Hallo,
Al enkele weken slaap ik behoorlijk slecht. Ik ben deze weken steeds slechter gaan slapen voor mijn gevoel doordat ik steeds meer te moe ben om te slapen. De meeste nachten bestaan uit zo'n gemiddeld 3,5 tot 5 uur slaap. Vaak ook verspreid over de nacht, na lang wakker liggen, of heel vroeg wakker worden. Ik zocht het een en ander op en las iets over problemen met de REM-slaap, maar dit lijkt me niet het geval omdat ik veel dromen heb wanneer ik licht slaap. Verder heb ik middelen en manieren toegepast om sneller in slaap te vallen zoals: geen mobiel, tv of andere elektronica; warme kamer, kamer 15-18 graden, sokken aan/uit (aangezien ik altijd zeer koude voeten heb en had gelezen dat dit ook wakker kon houden), Melatonine van 2 tot 6 mg, yoga, fysiek uitputten, enzovoort. Alles kon wel zijn bijdrage leveren aan sneller in slaap vallen, maar ik slaap dan kort en/of slecht en altijd voor mijn gevoel licht. Nu na deze weken vrijwel iedere nacht deze strijd ben ik helemaal leeg en voelt er nog een wazige wolk in mijn hoofd die alles blokkeert in mijn hoofd; zo ook het presteren op werk ivm geheugen en focus. Ook is mijn motoriek slechter, huil ik iedere dag uit vermoeidheid en stoor ik mij aan iedereen en zo ook veel mensen zich aan mij. Ik heb een tussenjaar, waarin ik parttime werk. Veel structuur kent mijn leven op dit moment dus helaas niet aangezien ik ook zeer onregelmatige werktijden heb, hier kan ik alleen weinig aan veranderen. Ik heb een heel standaard ritme dat ik 12 tot 8 in bed lig en hier houd ik mij vrijwel altijd nog consequent aan, en ik probeer mijn dagen voor zover het nog lukt actief in te vullen (veel wandelen en huishouden). Niets blijk te helpen en ik ben extreem vermoeid. Ik ben naar mijn huisarts gegaan maar het antwoord dat ik hier kreeg was: "zo te horen leef je gezond( geen alcohol en weinig cafeïne en alle voedingsstoffen voldoende -ik slik extra supplementen voor wat ik tekort kom in mijn dagelijkse voeding bv ijzer, aminozuren, vitamines-) & blijkt er inderdaad niet veel de oorzaak (geen stress) en ook niet veel te helpen (middelen, slaaphygiëne, melatonine). vervelend voor je!" en hierbij bleef het.
Tot slot is het misschien goed te weten dat ik erg last kan hebben van hormonen en menstruatie en (nog) niet aan de pil ben.
Heeft iemand nog enige suggesties voor te bezoeken adressen en te gebruiken middelen?
Ik ben nog van plan ZMA en Zink+magnesium te proberen wat mij aangeraden werd door twee vrienden. Ik geef de moed niet op, maar ik ben nu wel ontzettend vermoeid terwijl ik me graag op mijn werk en studiekeuze had willen richten & leuk en energiek wil zijn voor anderen.
Ik hoor het heel graag van iemand die hier meer over kan vertellen, of ervaring mee heeft.
Groetjes A