Weergeven resultaten 1 tot 3 van 3

Premium ++ Account
    Leontien's Avatar
    Dagboek berichten
    2

Exclamation Doula maakt bevalling gemakkelijker - Artikel

Binnenkort gaat de eerste lichting afgestudeerde doula's aan de slag. Reden genoeg om eens uit te zoeken wat zo'n doula, ook wel 'pufmaatje' genoemd, precies is. Wat is de meerwaarde ten opzichte van een verpleegkundige? En hoe kun je zelf een doula worden?

Wat is een doula?
    Doula's. Pufmaatjes. Zwangerschapscoaches. Het zijn drie hele verschillende termen, maar toch duiden ze allemaal hetzelfde aan: een vrouw die aanstaande moeders op een niet-medische manier ondersteunt tijdens de bevalling. Zij is meestal ervaringsdeskundige en weet dus precies wat een bevallende vrouw door moet maken.

En begrip is precies datgene waaraan veel zwangeren behoefte hebben. Vooral vrouwen die al eerder een kind hebben gekregen en die erg opzien tegen de volgende bevalling, willen graag een pufmaatje aan hun kraambed. Want hoe zorgzaam manlief ook mag zijn, hij kan nooit precies weten wat er tijdens een bevalling in de vrouw omgaat. En kraamverzorgers en verloskundigen zijn vooral bezig met de medische aspecten, zodat ze zich onvoldoende kunnen richten op de fysieke en geestelijke inspanningen van hun patiënt.

Ook voor de (aanstaande) vader kan de doula veel betekenen. Want al is een bevalling voor hen niet fysiek voelbaar, veel mannen vinden het moeilijk om zich een houding te geven als ze zien dat hun vrouw het moeilijk heeft. Ze weten vaak niet wat ze moeten doen. Een doula geeft niet alleen de moeder, maar ook de vader aanwijzingen, bijvoorbeeld: "Als jij nu eens thee haalt, dan zal ik haar onderrug even masseren". Of andersom natuurlijk. Daardoor heeft de man minder vaak zo'n machteloos gevoel.

Gunstige effecten van een doula:
    50% minder keizersnedes
    25% kortere duur van de bevalling
    60% minder verzoeken om een ruggeprik
    40% minder gebruik van pitocin/oxytocine ('inleiden')
    30% minder verzoeken om pijnbestrijding
    40% minder tangverlossingen

Na de bevalling kan een doula eventueel worden ingeschakeld als een soort kraamhulp, die helpt met de verzorging van de baby, tips en adviezen geeft en in sommige gevallen ook wat huishoudelijke klusjes kan opknappen. Wie een doula inschakelt voor hulp voor, tijdens en na de bevalling is zo'n 750 euro kwijt.

Zelf doula worden
    Al geruime tijd zijn er ook doula's in Nederland, hoewel de opleiding en het beroep nog niet officieel erkend zijn. Omdat je niet medisch geschoold hoeft te zijn om doula te worden, volstaat een MBO-3 opleiding. Om een certificaat te krijgen, moet je de Doula-opleiding volgen, die negen maanden duurt. Deze wordt in Utrecht gegeven. Meer informatie vind je op Doula.nl. Mensen die doula willen worden, moeten wel ervaring hebben in de kraamzorg. Maar wie geen zwangerschapsdocent, kraamverzorgende, verpleegkundige met aantekening O&G of verloskundige is, kan ook een speciaal driedaags voortraject volgen, waarin de basisprincipes van de kraamzorg aan bod komen.
    Laatst aangepast door Leontien : 28-06-11 om 17:16

Standaard Re: Artikel: Doula maakt bevalling gemakkelijker

Ik vind die cijfers nogal ver gezocht...als het allemaal zo makkelijk was...

Ik moet er niet aan denken een vreemde aan mijn bevallingsbed te hebben...

Standaard Re: Doula maakt bevalling gemakkelijker - Artikel

Ik werk zelf in de kraamzorg en ik vind een Doula een achterhaald iets ... als de verloskundige nu gewoon wat eerder de kraamhulp zouden bellen en niet op het laatste moment pas belt wanneer de aanstaande moeder al 7 cm ontsluiting heeft dan kan de kraamhulp ook een goeie steun en toeverlaat voor de aanstaande moeder zijn ... een Doula weet niet veel meer dan een goed opgeleide kraamhulp.

Soortgelijke onderwerpen

1. Onregelmatige menstruatie na bevalling en borstvoeding
    By Bontesarah in forum Menstruatie
    Reacties: 1
    Laatste Post: 16-09-10, 18:14
  2. Wanneer na bevalling ongesteld?
    By Sanny in forum Menstruatie
    Reacties: 2
    Laatste Post: 19-07-08, 17:45
  3. Roken maakt je dikker - Artikel
    By Agnes574 in forum Overgewicht
    Reacties: 0
    Laatste Post: 31-05-08, 14:33
  4. Na de bevalling, nu 3 maanden ongesteld!
    By jacquelina in forum Menstruatie
    Reacties: 2
    Laatste Post: 12-03-08, 21:46
  5. Roken maakt je dikker - Artikel
    By Agnes574 in forum Roken
    Reacties: 0
    Laatste Post: 11-02-08, 17:19