Weergeven resultaten 1 tot 5 van 5

Onderwerp: Migraine,geneesmiddelen - Artikel

  1. #1
    Forum Admin
    Premium ++ Account
    Agnes574's Avatar
    Lid sinds
    13-02-2007
    Locatie
    Gent
    Posts
    7.749

    Exclamation Migraine,geneesmiddelen - Artikel

    Welke geneesmiddelen bij een migraine-aanval?

    Migraine is een kloppende hoofdpijn die soms is deze aan één zijde van de schedel gelegen is en die vaak gepaard gaat met overgevoeligheid aan licht en geluid en/of misselijkheid. Een onbehandelde aanval duurt 4 tot 72 uur en kan zo dominant aanwezig zijn dat de dagelijks activiteiten volledig lam worden gelegd.

    Ongeveer één Belg op 10 lijdt aan migraine, nl 18% van de vrouwen en 6 % van de mannen. Voor de puberteit komt migraine meer voor bij jongens.
    Vele patiënten lijden aan migraine zonder het te beseffen. Bij deze mensen volstaat het vaak om een eenvoudige pijnstiller in te nemen zodat de klachten snel verdwijnen.

    Bij hardnekkiger vormen van migraine is het aangewezen om, ongeacht of u al dan niet misselijk bent, éérst een dosis Motilium in te nemen: niet alleen vermijdt u misselijkheid t.g.v. een bepaalde behandeling, maar zal uw geneesmiddel beter werken.

    U kunt gebruik maken van:

    • 2 tabletten of 1 suppo Domperidom
    gevolgd door:
    • 1000 mg paracetamol of Aspirine.
    • 550 mg Apranax of 50 mg Cataflam.
    • 1 tablet Almogran / Imitrex / Maxalt / Naramig / Relert / Zomig.
    • 1 inspuiting Imitrex of 1 neusspray Diergo of Imitrex.
    • 1 inspuiting Dihydergot (meestal door huisarts gegeven)
    • 1 tablet of 1 suppo Cafergot (opgelet: gevaarlijk bij frequent gebruik).

    In sommige gevallen zal de arts een preventieve behandeling voorschrijven om een aanval te voorkomen:
    Dit type behandeling wordt ingeschakeld wanneer u:

    • minstens 3 aanvallen per maand hebt
    • u hebt minder dan 3 aanvallen per maand, maar uw aanvallen duren lang en/of zijn moeilijk te behandelen

    De meeste geneesmiddelen die hier gebruikt worden, zijn producten die efficiënt zijn voor andere aandoeningen:
    • bloeddrukverlagende middelen (bètablokkers)
    • middelen tegen epilepsie
    • middelen tegen depressie

    Geneesmiddelen die enkel op migraine werken, hebben vaak veel neveneffecten, en worden pas gebruikt als de andere niet helpen:
    • Deseril
    • Sibelium
    • Sandomigran
    Minder efficiënte middelen zijn bijvoorbeeld hoge doses vitamine B2.

    Wanneer medicamenteuze behandeling tijdens de zwangerschap noodzakelijk is, wordt eenzelfde aanpak geadviseerd als normaal. Men kan starten met paracetamol, dat in geval van misselijkheid gecombineerd kan worden met metoclopramide. Bij onvoldoende effect kan een Niet-steroidale ontstekingsremmer voorgeschreven worden. Gebruik van NSAID’s moet echter vanaf het vroege derde trimester afgeraden worden.

    (bron: gezondheid.be)
    Laatst aangepast door Sylvia93 : 06-11-09 om 20:01
    De mooiste dingen in het leven kun je niet zien of aanraken,die moet je in je hart kunnen voelen...

    Het beste medicijn is een hond ... heeft géén enkele bijwerking

  2. #2
    Premium ++ Account dotito's Avatar
    Lid sinds
    15-11-2008
    Locatie
    Antwerpen
    Posts
    3.654

    Question Re: Migraine,geneesmiddelen - Artikel

    Hallo iedereen,

    heb eigenlijk nog een vraagske,neem nu al 2jaar betablokkers voor mijn migraine,en hoge bloeddruk. de Neuroloog heeft dat destijds voorgeschreven.
    Nu is mijn bloeddruk oké en migraine aanvallen heb ik niet meer.ja enkel dat ik ongesteld moet worden,maar dat is anders.Mag je zo met die medicatie stoppen ale ik bedoel afbouwen of moet je dat heel u leven pakken.

    lieve groetjes,D

  3. #3
    Forum Admin
    Premium ++ Account
    Agnes574's Avatar
    Lid sinds
    13-02-2007
    Locatie
    Gent
    Posts
    7.749

    Standaard Re: Migraine,geneesmiddelen - Artikel

    Dat weet ik helaas niet Dotito ...
    Bel 's naar je huisarts?

    Persoonlijk denk ik dat je, na goedkeuring van je arts, best mag proberen een klein beetje af te bouwen en dan kijken hoe het gaat : verder afbouwen of weer terug naar de eerdere dosis.
    Maar ik ken je hele geschiedenis niet hé, dus ik zou het eerst echt eens overleggen met je arts!!

    Xx Ag
    De mooiste dingen in het leven kun je niet zien of aanraken,die moet je in je hart kunnen voelen...

    Het beste medicijn is een hond ... heeft géén enkele bijwerking

  4. #4
    Premium ++ Account dotito's Avatar
    Lid sinds
    15-11-2008
    Locatie
    Antwerpen
    Posts
    3.654

    Standaard Re: Migraine,geneesmiddelen - Artikel

    hey Agnes,

    ja heb ik al gedaan maar die zegt je bent nu goed met dat pilleke zou het zo laten,en heb helemaal geen zin om dat voor heel mijn leven te pakken.Neem al genoeg pillen.Moet binnen een paar maanden toch terug naar de neuroloog zal het eens aan hem vragen.Toch bedankt Agnes,

    lieve groetjes terug,

  5. #5
    Banned Premium ++ Account
    Lid sinds
    17-02-2010
    Locatie
    overijssel
    Posts
    4.083

    Standaard Re: Migraine,geneesmiddelen - Artikel

    ik heb jaren hoofdpijn en migraine gehad,
    en daar altijd ibuprofen of maxalt tegen gesikt.
    neuroloog constateerde na veel onderzoeken dat ik medicijn afhankelijke hoofdpijn/migraine had.
    ik hield dus mijn eigen klachten in stand.
    moest 2 weken afkicken van pijnmed. was niet echt prettig
    toen heb ik een preventief middel gekregen nl atacand, daarna in 2 jaar maar 1 migraine aanval gehad en af en toe hoofdpijn,
    ik mag nu dus wel pijnstillers of maxalt/imegran innemen maar dus niet te vaak want dan begint alles weer opnieuw.
    maar deze middelen heb ik dus bijna niet meer nodig

Soortgelijke onderwerpen

  1. Geneesmiddelen tegen haaruitval - Artikel
    By Agnes574 in forum Haar
    Reacties: 9
    Laatste Post: 20-08-13, 19:03
  2. Migraine - Artikel
    By Sylvia93 in forum Hoofd
    Reacties: 2
    Laatste Post: 08-11-09, 02:36
  3. Geneesmiddelen bij behandeling van pijn - Artikel
    By Agnes574 in forum Medicatie en pijnbestrijding
    Reacties: 4
    Laatste Post: 28-10-09, 18:15
  4. Geneesmiddelen:voorzichtig achter het stuur - Artikel
    By Agnes574 in forum Medicatie en pijnbestrijding
    Reacties: 3
    Laatste Post: 30-10-08, 18:49
  5. Geneesmiddelen;vriend of vijand? - Artikel
    By Agnes574 in forum Medicatie en pijnbestrijding
    Reacties: 0
    Laatste Post: 14-02-08, 15:46