Weergeven resultaten 1 tot 5 van 5

Onderwerp: Bijnieraandoeningen - Artikel

Forum Admin
    Premium ++ Account
    Agnes574's Avatar

Exclamation Bijnieraandoeningen - Artikel

Bijnieraandoeningen

Inleiding
    De bijnieren zijn twee driehoekige, oranjekleurige orgaantjes die boven beide nieren liggen. Elke bijnier (glandula suprarenalis) bestaat uit een binnenste gedeelte of merg (medulla) en een omhulsel of schors (cortex).

De functie van de bijnieren
    De bijnieren scheiden verscheidene hormonen af die onmisbaar zijn voor het functioneren van het lichaam. Adrenaline (epinefrine), afkomstig uit het bijniermerg, is van invloed op de bloeddruk, de hartslag en het zweten. De bijnierschors scheidt onder meer corticosteroïden (Cortison-achtige hormonen), androgenen (mannelijke hormonen) en mineralocorticoïden af. Deze laatste bepalen de bloeddruk en het zout(natrium)- en kaliumgehalte van het lichaam.

De werking van de bijnieren
    De bijnierschorshormonen zijn over het algemeen op een redelijk stabiel niveau in het bloed aanwezig, de afscheiding ervan kan echter onmiddellijk worden aangepast als het lichaam daar om vraagt. Een deel van de hersenen, de hypothalamus, is verantwoordelijk voor het reguleren daarvan. Corticosteroïden bijvoorbeeld worden afgescheiden nadat eerst de hypothalamus CRH (corticotrofine releasing hormone) heeft aangemaakt, dat het hersenaanhangsel (de hypofyse) aanzet tot de afscheiding van corticotrofine. Pas deze stof regelt vervolgens de productie van corticosteroïden door de bijnierschors.

Gevolgen van een afgenomen productie van deze hormonen
    Een afgenomen hoeveelheid bijnierhormonen leidt tot de ziekte van Addison. Deze adrenocorticale insufficiëntie is meestal het gevolg van vernietiging van de bijnier door een auto-immuunreactie. Deze aandoening treedt op bij ongeveer 4 op de 100.000 mensen. De ziekte van Addison kan op elke leeftijd optreden en treft even vaak mannen als vrouwen. Enkele veel voorkomend verschijnselen zijn zwakte, misselijkheid en braken, verlaagde bloedsuikerspiegel, verlaagde bloeddruk, een donkere verkleuring van de huid (bronsziekte) en een afname in de hoeveelheid lichaamsbeharing.

De gevolgen van overproductie van bijnierhormonen
    Wanneer androgene steroïden (testosteron en vergelijkbare hormonen) in te grote hoeveelheden worden aangemaakt, leidt dit tot "virilisatie". Het lichaam ontwikkelt dan overdreven mannelijke trekken, zowel bij mannen als bij vrouwen, bijvoorbeeld een toename in de lichaamsbeharing (hirsutisme).
    Overproductie van corticosteroïden leidt tot het syndroom van Cushing. Vaak voorkomende kenmerken van het Cushing-syndroom zijn: een toename van het gewicht van de romp, opslag van vet rond de nek, verhoogde bloedsuikerspiegel, grote vermoeidheid en spierslapte. Bij vrouwen treedt daarnaast een toename op in de gezichts- en lichaamsbeharing en worden de menstruaties onregelmatig of blijven geheel uit. De huid vertoont snel blauwe plekken en blauw-rode striemen (striae). Bij kinderen wordt vaak de groei gestoord, en stokt de puberteit.
    Een verhoogd aldosteronniveau (hyperaldosteronisme) veroorzaakt veranderingen in de hoeveelheden natrium, kalium, bicarbonaat en chloride in het bloed; dit leidt tot een hogere bloeddruk, zwakheid en in zeldzame gevallen tot verlamming.

Andere aandoeningen van de bijnieren
    *Tumoren (abnormale nieuwvormingen) kunnen zich ook voordoen in de bijnieren. Eén type tumor dat vooral optreedt bij jongvolwassenen en mensen van middelbare leeftijd, wordt feochromocytoom genoemd. Een feochromocytoom scheidt de hormonen adrenaline en norepinefrine af. Deze zijn onder andere verantwoordelijk voor de regulering van de hartslag en de bloeddruk. Het meest gebruikelijke verschijnsel van het feochromocytoom is dan ook verhoogde bloeddruk. Andere verschijnselen zijn onder andere hartkloppingen (een abnormale waarneming van de eigen hartslag), een versnelde polsslag, hoofdpijn, zweten, misselijkheid en braken.

Diagnose van aandoeningen van de bijnieren
    De diagnose van ziekten van de bijnieren vindt plaats op basis van de klinische verschijnselen en de resultaten van onderzoek. Er kan gebruik worden gemaakt van de volgende onderzoeken:
    -bepalingen van de gehalten van verschillende hormonen in het bloed en in de urine;
    -meting van de serumelectrolyten (de concentratie van stoffen zoals natrium en kalium in het bloed);
    -CT-scans (Computed Tomography) en MRI-scans (Magnetic Resonance Imaging) om de achterliggende oorzaken van de aandoening te vinden;
    -onderzoeken met behulp van radioactieve stoffen om tumoren te vinden.
    Welke onderzoeken worden gedaan, is afhankelijk van de verschijnselen die de patiënt vertoont. De arts kan u meer informatie verstrekken over de onderzoeken die zullen worden uitgevoerd.

Prognose bij aandoeningen van de bijnieren
    De langetermijn verwachting bij aandoeningen van de bijnieren is afhankelijk van de achterliggende oorzaak van de aandoening. In de meeste gevallen kan een patiënt met een verstoorde hormoonbalans een normaal leven leiden wanneer de ontbrekende hormonen worden aangevuld (hormoontherapie). Een geslaagde behandeling van een tumor van de bijnieren geeft aanleiding tot gunstige toekomstverwachtingen, aangezien de tumoren slechts in enkele gevallen lijken terug te keren.

(bron: medicinfo.nl)
    Laatst aangepast door Agnes574 : 08-11-09 om 15:02
    De mooiste dingen in het leven kun je niet zien of aanraken,die moet je in je hart kunnen voelen...

Het beste medicijn is een hond ... heeft géén enkele bijwerking

Standaard Re: Bijnieraandoeningen-Artikel

Kan iemand een aanvulling schrijven over het syndroom van Conn.
    Ik kan niks vinden op medicity.nl

Forum Admin
    Premium ++ Account
    Agnes574's Avatar

Hier de link naar het artikel 'Ziekte van Conn'
    http://www.medicity.nl/showthread.php?t=9077
    Laatst aangepast door Agnes574 : 08-11-09 om 15:04
    De mooiste dingen in het leven kun je niet zien of aanraken,die moet je in je hart kunnen voelen...

Het beste medicijn is een hond ... heeft géén enkele bijwerking

Heeft nog iemand meer info over gemetasteerd bijnierschorscarcinoom?

Standaard Re: Bijnieraandoeningen -feochromocytoom

hallo lees hier veel over het feochromocytoom heb zelf jaren lang getobd met deze aandoening.Na vele onderzoeken steeds positief (glucagontest ,scans en urine onderzoek) is mijn rechterbijnier er in juni 2005 uitgehaald in VU Utrecht na een herstel periode voelde ik me een heel stuk beter.Niet meer constant die vreselijke schrikreactie op van alles en de aanvallen.Nu 2011 heb ik het gevoel dat het weer langzaam mis gaat.Weer hogere bloeddruk niet constant en weer niet lekker in mijn vel,weer die tintelingen in mijn armen/handen.
    Had nu ineens plotseling een slechte nierfunctie en weer acuut in het ziekenhuis opgenomen maar de nierfunctie was weer verbeterd en ik mocht weer naar huis.Nu wordt het poliklinisch verder onderzocht.Komt er bij jullie ook nierfunctie stoornissen voor????Ik hoop dat het bijnier gebeuren niet weer opnieuw begint mijn linker bijnier was toen ook al niet goed.

Hoop iets van jullie te horen
    groetjes Lucalu