen te wrijven en spoel uw ogen niet te vaak.
    - Draag geen lenzen als uw ogen ge´rriteerd zijn. Controleer bij contactlenzen of de lenzen en de vloeistoffen nog in orde zijn.
    - Vermijd rokerige ruimtes.
    - Niet te lang TV kijken, computeren of lezen.
    - Zorg dat de lucht in huis niet te droog is. Vermijd ruimtes met airconditioning, rijd ook niet met airco.
    - Draag een zonnebril tegen de koude buitenlucht, de wind en het zonlicht.
    - Als duidelijk is dat de oorzaak van tijdelijke aard is, dan kunnen oogdruppels en/of oogspoelvloeistof verlichting brengen.

Wanneer naar de huisarts?
    - Als u slechter ziet, pijn hebt, uw pupillen van grootte verschillen en als u geen licht kunt verdragen.
    - Als u vlekken en/of lichtflitsen ziet.
    - Als uw oog ’s morgens dichtgeplakt zit.
    - Als uw ogen opgezet en rood doorlopen zijn, tranen en veel pijn doen. U kunt uw ogen nauwelijks open houden.
    - Als er wat in oog zit en er niet uitgaat.
    - Als u scherpe deeltjes zoals metaal- en glassplinters in het oog hebt gekregen.
    - Als u een bijtende vloeistof in de ogen heeft gekregen.
    - Als de klachten binnen twee dagen niet vanzelf over gaan of als de klachten toenemen.
    - Als u denkt dat u droge ogen heeft door het gebruik van een geneesmiddel.

(bron: gezondheid.be)
    Laatst aangepast door Agnes574 : 10-02-11 om 18:44
    De mooiste dingen in het leven kun je niet zien of aanraken,die moet je in je hart kunnen voelen...

Het beste medicijn is een hond ... heeft gÚÚn enkele bijwerking

Premium ++ Account Luuss0404's Avatar

Standaard Re: Oogirritatie - Artikel

Wat is oogirritatie
    Het oog is een gevoelig orgaan, waardoor gemakkelijk irritaties kunnen optreden.
    Irritaties kunnen ontstaan door prikkelende stoffen die in het oog terechtkomen. Dat kan bijvoorbeeld stof zijn, zandkorreltjes, rook of dampen van reinigingsmiddelen. Ook tocht of koude lucht en fel (zon)licht kunnen het oog al irriteren. Ten slotte kunnen ook contactlenzen de ogen irriteren.
    Hoe kunt u oogirritatie herkennen?
    U voelt dat het oog brandt, schuurt of prikkelt. Soms treedt dit vooral op bij knipperen, anders `zeurt` het gewoon de hele tijd. Het oog kan wat rood zijn, soms ziet u wazig of is er tranenvloed.
    Wat kunt u zelf doen aan oogirritatie
    Voorkˇmen de belangrijkste aanpak, hoewel dat niet altijd mogelijk is. Rook zelf niet en vermijd ruimtes waar veel wordt gerookt. Een zonnebril kan helpen tegen licht en stof en een veiligheidsbril is belangrijk tijdens het klussen bij boren, zagen en hakken.
    Ga zorgvuldig om met contactlenzen: was uw handen bij het inbrengen en verwijderen. Draag geen lenzen als uw ogen ge´rriteerd zijn.
    Als uw oog is ge´rriteerd, kan spoelen met kraanwater helpen. Als u denkt dat er iets in het oog zit, laat dan een huisgenoot kijken of ga bij de huisarts langs.
    Welke geneesmiddelen kunnen worden gebruikt bij oogirritatie?
    Sympathicomimetica voor het oog
    Bij oogirritatie worden middelen die de bloedvaatjes in het oogslijmvlies vernauwen gebruikt. Ze zorgen voor een afname van de zwelling, waardoor de irritatie verdwijnt. Voorbeelden zijn fenylefrine, nafazoline en oxymetazoline.
    Zinksulfaat voor in het oog
    Zinksulfaat zorgt voor het samentrekken van het slijmvlies rond het oog. De zwelling die aanwezig is bij oogirritatie, zal verminderen. Verder heeft zinksulfaat een lichte desinfecterende werking.

(Bron: apotheek.nl)
    Verlies nooit de moed: soms gaat de deur pas open met de laatste sleutel van de bos

Zelf heb ik ook weleens last van oog irritatie.
    echter ben ik er achter gekomen dat dit ook kan liggen aan vermoeidheid.
    te lang achter een scherm zitten met een vermoeide kop is gewoon heel slecht.
    Bekijk het leven aan de zonnige kant en laat drama aan een ander over

Ik heb de nare ervaring dat ik irriterende ogen krijg na het verven van mijn haren. Rode jeukende oogleden. Ik heb nu al enkele malen Vegetal bio Colour gebruikt , dit is 100% natuurlijke haarkleuring en nadien deze verschijnselen niet meer gehad.
    Grt Dinie

Ik heb sinds lange tijd hevig tranende ogen. Mijn bril dient zeer regelmatig schoon gemaakt worden vanwege de aanslag op de glazen. Ook geven mijn ogen dikwijls zoveel warmte af, dat mijn glazen beslaan ! Het zicht is evenwel goed.
    Heeft iemand ervaring met deze verschijnselen ?
    Ben benieuwd naar een reactie !
    Groet
    Johan

Met name kan oogirritatie ook voorkomen zoals in mijn geval bij het syndroom van sj÷gren. Dit is een autoimmuunziekte. De sj÷grenpatiŰnt maakt geen traanvocht aan, daadoor drogen de ogen uit, maar ook sommige zoals in mijn geval maken geen speeksel aan, spijsverteringsklachten, gewrichtsklachten, longproblemen, vermoeidheid en dan kunnen bovenstaande klachten ook erger worden. Zo kan ook het problemen geven bij liefdesspel omdat de droogte zich niet alleen concentreert op de ogen en de mond. Maar alle klieren die vocht aanmaken.

Er is tot heden geen medicijn gevonden om het genezen, maar wel enkele medicijnen die het voor de sj÷grenpatiŰnt iets makkelijker maakt. Zoals kunsttranen, speekselvervanger, ontstekingsremmers, pijnstillers. Er wordt al jaren onderzoek gedaan, maar de oorzaak is niet bekend. Zo is er ook veel onbekendheid bij artsen over het syndroom van sj÷gren. Maar ook bij arbo artsen. En veel onbegrip bij zowel artsen, werkgevers, familie ed.

Tot mijn vreugde zie ik dat hier heel veel mensen zijn die verstand hebben over ogen. Wat ik bij heel veel internet sites zie ik dat veel sites (webshops) niet de kennis hebben als op bijvoorbeeld deze forums. Ik heb zelf gestudeerd voor optometrist dus kan met veel dingen mee praten. Dus lukt het me niet om overal goede informatie over te geven. Is het mogelijk dat jullie je kennis delen in vorm van blogpost op mijn site http://www.fuva.nl?

Met vriendelijke groet,

Freek